Milieu sticker Duitsland voor TDI

Gestart door pcdaaf, 12-08-2015 13:54:39

Vorige topic - Volgende topic

pcdaaf

Hallo allemaal,

Ik heb zelf sinds kort een S70 TDI '97. Wie heeft er ervaringen met aanvragen van een milieu sticker Duitland voor onze TDI's; is het überhaupt nog mogelijk met onze TDI's (850/S70 evt D5's ed) in Duitse steden te rijden??, want het lijkt erop dat je geen sticker kunt aanvragen tenzij je een roetfilter gemonteerd hebt en je auto voorheen voldeed aan de uitlaatgas norm Euro 2 (maar over de roetfilters lees ik ook niet zo heel veel goeds)

Ik ben benieuwd of er nog (creatieve) ideeen of ervaringen zijn.

Groeten Ewald

Noot

Voor zover ik weet, is er voor de TDI geen roetfilter beschikbaar. Je kunt dus hooguit een rode sticker krijgen, maar die wordt volgens mij niet meer uitgegeven, omdat er geen enkele milieuzone in Duitsland is, waar je nog met een rode sticker in mag.

RoyvW

Milieu en V70 TDI gaan niet samen. Een sticker kun je helaas niet krijgen voor onze auto's, vroeger waren de rode stickers voor ons. Maar volgens mij worden de rode stickers niet meer uitgegeven want die zijn in alle Duitste (milieu) steden uitgesloten. Over een paar jaar in Nederland idemdito, zoals dit nu al geldt voor Utrecht.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Walter

en niet heel Duitsland is een milieuzone. Dus ik zou even kijken of dat het geval is waar je heen gaat of de boel zo plannen dat je die zones kunt mijden

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

RoyvW

Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

pcdaaf

Maar ja ik kom zo nu en dan net in die steden waar een milieu sticker verplicht is; oberhausen, Essen en andere Ruhr gebied steden.
Snelwegen zijn geen probleem, weet ik maar auto aan de rand van de stad laten staan vind ik ook zo wat.

Als auto is voorzien van een Retro roetfilter en voorheen voldeed aan uitlaatgas Norm Euro 2 of 3 ? lees ik, dan kunnen zij wel de milieu sticker krijgen. Hoe weet ik aan welke uitlaatgas norm mijn S70 TDI voldoet?

Ik lees volgens mij dat er wel roetfilters voor TDI zijn (als ik ze zoek worden ze 2e hands wel aangeboden), maar heeft hier iemand ervaring mee (in het begin kon je ze zelfs volgens mij krijgen met subsidie en was het zelfs zo volgens mij dat Volvo met dit subsidie geld het roetfilter gratis verstrekte en monteerde

Sbv

zwarte sticker.
Je zal een rode krijgen en een aantal steden niet in mogen

Een roetfilter is denk ik de dagwaarde van de auto

DennisvdB

Zelfs een gele sticker zul je nog niet eens krijgen. Weet niet of die nog uitgegeven worden, maar er zijn geloof ik nog maar 2 steden die een gele zone hebben. De rest is groen en niets anders.

pcdaaf

yep, klopt
Ik heb er inmiddels het een en ander over gelezen op het internet, maar ik ben bang dat er weinig aan te doen valt.
Rode sticker bestaat er volgens mij al niet meer, geel gaat eruit, blijft alleen nog maar de groene over.
Jammer en lastig voor onze diesels; er rijden er volgens mij meer dan genoeg van.
Fietsje mee, bus pakken of de taxi nemen: helaas

Broabander

Creatief idee:

Neem geen sticker, rij daarheen, parkeer de auto in een parkeergarage zodra je daar bent. Kleinere kans op een boete, en als je er al een krijgt kost het je welgeteld E40,-. In mijn afgelopen 6 tripjes naar Dusseldorf en Frankfurt nog nooit een boete oid gehad, zelfs niet bij het aan de straat parkeren midden in Frankfurt.

Disclaimer: nee, als je alsnog een boete krijgt ga ik hem niet betalen maar het is waarschijnlijk goedkoper dan 2x een taxi van en naar je auto  ;D
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Noot

Citaat van: Broabander op 12-08-2015 15:53:46
Kleinere kans op een boete, en als je er al een krijgt kost het je welgeteld E40,-.

Die boete is inmiddels verdubbelt naar 80 euro...

BBS

Citaat van: Noot op 12-08-2015 16:13:54
Kleinere kans op een boete, en als je er al een krijgt kost het je welgeteld E40,-.

Klopt. De bekeuring was €40 en een flensburger punt. Die flensburger punt op je rijbewijs is eraf, maar de boete is verhoogd naar €80.
Sommige steden zoals bijv Stuttgart hebben ingangscamera's en als er geen sticker, of een geel/rode zichtbaar is, dan ligt de bon op je mat voordat je weer thuis bent...

En als je al een roetfilter weet te vinden en monteerd, zal deze door de Duitse TüV gekeurd moeten worden met alle kosten van dien áls je daarna al een groene sticker krijgt.... Die kans is trouwens niet heel erg bijster groot helaas ::)
Volvoloos....

DennisvdB

Citaat van: BBS op 12-08-2015 16:54:41

Klopt. De bekeuring was €40 en een flensburger punt. Die flensburger punt op je rijbewijs is eraf, maar de boete is verhoogd naar €80.
Sommige steden zoals bijv Stuttgart hebben ingangscamera's en als er geen sticker, of een geel/rode zichtbaar is, dan ligt de bon op je mat voordat je weer thuis bent...

En als je al een roetfilter weet te vinden en monteerd, zal deze door de Duitse TüV gekeurd moeten worden met alle kosten van dien áls je daarna al een groene sticker krijgt.... Die kans is trouwens niet heel erg bijster groot helaas ::)

Voor wat betreft Stuttgart, daar moet ik je corrigeren. Ik ben daar de Umwelt-zone in gereden zonder sticker, ben daar geflitst en het daar ook de boete van thuis. Maar niet van de sticker. Had hem al wel in de wagen liggen maar nog niet opgeplakt haha. Na aankomst bij hotel alsnog even gedaan.

Voor wie nog een sticker wil bestellen, via deze site van Keulen (https://formular.stadt-koeln.de/feinstaubplakette/index.php) kost ie maar 5 euro! En wordt ie thuis gezonden, maar ik weet niet hoe lang dat duurt.

V70 classic

Mocht je de pech hebben een invallide kaart te hebben, dan kun je met de bauwe sticker vaak vrijstelling krijgen.

in tialie vaak wel tenminste.
Dld weet ik niet.
t is creatief maar goed.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BBS

Citaat van: DennisvdB op 12-08-2015 19:11:31
Citaat van: BBS op 12-08-2015 16:54:41

Voor wat betreft Stuttgart, daar moet ik je corrigeren. Ik ben daar de Umwelt-zone in gereden zonder sticker, ben daar geflitst en het daar ook de boete van thuis. Maar niet van de sticker. Had hem al wel in de wagen liggen maar nog niet opgeplakt haha. Na aankomst bij hotel alsnog even gedaan.

Voor wie nog een sticker wil bestellen, via deze site van Keulen (https://formular.stadt-koeln.de/feinstaubplakette/index.php) kost ie maar 5 euro! En wordt ie thuis gezonden, maar ik weet niet hoe lang dat duurt.
Dat komt omdat de umwelt database jouw kenteken wel kent. Kenteken wordt daar gescand en als in de database jouw kenteken niet voorkomt krijg je de bon thuis.
Jij had de sticker wel, maar niet op het raam.  ;)
Volvoloos....