Handbak in een 850T5 van jan1994?

Gestart door Eric, 25-01-2005 18:08:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric

De versnellingsbak van mijn 94er T5 met 220.000 km begint eigenlijk steeds meer kuren te krijgen. Moeilijk in de versnelling wanneer ik stil sta en na het rijden erg moeilijk in de achteruit. Soms helemaal niet in de achteruit en moet ik eerst een keer de koppeling los laten. Wanneer ik dan in de achteruit wil hoor ik soms de tandjes poetsen. Ik zal er dus wat aan moeten doen alleen ik vraag me af wat.
Heb laatst een complete bak te koop gezien met erg weinig km's alleen vraag me af of ie zou passen. Dus welk type nummer bak heb ik en welke types 850 hebben die zelfde bak ook?
Of zegt iemand niet aan beginnen beter reviseren? Vraag me af wat dat kost. Iemand een betaalbaar adres hiervoor? En ik denk dat ik dat ook niet zelf kan. Bak vervangen gaat wel lukken. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Graag advies of wellicht hebben mensen hetzelfde probleem..
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

JCviggen

volgens mij is je bak tiptop in orde, maar is je koppeling aan vervanging toe ;)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Eric

Nou van slippen is geen sprake. Top snelheid is zo gehaald en voluit optrekken is ook geen probleem. Lijkt me niet dat het dan aan koppeling kan liggen toch?
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

JCviggen

slecht in 1e en achteruit is meestal een plakkende koppeling. Slippen dan is ze echt "op" maar dat is zeker niet het enige probleem dat je met een koppeling kan hebben

misschien een gek idee, maar vraag eens aan je dealer om ernaar te kijken? Dat lijkt me toch het meest logische :)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

martijn.

Misschien kopppelingscilinder defect, probeer deze eens te ontluchten.
Kan natuurlijk zijn dat ie niet goed vrij komt.

Eric

Mmm, ik ging al eigenlijk een beetje van kapotte synchromesh ringen uit. Die mogelijkheid had ik al gehoord. Maar het kan dus veel meer zijn.
Hoe los ik plakkende koppeling op dan? En ontluchten van de koppelings cylinder zal wel aan de koppelingscilinder zelf moeten gebeuren?

Zaterdag maar eens even mee bezig gaan

Meer tips altijd welkom! Bedankt alvast
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

M a r c

Versleten drukgroep. De vingers van het diafragma zullen wel 'lam' zijn.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

reneetje

Nee, versleten drukgroep met die km stand ?  ???

Niet goed werkende koppelingscylinder lijkt mij eerder de oorzaak. Test: Als je de koppeling tot op de bodem intrapt en je schakelt in 1 en je laat dan heel langzaam de koppeling weer opkomen, grijpt de koppeling dan te snel aan?( Ik bedoel helemaal onderin ? )  Zo ja dan is de slag van de koppelingshefboom niet optimaal (door verbogen hefboomof meestal door slecht werkende cylinder) (ontluchten)

Let tevens op olie lekkage bij de koppelingscylinder daar deze nog weleens kaduuk willen gaan.

Sucses

Rene ;)




2.0keijzer

Citaat van: MH op 25-01-2005 20:01:12
Versleten drukgroep. De vingers van het diafragma zullen wel 'lam' zijn.
Klopt, heb ik ook gehad. De drukgroep was op, maar de platen nog goed. De vingers waren nog flinterdun...voor 400.- all in had ik een nieuwe koppelingsset.

thuur

Eerst ontluchten en cilinders controleren (zie boven).

Ik heb het zelf soms en alleen als de gehele auto op bedrijfstemperathuur is (meer dan een uur rijden). Wat helpt voordat ik m in de 1 zet: Even de 2 'aanraken'. Je hoort dan een lichte bonk (as stilzetten) en hij gaat als een warm mes door de boter in de 1.

Vwb de achteruit: Tegen de blokkering wat je voelt aanhouden en langzaam de koppeling op laten komen + beetje gas geven (alsof je heel langzaam weg wilt rijden). Vlak voordat de koppeling aangrijpt springt de bak in R.

Ik noem het bij 270+ dkm de gebruiksaanwijzing. De auto schakelt verder erg soepel, koppeling grijpt goed en vroeg aan, pedaal gaat als een veertje.


Gr 8)

Eric

Nou vandaag maar eens wat dingetjes geprobeerd met het koppelings verhaal. De olie van de versnellingsbak is vernieuwd en de koppeling ontlucht. Althans dat was de bedoeling... Er kwam eigenlijk geen lucht uit en na een aantal keren doorpompen ( let wel op het reservoir, die moet goed vol blijven  ;) ) is het er eigenlijk niet beter op geworden maar slechter.
Nu heb ik de koppeling helemaal onderin zitten en het bovenste deel van de slag gebeurt eigenlijk helemaal niets. Maar goed, volgende week worden beide koppelings cilinders vervangen want het bleef gewoon erg vaag wat er gebeurde vandaag. Wie weet zit ik toch binnenkort wel aan een andere drukgroep. Vreemd is wel dat er absoluut geen slip is. Echt vol optrekken is geen probleem.
Volgende week zaterdag het vervolg!
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Zippo

Je moet na de ontluchten wel zo'n 50x trappen op de koppeling!
Ik denk als je auto deze week vaak gebruikt dat 't beter wordt!!! ;)

Zippo

Volvo comfort

#12
Citaat van: E.Asbroek op 05-02-2005 20:41:39
Nou vandaag maar eens wat dingetjes geprobeerd met het koppelings verhaal. De olie van de versnellingsbak is vernieuwd en de koppeling ontlucht. Althans dat was de bedoeling... Er kwam eigenlijk geen lucht uit en na een aantal keren doorpompen ( let wel op het reservoir, die moet goed vol blijven  ;) ) is het er eigenlijk niet beter op geworden maar slechter.
Nu heb ik de koppeling helemaal onderin zitten en het bovenste deel van de slag gebeurt eigenlijk helemaal niets. Maar goed, volgende week worden beide koppelings cilinders vervangen want het bleef gewoon erg vaag wat er gebeurde vandaag. Wie weet zit ik toch binnenkort wel aan een andere drukgroep. Vreemd is wel dat er absoluut geen slip is. Echt vol optrekken is geen probleem.
Volgende week zaterdag het vervolg!

dit heb ik ook gehad hij wilde soms gewoon niet in zn achteruit of in zn 1 ..dan moesten we de auto een klein stukje voor of achteruit duwen en dan lukte het pas...

Bij mij is er toen een nieuwe drukgroep en een nieuwe koppelingsplaat ingegaan toen was het euvel weg...

Mijn wagen is uit 2000 en heeft 130.000km erop staan.... dus bij jou kan het ook ;)

veel succes en we leven met je mee

gr. Koos

Eric

Nou dat knipoogje van zippo beloofde eigenlijk niet veel goeds maar het lijkt er toch op dat na wat kilometertjes te hebben gereden het schakelen beter gaat. Ook bij het thuis komen achteruit inparkeren ging eigenlijk heel makkelijk in de achteruit versnelling. Eens kijken of dat toeval was of dat het zo blijft...
Maarre... kan dat eigenlijk dat het nu beter gaat na een tijdje rijden?
Beetje vreemd toch?
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease