storing motormanagement

Gestart door blrawd, 24-09-2008 10:12:36

Vorige topic - Volgende topic

blrawd

Beste Volvo vrienden,

Ik ben in het bezit van een V 70 R awd uit 1999.De auto is voledig standaard.
Een tijd geleden ging mijn motormangement lampje op het dashbord branden.
Volgens de garage meet de labda sonde waarden buiten het gewenste bereik.
De garage vertelde mij dat dit meer voorkomt bij dit type auto en dat men niet instaat is om dit op te lossen omdat de oorzaak van het probleem onbekent is.
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen om dit op te lossen.

Met vriendelijke groet Bert.

pwassink

Citaat van: blrawd op 24-09-2008 10:12:36
Beste Volvo vrienden,

Ik ben in het bezit van een V 70 R awd uit 1999.De auto is voledig standaard.
Een tijd geleden ging mijn motormangement lampje op het dashbord branden.
Volgens de garage meet de labda sonde waarden buiten het gewenste bereik.
De garage vertelde mij dat dit meer voorkomt bij dit type auto en dat men niet instaat is om dit op te lossen omdat de oorzaak van het probleem onbekent is.
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen om dit op te lossen.

Met vriendelijke groet Bert.

Even snel geredeneerd is dit dus wel erg makkelijk voor die (niet volvo ?) garage..

Zonder de aangetroffen codes te weten is het ook voor ons gokken, maar op basis van datgeen hier
regelmatig voorbijkomt zou je rustig eens de staat van de slangen en knietjes van het vacuumsysteem kunnen
gaan nalopen / vervangen, ook de staat van de IC slangen en buizen eens goed nalopen kan zinvol zijn.

Indien daar wat aan scheelt gaat vaak je stationairtoerental ook omhoog.  ca 850/900 rpm is normaal.

Als allerlaatste zo je ook eens kunnen (laten) meten wat de lambdasonde zelf nog doet,  deze willen na een ton of 2,5
ook wel eens wat trager reageren waardoor er soms net te laat wordt gecorrigeerd in het brandstofsysteem en
hierdoor dus terecht wegens te hoge of te lage waardes het lampje zullen activeren.

Ik zou de codes noteren en laten resetten, de vacuum / ic slangenboel eens nalopen als de symptomen hierboven je bekend voorkomen dan gewoon wachten tot het weer optreedt en ook die codes weer noteren bij het uitlezen.

Een volvodealer kan en wil je daar vast wel mee helpen,  "Het is te moeilijk" vind ik wel een heel makkelijke oplossing.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Jeroentjuh

Gewoon even een bezoekje aan de volvo dealer....