Oplossing gezocht voor te ruime boutgaten.

Gestart door Klepper, 15-06-2015 06:55:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Ik zou als TS hier gewoon mee stoppen, ondanks alle adviezen, en de velgen te koop aanbieden !  Zoek nog een setje voor weinig voor een klant van me ;D

V70geRwin

Heb je de bouten bij de velgen gekregen?
Je moet wel je eigen bouten gebruiken die je er met je oude velgen onder zaten.

Sbv

Mimas past gewoon. MITS je wel de bouten van je 850 gebruikt. Mogelijk dat de bandenmaat nog iets afwijkend is. Maar ik zou ze Dirk aanbieden die is er blij mee

NinaPaul

Heb ze ook onder de C70 (2003) liggen in de winter.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Snellebaksteen

Bij mij zitten ze onder de D5.
Netjes zoals het hoort.
;D
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Klepper

Ik heb gewoon de standaard 12x1.75 bouten met conische kop die keurig past in de conische fitting van de standaard 15 inch velgen.  De Mimassen (de mijne tenminste) hebben een rond gat, denk aan een halve knikker, foutief benaamd "bolconisch". Bij de conische bouten en boutgaten is het standaard verloop altijd 60 graden. Een kleinere bout valt dan dieper in het boutgat maar vindt daar toch een totaal contactvlak. Bij bolronde bouten gaat het over de radius (straal), een M14 bout heeft bv een straal van 14 mm.  Als je een conische bout in een bolconische fitting plaatst heb je maar een randje contactvlak waar alle druk op komt te staan. dit slijt/slaat in waardoor het wiel los gaat zitten. Waarschijnlijk zijn de Mimassen ook met een andere boutfitting geleverd en passen ze daarom bij sommigen van jullie.

Mijn opties:
-5 nieuwe gaten (14x1.5) laten boren in de wielflens, de standaard gaten dichtlassen.
-De gaten in de velg dichtmaken en er een conische fitting in boren.
-Bouten op maat laten maken.

Allemaal veel te veel gedoe.
Mocht er iemand interesse hebben in een set Mimassen, pb me dan even. Ze zijn niet van nieuw te onderscheiden, er zitten Vredestein Snowtracs 3 op waar de haren nog opzitten. Vanaf morgen ook op Marktplaats te vinden.

Vr. gr,

Ruud.

Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

-D©©©L-

Citaat van: Klepper op 17-06-2015 10:45:42
Ik heb gewoon de standaard 12x1.75 bouten met conische kop die keurig past in de conische fitting van de standaard 15 inch velgen.  De Mimassen (de mijne tenminste) hebben een rond gat, denk aan een halve knikker, foutief benaamd "bolconisch". Bij de conische bouten en boutgaten is het standaard verloop altijd 60 graden. Een kleinere bout valt dan dieper in het boutgat maar vindt daar toch een totaal contactvlak. Bij bolronde bouten gaat het over de radius (straal), een M14 bout heeft bv een straal van 14 mm.  Als je een conische bout in een bolconische fitting plaatst heb je maar een randje contactvlak waar alle druk op komt te staan. dit slijt/slaat in waardoor het wiel los gaat zitten. Waarschijnlijk zijn de Mimassen ook met een andere boutfitting geleverd en passen ze daarom bij sommigen van jullie.

Mijn opties:
-5 nieuwe gaten (14x1.5) laten boren in de wielflens, de standaard gaten dichtlassen.
-De gaten in de velg dichtmaken en er een conische fitting in boren.
-Bouten op maat laten maken.

Allemaal veel te veel gedoe.
Mocht er iemand interesse hebben in een set Mimassen, pb me dan even. Ze zijn niet van nieuw te onderscheiden, er zitten Vredestein Snowtracs 3 op waar de haren nog opzitten. Vanaf morgen ook op Marktplaats te vinden.

Vr. gr,

Ruud.




Heej, das bijzonder.
Staat er een volvo onderdeelnummer in die velgen ?

Sbv

zeer vaag verhaal. Er is maar 1 type Mimas geleverd

V70geRwin

Citaat van: Klepper op 17-06-2015 10:45:42
Ik heb gewoon de standaard 12x1.75 bouten met conische kop die keurig past in de conische fitting van de standaard 15 inch velgen.  De Mimassen (de mijne tenminste) hebben een rond gat, denk aan een halve knikker, foutief benaamd "bolconisch". Bij de conische bouten en boutgaten is het standaard verloop altijd 60 graden. Een kleinere bout valt dan dieper in het boutgat maar vindt daar toch een totaal contactvlak. Bij bolronde bouten gaat het over de radius (straal), een M14 bout heeft bv een straal van 14 mm.  Als je een conische bout in een bolconische fitting plaatst heb je maar een randje contactvlak waar alle druk op komt te staan. dit slijt/slaat in waardoor het wiel los gaat zitten. Waarschijnlijk zijn de Mimassen ook met een andere boutfitting geleverd en passen ze daarom bij sommigen van jullie.

Mijn opties:
-5 nieuwe gaten (14x1.5) laten boren in de wielflens, de standaard gaten dichtlassen.
-De gaten in de velg dichtmaken en er een conische fitting in boren.
-Bouten op maat laten maken.

Allemaal veel te veel gedoe.
Mocht er iemand interesse hebben in een set Mimassen, pb me dan even. Ze zijn niet van nieuw te onderscheiden, er zitten Vredestein Snowtracs 3 op waar de haren nog opzitten. Vanaf morgen ook op Marktplaats te vinden.

Vr. gr,

Ruud.



Hebben ze onder een mercedes gezeten  :o

Klepper

Typenummer:8623717

Er is ook maar 1 type geleverd maar waarschijnlijk ten tijde van de V70 classic met conische boutgaten en later met bolconische gaten.
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

RoelNL

ik ga vanmiddag ook maar is in mijn mimas velgen kijken wat ik voor nr heb...
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Snellebaksteen

Moet ik ook eens kijken voor de grap? Mijn V70 is uit 2003.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elianmars

#42
Beste optie lijkt me dan om nieuwe/gebruikte bouten met bolconische kop aan te schaffen. Toch?



Klepper

Die bestaan helaas niet, ze moeten op maat gemaakt worden. Je hebt een M14 bolle kop nodig met het schroefdraad van een M12 bout en dat ook nog in de inmiddels zeldzame spoed 1.75.
Ik heb een koper inmiddels, probleem opgelost.
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

elianmars

Dus je zadelt nu de koper met het probleem op?  :eusa_think:


Als die bouten niet bestaan, hoe moet de koper zijn velgen dan vastzetten??

Ik blijf het een vaag verhaal vinden.....