Ik 'martel' mijn 850 meedogenloos, maar hij is echt niet kapot te krijgen!

Gestart door CharlieFox, 07-11-2015 17:33:46

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Onze wagens zijn echt onwijs taai, ongelooflijk! Zie dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76300.0.html

Zoals te lezen in het betreffende topic was het uiteindelijk de koppakking. Nog wel lekker mee naar Spanje kunnen rijden, waarschijnlijk met een beginnend lekje. Maar ja, lekjes worden nooit kleiner, wél groter! Omdat ik na de vakantie besloten had de auto toch echt van de hand te doen (na 8 jaren en 160.000 km, nu 510.000 km totaal) rij ik tot het moment daar is gewoon met de auto door. Er staan momenteel te veel klachten open naar mijn zin (koppakking, uitlaat, wieldraagarm, HK-hoes, deukje rechtsachter).

Het lekje is ondertussen een lek geworden en de auto rijdt deels op water  ;D Om de ca 40 km moet er de helft aan water in, 3L. Het stoom komt uit de uitlaat. Bij een koude start staat waarschijnlijk 1 cilinder onder water, want de eerste 30 sec loopt ie op 3 poten. Ook is crancken een momentje niet mogelijk (water lock in de cilinder) maar wat later lukt dat wel (water is dan verdwenen in de uitlaat). We zijn al enkele keren te laat geweest met water bijvullen (temp meter geeft niet meer juist aan, sensed niet meer als de vloeistof te veel zakt) en de motor begint dan te stinken en te schokken. Dan weten we dat we toch echt moeten stoppen. Dan de jerrycans met water er bij en vullen maar (met koud water, auwh!). Maar de motor geeft geen kramp!

Na wat afkoelen en vullen loopt ie weer heel soepeltjes, alsof ie geen doorgeslagen koppakking heeft. Maar heeft ie 100% wel, getuige de immense druk op het KVS systeem en het feit dat de vloeistof eruit borrelt bij verwijderen van de KVS dop (heel veel lucht en keiharde dikke koelslang). Ik pijnig de auto wreed en meedogenloos, maar hij blijft maar draaien! Oer- en oersterk!

Even overwoog ik een klein autootje te gaan kopen op LPG G3. Ik rij nu veel motorfiets (nieuwe hobby) en de Volvo staat vaak stil. Maar vandaag toch besloten om gewoon weer een 850 te kopen (op G3). Die dingen zijn voor ruim onder de €1000,- te koop! Voor de mijne krijg ik €300,- ongeacht de staat. Dus voor dat verschil ga ik niet moeilijk doen. Ik ken de auto, zowel rijtechnisch als onderhouds technisch. En ik kan de beste onderdelen swappen. En last but not least:

Ik kan op dit forum blijven!  :eusa_dance:
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

marc-850

jeroen74

Ik heb lang geleden ook een half jaar in een Sierra rondgetuft die maar op 3 poten liep vanwege een verbrandde uitlaatklep, koppakking op een gegeven moment ook naar de klote, de meter regelmatig in het rood. Totdat er op een gegeven moment er een vriesplug uit knalde bij 120km/h en er helemaal geen koelvloeistof meer was.

Omdat ik toch al besloten had dat er een andere motor in moest (was ook maar iets van 150 euro of zo) gewoon zonder koelvloeistof verder gereden wat tot mijn verbazing goed ging, gewoon luchtkoeling. Totdat ik natuurlijk de afslag nam, toen liep ie in een paar seconde vast ;D Toen maar verder naar huis laten slepen.

CharlieFox

Citaat van: jeroen74 op 07-11-2015 18:59:49
Ik heb lang geleden ook een half jaar in een Sierra rondgetuft die maar op 3 poten liep vanwege een verbrandde uitlaatklep, koppakking op een gegeven moment ook naar de klote, de meter regelmatig in het rood. Totdat er op een gegeven moment er een vriesplug uit knalde bij 120km/h en er helemaal geen koelvloeistof meer was.

Omdat ik toch al besloten had dat er een andere motor in moest (was ook maar iets van 150 euro of zo) gewoon zonder koelvloeistof verder gereden wat tot mijn verbazing goed ging, gewoon luchtkoeling. Totdat ik natuurlijk de afslag nam, toen liep ie in een paar seconde vast ;D Toen maar verder naar huis laten slepen.

Aaaaaah, laat me nou in die waan dat onze auto's hier uniek in zijn ...  ;)
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Hendrix

Tsss. ....schaamteloos, dat doe je je vovlo toch niet aan? ze verdienen beter, zeker nu ze op leeftijd zijn, stel je voor dat de nachtzuster jouw zo behandeld als je in het bejaarden tehuis ligt..

ok je sterft met een grijns op je gezicht
  ;D ;D.