Pin nummers ECU motronic 4.3

Gestart door Nordschleife850R, 24-06-2015 08:37:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

#15
Citaat van: Nordschleife850R op 24-06-2015 22:41:05
Daar ben ik het niet mee eens! De eerste keer dat ik zonder ABS ging rijden door het verwijderen van alle zekeringen die daar mee te maken hadden was er niet zoveel puf als normaal. Pin B18 en B21 lijken mij hier wel wat mee te maken kunnen hebben. De ECU krijgt een snelheidssignaal van het instrumentenpaneel. Die weer van de ABS regeleenheid.

Kan je het wel niet mee eens zijn, maar het is nu eenmaal zo.
B21 is een signaal van de ECU naar de toerenteller in het instrumentenpaneel. De ECU haalt die weer uit de vliegwielsensorinput. Niks met ABS van doen dus.
B18 is een signaal (in frquentievorm) naar de ECU toe vanaf  in het instrumentenpaneel, die het signaal op zijn beurt weer aangeleverd krijgt via de ABS.
Dit is de enige (indirecte) verbinding van de ABS met de ECU. Als je die die doorknipt merk je niks kwa vermogen etc.. Alleen zonder ABS heb je dus ook geen werkende snelheidsmeter meer.
Ik hoop je trouwens nooit achteropkomend te hebben op een natte weg bij een plotselinge remactie, wat zich nogals eens voordoet op de file rijke nederlandse wegen.

Nordschleife850R

Bedankt voor de info Piet! B21 wist ik ook niet cker. Ben ook nog bezig ;) Die B18 moet ik gewoon proberen en eerst kijken welk signaal dit is. Je heb één geluk. Rij er niet zoveel mee ;D

Piet

Mja de ECU gebruikt het snelheids signaal om te berekenen in welke versnelling hij zit.
Er zijn dan wel zaken als gear dependant boost (beter gezegd load eigenlijk)  maar dat houdt in dat in de lagere versnelling hij de load wat terugschroeft om wielspin te voorkomen, maar dit is maar een zeer matig effect. In het rijgedrag merk je daar eigenlijk niks van, in ieder geval geen vermogensverlies.
En...blijf er mee op het circuit dan... :)


Jurijn R

Citaat van: Piet op 25-06-2015 13:03:11
Citaat van: Nordschleife850R op 24-06-2015 22:41:05
Daar ben ik het niet mee eens! De eerste keer dat ik zonder ABS ging rijden door het verwijderen van alle zekeringen die daar mee te maken hadden was er niet zoveel puf als normaal. Pin B18 en B21 lijken mij hier wel wat mee te maken kunnen hebben. De ECU krijgt een snelheidssignaal van het instrumentenpaneel. Die weer van de ABS regeleenheid.

Kan je het wel niet mee eens zijn, maar het is nu eenmaal zo.
B21 is een signaal van de ECU naar de toerenteller in het instrumentenpaneel. De ECU haalt die weer uit de vliegwielsensorinput. Niks met ABS van doen dus.
B18 is een signaal (in frquentievorm) naar de ECU toe vanaf  in het instrumentenpaneel, die het signaal op zijn beurt weer aangeleverd krijgt via de ABS.
Dit is de enige (indirecte) verbinding van de ABS met de ECU. Als je die die doorknipt merk je niks kwa vermogen etc.. Alleen zonder ABS heb je dus ook geen werkende snelheidsmeter meer.
Ik hoop je trouwens nooit achteropkomend te hebben op een natte weg bij een plotselinge remactie, wat zich nogals eens voordoet op de file rijke nederlandse wegen.

Dus, zogezegd is mijn ABS controller kapot. Maar mijn snelheidsmeter werkt wel nog?
En ABS heb ik niet.

Dit is een ander soort probleem dan. B21 werkt wel dus? Maar B18 niet dan?

Nordschleife850R

Citaat van: Piet op 25-06-2015 14:06:40
Mja de ECU gebruikt het snelheids signaal om te berekenen in welke versnelling hij zit.
Er zijn dan wel zaken als gear dependant boost (beter gezegd load eigenlijk)  maar dat houdt in dat in de lagere versnelling hij de load wat terugschroeft om wielspin te voorkomen, maar dit is maar een zeer matig effect. In het rijgedrag merk je daar eigenlijk niks van, in ieder geval geen vermogensverlies.
En...blijf er mee op het circuit dan... :)

Waarom zou je dit niet kunnen vernemen? Iets minder turbodruk voel je wel......
Maar je komt wel op je eerste verhaal terug hé ;)

Piet

#20
Citaat van: Jurijn R op 25-06-2015 14:08:07
Citaat van: Piet op 25-06-2015 13:03:11
Citaat van: Nordschleife850R op 24-06-2015 22:41:05
Daar ben ik het niet mee eens! De eerste keer dat ik zonder ABS ging rijden door het verwijderen van alle zekeringen die daar mee te maken hadden was er niet zoveel puf als normaal. Pin B18 en B21 lijken mij hier wel wat mee te maken kunnen hebben. De ECU krijgt een snelheidssignaal van het instrumentenpaneel. Die weer van de ABS regeleenheid.

Kan je het wel niet mee eens zijn, maar het is nu eenmaal zo.
B21 is een signaal van de ECU naar de toerenteller in het instrumentenpaneel. De ECU haalt die weer uit de vliegwielsensorinput. Niks met ABS van doen dus.
B18 is een signaal (in frquentievorm) naar de ECU toe vanaf  in het instrumentenpaneel, die het signaal op zijn beurt weer aangeleverd krijgt via de ABS.
Dit is de enige (indirecte) verbinding van de ABS met de ECU. Als je die die doorknipt merk je niks kwa vermogen etc.. Alleen zonder ABS heb je dus ook geen werkende snelheidsmeter meer.
Ik hoop je trouwens nooit achteropkomend te hebben op een natte weg bij een plotselinge remactie, wat zich nogals eens voordoet op de file rijke nederlandse wegen.

Dus, zogezegd is mijn ABS controller kapot. Maar mijn snelheidsmeter werkt wel nog?
En ABS heb ik niet.

Dit is een ander soort probleem dan. B21 werkt wel dus? Maar B18 niet dan?

B21 staat er sowieso helemaal los van.
De ABS kan niet meer werken, maar nog wel het signaal van de wielsensoren doorgeven aan de snelheidsmeter.
Dit geldt dan voor M4.3/M4.4 auto's. Bij eerdere types (van voor 1996) krijgt de snelheidsmeter sowieso het signaal niet van de ABS maar van de bak

Piet

Citaat van: Nordschleife850R op 25-06-2015 14:15:46
Citaat van: Piet op 25-06-2015 14:06:40
Mja de ECU gebruikt het snelheids signaal om te berekenen in welke versnelling hij zit.
Er zijn dan wel zaken als gear dependant boost (beter gezegd load eigenlijk)  maar dat houdt in dat in de lagere versnelling hij de load wat terugschroeft om wielspin te voorkomen, maar dit is maar een zeer matig effect. In het rijgedrag merk je daar eigenlijk niks van, in ieder geval geen vermogensverlies.
En...blijf er mee op het circuit dan... :)

Waarom zou je dit niet kunnen vernemen? Iets minder turbodruk voel je wel......
Maar je komt wel op je eerste verhaal terug hé ;)
Nee .... ten eerste is het mechanisme niet erg effectief en alleen actief in de 1e en 2e  versnelling, dat ga je dus echt niet voelen.

Ik zou zeggen maak het kabeltje tussen de snelheidsmeter en B18 los ... and see for yourself...

Piet

Besides:  de oorspronkelijke vraag was of de ECU een verbinding met de ABS nodig heeft... nee dus.
Als hij geen signaal meer krijgt via B18 weet hij niet meer in welke versnelling de auto zit, het enige effect daarvan is dat regelmechanismen als load by gear juist wegveallen en de boost dus juist niet meer beperkt wordt.

Bostel

Ik heb een tijd geleden een quaife diff in mijn 850 T-5 van '94 gestoken. We hebben toen de getande ring op het diff vergeten over te zetten en dus had ik geen snelheidssignaal meer op het dashboard. Toen had mijn wagen merkbaar minder vermogen en turbodruk. Nu neemt ie het signaal aan het voorwiel en werkt alles terug.
Mijne is gechipt, misschien dat er een verschil is bij gechipte wagens?
edit : bij mij was het vermogen in elke versnelling minder.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Piet

#24
Zonder snelheidsignaal zou de vermogensbeperking juist minder moeten zijn niet meer.
Gechipt of niet gechipt maakt daarbij niets uit.
Ik heb het nu over de M4.3/M4.4. Hoe het zit met de types daarvoor weet ik niet, de software van die ecu's ken ik niet.

Piet

#25
In ieder geval is je vraag lijkt me nu wel beantwoord.
Sloop die ABS eruit als je per se wilt.
Kijk wat er gebeurt, merk je toch vermogensverlies sluit dan een wielsensor aan op je tellerunit (al was alleen al om weer een snelheidssignaal te hebben)

Jurijn R

Ja Emiel slopen, en laat weten of je het voelt ;D
Ben wel benieuwd nu !!

Nordschleife850R

#27
Citaat van: Piet op 25-06-2015 14:42:33
Besides:  de oorspronkelijke vraag was of de ECU een verbinding met de ABS nodig heeft... nee dus.

Heeft iemand een schema met pin nummers van een ECU zoals hier boven vermeld Motronic 4.3 dus. Dat was de vraag. Met daarbij: Heeft ''een'' signaal nodig. Hoe, wat, waar staat daar niet bij dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt dat er een rechtstreekse verbinden zou moeten zijn.....? En waarom slopen? We zijn geen sloperij dus er word netjes gedemonteerd!
Maar in ieder geval bedankt.

Johann


Piet

Citaat van: Nordschleife850R op 25-06-2015 23:20:09
Citaat van: Piet op 25-06-2015 14:42:33
Besides:  de oorspronkelijke vraag was of de ECU een verbinding met de ABS nodig heeft... nee dus.

Heeft iemand een schema met pin nummers van een ECU zoals hier boven vermeld Motronic 4.3 dus. Dat was de vraag. Met daarbij: Heeft ''een'' signaal nodig. Hoe, wat, waar staat daar niet bij dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt dat er een rechtstreekse verbinden zou moeten zijn.....? En waarom slopen? We zijn geen sloperij dus er word netjes gedemonteerd!
Maar in ieder geval bedankt.

Whatever... ik heb je van wat info willen  voorzien.........verder zoek je het maar uit met je ABS en je onzalige idee om het er  uit te slopen...tjonge