Gierend geluid, bij toename toerental

Gestart door Burrie, 17-02-2005 08:54:52

Vorige topic - Volgende topic

Autogek

Toch maar proberen, ik hou jullie op de hoogte. Trouwens als je een piepend deurscharnier smeert wordt ie toch ook weer stil? 't is uiteindelijk uitstel van executie, maar lijkt me moeite van het proberen waard.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

thuur

Maar een piepend deurschanier is niet mechanisch beschadigd, staat alleen droog ;)

Maar ik ben toch benieuwd naar de vorderingen!

Gr 8)

Burrie

Hoi,

Ben zaterdag bij de pa van Luc geweest om te luisteren naar het geluid met een stethescoop.
Het is dus echt de stuurbekrachtigingspomp die al deze herrie veroorzaakt.
Ondanks dat je geen extra geluid hoort als je aan het stuur draait (ook niet tegen de aanslag aan).

Maar goed: ik ga dus nu op zoek naar een 2e hands exemplaar.

Wat kost een goede gebruikte pomp ongeveer?

Misschien dat ik eerst inderdaad een additiefje erbij gooi, om te kijken of dit het geluid vermindert. Maar omdat het nu serieuze herrie is, moet het wel een heel speciaal spul zijn om te helpen. Maar proberen kan altijd ;D

M a r c

Hoe lang wil je de auto rijden? Want als dat nog langs is zou ik toch opteren voor een nieuwe pomp. Weet je zeker dat die niet meer kapotgaat in de tijd dat jij de wagen rijdt en je hebt garantie. Straks koop je een gebruikte en dan sta je volgend jaar weer....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Burrie

Hoi,

Ja, dat is natuurlijk zo.
Normaal gesproken wissel ik zo een keer per jaar van auto. Ik vind het leuk om in vanalles en nog wat te rijden, voor niet te veel geld.

Nu heb ik sinds enkele maanden een eigen huis (met bijbehorende hypotheek :(). Dus voorlopig zal iets anders er niet in zitten. De Volvo bevalt ook nog eens goed. Lekker comfi en niet al te duur rijden (qua brandstof dan ==> LPG), dus ik wil wel effe door met 'm.

Echter, vandaag wilde ik de airco eens laten testen (afgelopen zomer vond ik de lucht niet echt koud worden). Bij de airco-specialsit vertelden ze me dat ik geen originele Volvo-airco erin heb zitten maar een "Delta".
Geen idee of dat een goed merk is, maar zoals ik heb gelezen op het forum (en ook de airco-boer zei), is de kwaliteit van het originele Volvo-systeem niet zo heel hoog.

Enfin, het systeem bleek dus wel te werken, maar alleen afgevuld te moeten worden. De monteur hoorde de radiateur-ventilator rammelen. En inderdaad, daar zat een hele hoop speling in. Hij raadde me dan ook aan, om eerst dit te repareren en daarna pas geld uit te geven aan de airco.

Dusssss...... ik ben nu op zoek naar een (2e hands) stuurbekrachtigingspomp en een ventilator voor de radiateur.

Nieuw + nieuw =  duur + gaat lang mee
gebruikt + gebruikt is minder duur + gaat mss minder lang mee.

Tja, wat moet ik nu doen?
Zijn er misschien forumleden die deze 2 onderdelen(of 1 van de 2) hebben liggen voor mijn auto en die ze tegen een normaal bedrag willen verkopen? EN zijn er nog forummers die mij zouden willen helpen met beide onderdelen te monteren. Ik heb weinig ervaring met autotechniek, maar zou het graag eens willen zien en ik leer snel. Ook uiteraard tegen betaling.

Als ik alles nieuw moet aanschaffen en bij de garage moet laten monteren, dan ben ik bang dat ik kort tegen een 2e hypotheek aanzit.

Jongens, alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.

Groet,

Bur

Burrie

Haha,

Ja, dan lijkt me vrijwel zeker dat er bij mij ook een deltamill inzit.
Ik heb op marktplaats iemand gemaild voor een 2e hands stuurbekrachtigingspomp + ventilator.

Ben eens benieuwd naar de prijs.

italia

Zeg euh over dat huilende geluid; komt me bekend voor, maar zit er geen EGR op? leek me typisch een Wastegate geluid namelijk!

Burrie

Ik weet niet wat een EGR is,
maar het is zeker geen waste gate, omdat ik (helaas) geen turbo heb.

Burrie

GVD!! GVD!!!! >:( >:( >:(

Gisteren bij Agron in Geleen de airco laten vullen. Alles weer ijs en ijskoud.
Tevens hebben ze daar de (via marktplaats gekochte) radiateur-fan + stuurbekrachtingspomp erop gezet. Goed werk daar.

Alleen......het gierende geluid is nog niet weg. Maar ik wel veel euro's armer. Nu kan het zijn dat die gekochte pomp ook niet meer fris was. Of het is toch iets anders.

Ik word er helemaal wild(en arm) van.

thuur

Citaat van: Burrie op 17-03-2005 09:31:11
GVD!! GVD!!!! >:( >:( >:(

Gisteren bij Agron in Geleen de airco laten vullen. Alles weer ijs en ijskoud.
Tevens hebben ze daar de (via marktplaats gekochte) radiateur-fan + stuurbekrachtingspomp erop gezet. Goed werk daar.

Alleen......het gierende geluid is nog niet weg. Maar ik wel veel euro's armer. Nu kan het zijn dat die gekochte pomp ook niet meer fris was. Of het is toch iets anders.

Ik word er helemaal wild(en arm) van.

Nog nieuws?

Gr 8)

Burrie

Hoi,

Vorige week donderdagnamiddag bij thuur geweest om eens te luisteren naar het mooie gehuil van mijn machientje. Eerst een stukje gereden en geconcludeerd dat het toch wel een erg storend geluid is.  :-[

Hoogstwaarschijnlijk is het toch de stuurbekrachtigingspomp.  Goed geluisterd waar het geluid vandaan kwam ==> stuurbekrachtingspomp.
We hebben ook maar even aan de olie geroken :-\ en vergeleken uit beide pompen (bij de auto van thuur en van de mijne).

De olie uit mijn stuurbekrachtigingspomp ruikt verbrand (terwijl deze er pas een paar weken inzit), terwijl de olie uit thuurs auto normaal ruikt.
Dit geeft denk ik wel aan datter iets mis mee is.

Morgen gaat er een 2e pomp in (hopelijk is het geluid dan wel over).
Als het geluid morgen weg is, dan heb ik gewoon pech gehad met mijn eerste tweedehandspomp. Ik heb overigens gewoon een andere toegstuurd gekregen van degene waar ik 'm besteld had.  :)

Morgenavond weet ik (en jullie) meer.

Thuur, bedankt voor je tijd.  ;D

Groet,

Bur

thuur

Geen dank. Ik hoor graag de resultaten!

Gr 8)

Burrie

>:( >:( >:(

Gisteren bij Autofit Urmond de 2e,  tweedehands!!! stuurbekrachtigingspomp erin laten zetten. Wat denk je:

Geluid nog precies het zelfde als voorheen.
Het kan echt geen toeval zijn, dat ook de 2e stuurbekrachtingspomp exact hetzelfde geluid maakt. dat zou dus betekenen dat mijn origele pomp en 2 extra gekocht pompen precies op hetzelfde punt van hun levensduur aanbeland zouden zijn. Kan volges mij echt niet.

De garage blijft volhouden dat het toch een slechte pomp is. Ze hebben alle rollen en de krukaspoelie gecontroleerd of deze niet tegen het blok aanschuurden ==> alles tres bien!!!
Het inzetten van de pomp heeft me trouwens niets gekocht. Goeie service van Autofit Urmond. ;D

De makker waar ik de pompen heb gekocht (ik heb er maar 1 hoeven te betalen hoor), uit Friesland, is heel behulpzaam.
Hij werkt bij een Volvo dealer en is ook een echte liefhebber.

Nu meent hij (hij is dat al meermalen tegengekomen), dat het geluid door het stuurhuis veroorzaakt wordt. Dit is al vaker het geval geweest (nieuwe pomp erop, geluid niet weg).  :-\

Nu is mijn vraag:
Wat is de functie precies van een stuurhuis (komt hier ook de olie van de stuurbekrachtigingspomp terecht)? En waar zit dat ding onder de auto??
Dan kan ik van het weekend eens onder mijn huilebak kruipen.  :-\

Ik heb al gezocht op het forum met de zoekfunctie, maar kom hier eigenlijk niets over tegen.

Weet iemand raad?? ??? ???? Ik word er langzamerhand een beetje frustie van (niet heus, maar leuk is anders!!!  :P

Doei

konniekip

ik denk dat het automatische spanner van de multiriem is. Dat ding piept bij mij vooral bij koud weer ook wat het een lieve lust is. Je moet wel de oorzaak achterhalen. Als het de spanrollen van de distririem zijn en ze breken, ben je gaar. Die riemspanner zit naast je stuurbekrachtigingspomp. Koop eens een flesje W40 en spuit tijdens idlen wat op de riemspanner. Zakt het geluid weg, dan heb je de oorzaak gevonden. Die riemspanner kost iets van 140 euro zonder spanrol. Ik heb ff geen zin om er 140 euro weer voor neer te leggen. Het gepiep van dat ding kan geen kwaad, en zelfs als ie breekt zal me het een zorg zijn. Dan moet er natuurlijk wel een nw bij.  :)

Burrie

Hoi,

Volgens de garage is de automatische spanner in orde.
Het is ook geen piepend geluid, maar echt gierend/huilend.
Toe- en afnemend in sterkte en toonhoogte als het toerental ook toe- en afneemt.