Banden vervangen ... en wat andere vragen

Gestart door Ilas, 05-02-2003 14:41:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ilas

Hallo allemaal....

Het ziet ernaar uit dat ik nu heel snel een 850 Estate T5 ga aanschaffen. Het keuringsrapport van de ANWB was overwegend positief maar er was een onregelmatigheid met het stationair draaien van de motor. De handelaar heeft de auto nu dus bij de Volvo dealer geparkeerd omdat die " de juiste spullen heeft om ernaar te kijken ". Tja, dat zal wel maar ik vraag me af waardoor het veroorzaakt kan worden. Ik heb het forum al doorzocht maar de meeste antwoorden begreep ik niet helemaal. Ik ben nogal een leek op motoren gebied  :-[

Verder moeten de voorbanden vervangen worden. Op de site van autoweek zie ik bij de specs van de 850 Estate T5 (http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?id=12316) staan dat er banden met maat 205/50ZR16 onder zitten  ???
Uh, ook dat geloof ik graag maar wat betekent dat ? Als ik op de site van Budget-Tyres kijk zie ik bv. Dunlop SP9000 banden staan met deze maat voor 134 neuro's. Zijn dat goede banden heeft iemand daar ervaring mee ?
Kan ik ook bredere banden onder de 850 zetten (want dat schijnt volgens een aantal vrienden van me wel een must te zijn) en wat is daar dan het nut van ?

Laatste vraag: waar kan ik een onderhoudsmanual vinden voor de 850 Estate T5 ?

Alvast bedankt allemaal  ;)
"Motormuziek ....."

Jur

#1
Info over bandenmaten vind je hier
Ik heb op een Mercedes ooit die SP9000 banden gehad en was daar zeer tevreden over. Ik had ze toen gekocht omdat ze in het Duitse Auto, Motor & Sport toen als beste uit de test kwamen.

Mocht je je Duitse taal nog willen bijspijkeren, dan kun je hier en hier de betreffende artikelen lezen.

ed

#2
Ilas,

Op onderstaande link kun je het onderhoudsschema van een 96-er 850 vinden. Verder kun je natuurlijk een Haynes manual kopen, maar die zijn voor de echte sleutelaars geschikt...

De Dunlop banden zijn erg goed. het zijn wel sportieve banden, dus zullen iets sneller slijten dan normaal. Een bredere maat zou ik persoonlijk niet snel aan beginnen. Vaak gaan de rij eigenschappen er niet op vooruit.

Als de Volvo garage het probleem kan oplossen is er denk ik geen probleem, en zou ik de auto wel durven kopen.

Als je er eenmaal in gereden hebt wil je niet zo snel anders.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#3
Bij onregelmatig stationair lopen denk ik aan de benzinedrukregelaar. Elders in het forum staat daar wel meer over.
Merk banden is zeer persoonlijk heb ik hier gemerkt. Ik rij zelf met Michelin banden. Beetje prijzig maar wel goed. Anderen zweren bij Nokian, Pirelli, Dunlop, Bridgestone of nog andere merken. Er zijn meerdere topics geweest over dat onderwerp.
Of je bredere banden eronder "moet" leggen weet ik niet. Je oppervlakte met het wegdek is groter, dus in droge omstandigheden heb je meer grip. Vervelend is alleen dat je met nat weer meer kans op aquaplaning hebt. Immers moet het water een grotere afstand afleggen om "uit het profiel te komen".
Persoonlijk zou ik hetzelfde merk banden onder je auto leggen dat je er nu ook onder hebt zitten (je huidige, dus niet de T5) en kijken of je dat bevalt.

Veel plezier in ieder geval!

Oh ja, de bandencode:
205/50 heeft dacht ik met de buitenstraal en de breedte van de band te maken, Z is de snelheidscodering en R16 is de bijbehorende velgmaat. Of gooi ik nu weer van alles door elkaar...

Ilas

#4
Hallo.

Bedankt voor de snelle feedback allemaal:

- Dunlop - check  :)
- niet verbreden - check  :)
- bandencodes - check  ;)

- Link naar onderhoudsmanual - geen check  :-/

Kan iemand die nog geven ?
"Motormuziek ....."

Adri

#5

www.asnbooks.nl

Haynes Volvo 850 (incl. T5) 1992-1996

FelixB

#6
Hallo Ilas,

Welkom bij de club, goede keuze!

Slecht stationair lopen: had de mijne ook last van, ook van soms op 4 poten lopen.
Moest zelf de dealer op wijzen dat de 'rotorkap' van de ontsteking wel eens slecht kon zijn (bouwjaar '96 en 210.000 km).
Na vervanging: loopt weer als een zonnetje en binnen 2 seconden na het starten (niet bij deze koude temperaturen, natuurlijk) al laag (1.000 toeren) stationair.

Succes ermee, Felix
855R & C70 T5 cabrio automaat

Reitse

#7
Voor onderhoudsboek kan je ook de Vraagbaak Volvo 850 gebruiken, te verkrijgen via de Bruna of Brezan

Ilas

#8
Nogmaals bedankt allemaal. Leuk dat er zoveel hele behulpzame mensen in dit forum zitten ! En ik ga voor de Vraagbaak (zodra ik voor de eerste keer echt een goede manual nodig heb ... en hopelijk duurt dat nog ff  ;) )
"Motormuziek ....."

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Adri

#10
Aan de Vraagbaak heb je niets: daar staat de 2.3 motor van de T5 niet in beschreven.

Ilas

#11
CiteerAan de Vraagbaak heb je niets: daar staat de 2.3 motor van de T5 niet in beschreven

Okay ! Bedankt, dan weet ik dat ook weer... Dus dan wordt het de Haynes indien ik een goede manual nodig heb  :D

En Ed, bedankt voor de links. Weer wat te lezen vanavond. Nu nog alleen een betrouwbare T5 kopen ;D
"Motormuziek ....."

Hans B6254

#12
Bij de aanschaf van nieuwe autobanden geldt de volkswijsheid ´Goedkoop is duurkoop´.
        Uit een test van zomerbanden door de Consumentenbond blijkt dat een band met een zacht prijsje veel sneller slijt dan een duurder exemplaar. Zo legt de minst slijtende band in de categorie van 185 mm, de Goodyear Eagle Vector EV 2 (80 euro), 2,6 keer de afstand van de meest slijtende band, de Matador Elite MP 35 (50 euro).
       In de groep van de sportieve, brede banden van 195 mm rijdt een automobilist met de zeer slijtagebestendige Michelin Energy ESA (110 euro) 2,1 keer zo ver als met de snel slijtende Toyo Roadpro 610 (90 euro).
       Ook in de categorie 185 mm doet de Michelin Energy het overigens goed in de slijtvastheids-top 10.
  
       De Consumentenbond geeft toe dat slijtage ook afhangt van de rijstijl van de automobilist, maar onderstreept dat ook bij een ´sportieve rijstijl´ een dure band langer meegaat dan een goedkope.
       De Consumentenbond heeft voornamelijk zomerbanden getest omdat die de gangbare soort zijn in ons land. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat er eigenlijk nauwelijks slechte autobanden zijn. Op de droge weg, waarop de stuurprecisie, gedrag in de bochten en het gedrag bij uitwijkmanoeuvres werden getest, voldoen alle banden in zowel de 185 als de 195 mm-groep.
       Op de natte weg, waarop vooral de remcapaciteit en de wegvastheid werden beproefd, komen volgens de bond meer verschillen naar voren.

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]