Opgelost: trekken bij remmen

Gestart door markf, 26-07-2015 17:11:47

Vorige topic - Volgende topic

markf

De V70 uit 1998 trok nogal naar rechts bij het remmen. Eerst de remklauwen geontroleerd en de rechterkant zat nogal vast. Daar heb ik een sloopklauw opgezet die veel gangbaarder was. Helaas, geen verschil en dus nog steeds trekken bij remmen.
Tegen beter weten in ook de schijven en blokken vervangen, want dat mocht ook wel een keer, maar ook dit heeft het euvel niet verholpen.

Op dit forum over het probleem gelezen en toen verdacht ik de draagarm rubbers. Eerst nog even overwogen om alleen de rubbers te vervangen, maar aangezien er op nieuwe draagarmen ook nieuwe fusees zitten en ook deze een oorzaak kunnen zijn van trekken bij remmen, maar volledig nieuwe draagarmen bij Mister-auto besteld (5 tentjes per stuk, inclusief bouten en beschermkapjes).
Vanmiddag gemonteerd en... weg trekken bij remmen. Hij gaat weer mooi rechtuit. Rijdt stukken beter!
Heb dus wel links en rechts beide vervangen. Duidelijk was te zien dat de rubbers en fusee aan de rechterkant stukken minder waren dan de draagarm links.

Is het overigens aan te bevelen om uit te lijnen na het monteren van nieuwe draagarmen? Het heeft dan wel niets met de stuurstangen te maken, maar het wiel zwabbert wel alle kanten uit als je de draagarm eraf hebt, dus kan me voorstellen dat de draagarm mede verantwoordelijk is van de stand van de wielen.

volvobug

Beide zijden tegelijk vervangenis altijd aan te bevelen, goed gedaan. En ja, aangezien in jouw geval de draagarmen de oorzaak waren, is uitlijnen wel nodig..
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Oosterwolde is niet zo ver van Zwolle, kan ik je aanraden om naar Roessink te gaan.
Gaan veel forummers heen om uit te lijnen en daar doen ze het gewoon perfect.. (type roessink maar in bij de zoek-functie)
http://www.roessinkrichttechniek.nl/uitlijnen
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

markf

Is het uitlijnen sowieso nodig bij vervangen van de draagarmen? Ik heb namelijk een paar maanden geleden de auto al eens laten uitlijnen, beetje jammer als het nu weer moet... maar als het nodig is...

volvobug

De auto trok al scheef door de draagarmen, dus er zat speling op. Dan weet je niet op welke stand van de oude draagarmen de auto is uitgelijnd. Speling had naar mijn idee paar maanden geleden ook al duidelijk moeten zijn, een goede uitlijner controleert dat eerst lijkt me.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

markf

Klinkt heel logisch inderdaad :). Ik ga maar eens even contact opnemen met de uitlijnert...  ;)

... net gedaan en de garageman was het eens dat er gekeken had moeten worden naar eventueel speling, aangezien uitlijnen anders geen zin heeft. Thanks voor de tip, dit gaat me geld schelen  :) :) :)

626Ronin

ach, ik heb van de week een draagarm laten vervangen die er net een half jaar/10K km onder zat.. (?) ben blij dat ik hem toen niet heb laten uitlijnen (stuur stond prima, nu wel scheef, dus er zìt verschil in..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.