stationair toerental onrustig tussen ca. 700 -900 toeren na rit van 100 km

Gestart door T5-Klaas, 20-07-2015 14:40:07

Vorige topic - Volgende topic

T5-Klaas

Beste medeforummers,

Na een rit van omgeving Leusden naar Hoorn (buitentemperatuur ca. 25 graden) gisteren stopten we onderweg bij de McDrive (A'dam Noord) voor een milkshake.

Bij het opnemen van de bestelling schommelde het stationaire toerental onrustig heen en weer tussen de ca. 700 en 900 rpm.
Nadat ik even kort een beetje gas gaf, zakte het toerental netjes terug naar ca. 900 en bleef daar keurig op lopen.

Thuis aangekomen (Hoorn) herhaalde bovengenoemde zich (op gas).
Inmiddels testje gedaan op benzine, bovengenoemde doet zich dan niet voor.

Twee weken geleden is de Lpi pomp vervangen door een spiksplinter nieuwe.
Alle slangen in het vooronder en carterventilatie zijn recent vervangen, bougies zijn nieuw.
Gasklephuis en stappenmotor (stationair) ca. 8 dkm geleden gereinigd.

Ik heb het topic LPG/LPi systemen even doorgestruind maar zo even geen aanknopingspunt kunnen vinden.

Iemand een idee en/of suggesties?
Ik ga zaterdag op vakantie dus suggesties zijn van harte welkom.

Alvast bedankt en roffelze,
(T5-)Klaas
ex 855 T-5R (019), ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

leons850

Mijn eerste ingeving is:
Vervuild gasklep
Stappenmotor reinigen
Vacuümlek.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Citaat van: T5-Klaas op 20-07-2015 14:40:07
Beste medeforummers,

Na een rit van omgeving Leusden naar Hoorn (buitentemperatuur ca. 25 graden) gisteren stopten we onderweg bij de McDrive (A'dam Noord) voor een milkshake.

Bij het opnemen van de bestelling schommelde het stationaire toerental onrustig heen en weer tussen de ca. 700 en 900 rpm.
Nadat ik even kort een beetje gas gaf, zakte het toerental netjes terug naar ca. 900 en bleef daar keurig op lopen.

Alle slangen in het vooronder en carterventilatie zijn recent vervangen, bougies zijn nieuw.

Ik heb het topic LPG/LPi systemen even doorgestruind maar zo even geen aanknopingspunt kunnen vinden.

(T5-)Klaas

Rondreizen door Frankrijk kan ik je aanbevelen, het land is zo groot en het landschap zo divers dat er voor elk wat wils is: ruraal gebied, kust, bergen, steden te veel om op te noemen.

:eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

leons850

Citaat van: volvobug op 20-07-2015 14:47:05
Citaat van: T5-Klaas op 20-07-2015 14:40:07
Beste medeforummers,

(T5-)Klaas

Rondreizen door Frankrijk kan ik je aanbevelen, het land is zo groot en het landschap zo divers dat er voor elk wat wils is: ruraal gebied, kust, bergen, steden te veel om op te noemen.

:eusa_shifty:

Hier moest ik toch even goed om lachen. ;D
Komt me wel mooi uit op de maandag.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Galactica

Frankrijk? Daar moet je overheen vliegen of heul hard door heen rijden. :P

On topic; stappenmotor reinigen/vervangen heeft bij mij in het verleden wel eens geholpen.

T5-Klaas

Bedankt voor de suggesties, ga toch de stappenmotor ff omwisselen...alhoewel ik me niet kan voorstellen dat deze na 8 dkm zo vervuild is dat deze voor problemen zorgt neem ik jullie advies te harte. Laat het jullie ff weten.

Roffelze,
(T5-)Klaas

henry classic v70

Al foutcodes bekend, laten uitlezen?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

leons850

Citaat van: T5-Klaas op 20-07-2015 19:16:03
Bedankt voor de suggesties, ga toch de stappenmotor ff omwisselen...alhoewel ik me niet kan voorstellen dat deze na 8 dkm zo vervuild is dat deze voor problemen zorgt neem ik jullie advies te harte. Laat het jullie ff weten.

Roffelze,
(T5-)Klaas

Is de gasklep toen ook schoon gemaakt?
Die zou het dus ook kunnen zijn.
Of een stom vacuüm lekje.

T5-Klaas

Bedankt voor jullie suggesties.

Nee, geen foutcodes aanwezig!
Gasklephuis heeft t5joost gereinigd bij motorwissel, ergens vorig jaar.
Ga momenteel ook uit van een vacuüm lekje.
Kom er trouwens net achter dat de linker (als je met je neus voor de motorkap staat) gasinjector losser zit dan de anderen... Niet het gesoldeerde voetje maar de gasinjector zelf.
Ga ff checken met de mannen (tuig uit Hoorn).

Roffelze,
(T5-)Klaas

T5-Klaas

Beste mededorummers,

Mede dankzij jullie suggesties is het probleem met het toerental opgelost.
Bleek geen loszittende gasinjector te zijn, wel preventief het afdichtingsrubbertje van de injector vervangen.
Toen toch even de stappenmotor losgehaald en schoongemaakt (was niet echt heel vies) maar helpt altijd!

Bij het terugplaatsen van de stappenmotor scheurde de vacuumslang aan bovenzijde (vacuumtoren naar stappenmotor), dit bleek het enige slangetje te zijn dat de afgelopen periode niet vervangen was.....bleek erg poreus.
Nieuwe slang geplaatst, probleem opgelost.

Groet en roffelze,
(T5-)Klaas