Turbo Probleempje

Gestart door Thom, 22-06-2015 00:40:39

Vorige topic - Volgende topic

Thom

Dag Heren,

Een hoop dingen kan ik zelf uitvogelen, bij een andere hoop dingen bied de zoekfunctie veelal uitkomst maar hier kom ik niet helemaal uit waar ik het allemaal nog kan gaan zoeken  :)

De laatste tijd is het net of de turbo wat vertraagd zijn werking doet.

Als ik normaal gas geef dan geeft de auto een wat traag/suf idee, blijft de turbo meter een beetje op de scheiding van het witte/lege vlak 'hangen' en heb ik het idee dat er niet veel gebeurd ook kwa acceleratie.
Dan moet ik wat meer gas geven en komt met een duw de turbo bij en slaat de wijzer ook duidelijk verder op de turbo meter. Net of ie ergens over een 'moment' heen moet, of wat vertraagd aangestuurd wordt.

Trap ik het gas goed in dan komt de turbo met een duw erbij en trekt dan door tot het einde van de schaal (de auto is gechipt (bij de vorige eigenaar)) en dat komt gewoon overeen met wat ie altijd haalde voor mijn gevoel.
Vroeger liep de turbo gewoon geleidelijk op en had ik het 'moment' en het duwtje niet voor mijn idee.

Inmiddels heb ik de TCV vervangen, het vacuümslangen werk naar TCV/Turbo vervangen en naar de EVAP klep. Vorig jaar is de complete ontsteking vervangen incl bougiekabels.

Enige wat ik zo kan bedenken is dat ik de carterventilatie nog moet nakijken en ik vond hier vanavond nog dat ik de intercooler slangen toch extra na moet gaan kijken, al leek ik daar zo 123 weinig aan te zien vanmiddag.
Zijn er zo nog meer dingen die ik na kan kijken, aan kan pakken of simpelweg vergeet?
Eventueel aan de turbo zelf?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Thom

RoelNL

Carterventielatie staat los van je turbo en heeft hier geen invloed op.

Hoeveel km zit de turbo er al onder?

Ik zou ook even een keer de turbo aanzuigbuis eraf halen en kijken de turbo eruit ziet.

Bougies zijn origineel?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Jurijn R

Wastegate eens loshalen en terug 'halve maan' zetten. Enige dat ik kan bedenken dat het zou zijn.

Thom

Ik heb geen idee of de turbo al eens vervangen is, dus een redelijke kans dat die al 291.000 km deel uitmaakt van de auto :)
Je zou zeggen dat als ie na het 'momentje' als een raket vooruit komt dat die Turbo ansich nog wel werken wil, maar ik zal de aanvoer buis er van de week nog even afhalen en even kijken.

Dat 'halve maan' ga ik maareens even in de zoekmachine invoeren hier :)

NinaPaul

Scheur intercoolerslang, slang boven de turbo.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Boeijke

Citaat van: NinaPaul op 22-06-2015 20:40:16
Scheur intercoolerslang, slang boven de turbo.

Volgens mij komt je wijzertje dan echt niet meer tot het punt waar hij zou moeten komen. En dat gebeurd na een tijdje wel volgens ts. Had ik laatst ook. Scheur in de slang en met geen mogelijkheid de normale druk gehaald van normaal.

Thom

Ik zal iig de slang eens even nakijken, dat kan nooit geen kwaad :)

Alleen eerst maar even de combinatie afwachten van vrij van de baas hebben en droog weer  ;D

Ook even ingelezen in de 'Halve-maan' methode, dat klonk toch een stuk spannender dan het daadwerkelijk voorstelt  :)

Thom

Inmiddels even kort tijd gehad en het hitteschild even weggehaald.

Ik vond alleen geen borgclipje op het stangetje, maar na hem losgehaald te hebben lijkt hij me niet verkeerd staan;
2015-07-23 11.58.51 by Thom1986, on Flickr

Wel een leuke verrassing was dat er gewoon een moer van de aansluiting van de uitlaat op de turbo helemaal niet aangedraaid was  :o

Zometeen maar eens kijken of het aandraaien daarvan al wat verbeterd, en anders van de week alle slangen maar eens goed nalopen.

Thom

Het is al even geleden, maar om het topic toch even compleet te maken alsnog.

Na het aandraaien van de losse moer merkte ik nog niet echt iets van verbetering dus daarna alle turbo sokken maar eens los gehaald, schoongemaakt, na gekeken en terug geschroefd omdat er niks aan te vinden was.

Vervolgens kwam ik er nog niet echt aan toe om het probleem verder te bekijken, tot de Volvo plots wat traag begon te starten en uiteindelijk s'ochtends ineens helemaal niet meer...

Een dagje naar het werk fietsen motiveerde om bij thuiskomst gelijk maar even naar te kijken en daarbij ontdekte ik dat het laatste stukje van de pluspool kabel naar de accu zijn beste tijd gehad had.
Binnenkort al die kabels maar vernieuwen maar voor nu was een stukje inkorten en een nieuwe accu klem al een hele verbetering.

Sindsdien start de auto vlotter, lijkt de auto meer licht te geven in het donker en... Lijkt ook de turbo het ineens weer te doen als vanouds :)

Met de lege accu is natuurlijk ook de boordcomputer een tijdje prikloos geweest en is daarmee gereset. Misschien heeft het losse moertje toch wat lekkage veroorzaakt en heeft de computer daar pas goed op gereageerd na zijn reset...

Hij gaat in ieder geval weer als een tierelier, en dat is toch wel weer erg fijn :)