Vraagje 850 T5

Gestart door wowT5, 09-02-2005 09:32:15

Vorige topic - Volgende topic

wowT5

Hallo sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een volvo 850 T5 automaat (zie foto).
Ben er zeer tevreden over maar ik heb een aantal vragen.

1 wat voor soort velgen zijn dit?
3 wat is nu de juiste banden spaning? (2.5 voor en 2,8 achter)
4 hoeveel speakers zitten er in (er komt alleen geluid uit de deuren) en wat voor aansluiting is het  (iso?)

Greets Hans

mehn

Citaat van: wow12 op 09-02-2005 09:32:15
1 wat voor soort velgen zijn dit?

Deze velg heeft de naam Columba meegekregen, ze zijn 16" en er hoort standaard de bandenmaat 205/50 R16 op.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Reitse

Als er alleen geluid uit de deuren komt heb je twee speaker. Je kan er in ieder geval wel acht kwijt (2 in dash, 2 in voordeur, 2 in achterdeur en 2 in achterstijlen).

wowT5

Alvast bedankt, er komt dus geluid uit de deuren voor en achter.  Zitten er standaard speakers in het dash en achterstijlen. Ik vraag dit omdat ik een andere radio wil kopen. En dan lijkt het me wel leuk als er uit al de speakers geluid komt.

ed

Ik zou de bandenspanning eerder omdraaien, tenzij je de kofferbak altijd vol hebt. Voor is de auto een stuk zwaarder dan achter. Bovendien hangt het van het type en merk banden af.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: wow12 op 09-02-2005 09:32:15
3 wat is nu de juiste banden spaning? (2.5 voor en 2,8 achter)

Ik heb het even voor je opgezocht in het boekje waardes in psi:
<160km/h 1-3 personen: Voor 33 Achter 32
<160km/h >3 personen: Voor 36 Achter 41
>160km/h 1-3 personen: Voor 41 Achter 39
>160km/h >3 personen: Voor 42 Achter 46
(Omrekenfactor psi -> bar: bv. 33 x 0.069)

En volgens Haynes waardes in bar:
Turbocharged Estate Models 16":
Normal Use: Front 2.8 Rear 2.7
Fully Laden or High Speed: Front 2.9 Rear 3.2

Let wel, dit zijn de waardes voor een 850 T-5(R) Estate. Deze waardes staan als het goed is ook achter in je tankklepje  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Standaard zitten er geen speakers in het dashboard en de achterstijlen. Je zult deze dus moeten bijkopen als je daar ook geluid uit wilt. Maar let wel: geluid van deze kanten kan niet iedereen bekoren. Als je echt goed geluid wilt moet je er een subwoofer inleggen en een composet voorin hangen (hoog+mid/laag). Ook de radio is van belang bij een goede geluidskwaliteit.

Wil je gewoon muziek hebben dan koop je gewoon die andere radio en luister hoe het klinkt. Bevalt het niet, dan kun je altijd nog speakers toevoegen of veranderen.

En nee, het is geen ISO aansluiting. Je zult naar de dealer moeten voor een verloopstekker of handig zijn met kabels ;)

Wat voor een radio heb je er nu in als in vragen mag?

Gr 8)

Luc

In het dashboard heb ik tweetertjes geplaatst, van infinity.
Die geven vooral de hoge tonen weer, zelfs zozeer dat het irritant is als je niet de juiste balans vindt. Ik heb de balans altijd op R4 staan (Rear 4, ik kan van F10 naar R10, ofwel F10 (alles voor) tot R10 (alles achter). Aldus heb ik erg goed geluid in de auto, terwijl in de achterdeuren nog de originele Volvo speakers zitten.
De tweeters "spelen" tegen de voorruit aan en dat heeft ook een positief effect op het geluid.
Tis even zoeken maar met wat geduld en veel proberen, en een MP3 speler van de ALDI, krijg je heel wat voor elkaar.

De Volvospeakers in mijn achterdeuren krijgen mijn achterruit zelfs zwaar aan het trillen, terwijl ik geen subwoofer en ook geen versterker heb.
Nummers als "I'll be gone till November" van Wyclef Jean of "Bring Sally up" van Moby (gone in 60 seconds) hebben een erg diepe bass... als ik die nummers opzet trillen ze mn achterruit binnen 10 seconden hartstikke schoon en ijsvrij... hoef ik alleen de rest nog maar te krabben.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

ed

Citaat van: Luc op 18-02-2005 10:36:05
In het dashboard heb ik tweetertjes geplaatst, van infinity.
Die geven vooral de hoge tonen weer, zelfs zozeer dat het irritant is als je niet de juiste balans vindt.

Je kunt de tweeter ook een beetje dempen mbv twee weerstandjes. IS het weer wat beter in balans.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

kww

voor een echt goed geluid pak je de onderste gedeelte van de deur aan en zet je daar een 16 - 20 cm lagetoner in.
de standaard ruimte in je deur even dichtmaken (of in geval van een 3 wegset een 13 cm middentoner in zetten) en de tweeters in de a stylen maken.
de andere luidspreker openingen hoef je mi niet te benutten.