Raar probleem met mijn band......dikke scheur als gevolg

Gestart door Dennis1974, 23-10-2015 08:06:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis1974

#15
Citaat van: Rob850turbo op 23-10-2015 09:50:57
Als een auto een vreemd rijgedrag gaat vertonen , na een wielen/banden wissel. en het ligt niet aan de uitlijning , dan weet je toch dat er iets drastisch fout is en het tijd wordt om dit zsm uit te zoeken en niet nog eens maanden door te rijden?

Ja eensch.....vandaar ook mijn vraag in dit Topic, want ik wil er zeker niet mee doorrijden. Wil eerst graag meningen horen waar op te letten zodat ik dit ook richting de garage kan brengen.

Ik heb nou eenmaal veel wantrouwen in de meeste garages. Als ik er heen ga met de vraag. Auto trekt naar links kijk er eens ff naar dan weet ik zeker dat ik opgelicht ga worden met allerlei nieuwe onderdelen OF dat er wordt gezegd dat een simpele uitlijning voldoende zou zijn.

Mijn hoofdvraag is ook (en daar heb ik nog geen antwoord op). Kan een uitlijner (in mijn geval de Profile Tyre Centre) de momenteel hier geschreven eventuele oorzaken diagnotiseren? Of kunnen zij enkel uitlijnen en/of bij wie of welk bedrijf zou ik daar dan het beste moeten zijn?

Ik vraag het juist hier omdat IK er geen verstand van heb...Ik hoop juist dmv jullie expertise antwoorden danwel ervaringen te krijgen waarmee ik naar de garage kan gaan om zodoende en specifiekere klacht/oorzaak neer te leggen zodat er ook echt juist gezocht gaat worden door men.

Helaas is mijn vertrouwen om naar een garage te gaan met het idee dat zij het ook echt gaan onderzoeken als ik simpel de vraag neerleg (even banaal)...:"hij trekt naar links. Band is gecupt..los het maar op", bij mij in de loop der jaren tot het 0 punt gedaald door allerlei ervaringen. Geld verdienen door maar ruksichloss te gaan vervangen lijkt tegenwoordig meer de oplossing.

Nu zullen er best uitzonderingen zijn.....maar ik ken ze niet of ze wonen te ver weg. Dus als iemand in de buurt van Flevoland iets weet....graag!


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

V70geRwin

Welke R imitatie zijn het? 17/18/19 inch?
ET waarde?
Wat is je bandenmaat?

Nu je PEGS toch los hebt zonder banden even langs een velgen richtbedrijf gaan, die kunnen zo kijken of ze nog rond en recht zijn.
Kan je dat vast uitsluiten. Dit ook omdat het direct op trad nadat je de PEGS had gemonteerd.

Dennis1974

#17
Citaat van: V70geRwin op 23-10-2015 10:36:03
Welke R imitatie zijn het? 17/18/19 inch?
ET waarde?
Wat is je bandenmaat?

Nu je PEGS toch los hebt zonder banden even langs een velgen richtbedrijf gaan, die kunnen zo kijken of ze nog rond en recht zijn.
Kan je dat vast uitsluiten. Dit ook omdat het direct op trad nadat je de PEGS had gemonteerd.

Voor - Pegasus velgen met 205/45/17 (Hilfy's)
Achter - Pegasus velgen met 215/45/17 (Hankook Ventus Evo2 V12)

17 inch dus. Een kromme velg kan dit dus ook veroorzaken?

Edit: Nieuwe banden eromheen gezet...alles laten nakijken en probleem lag aan de "oude" band die er al omheen zat. Deze was dusdanig gecupt dat hij dus zo gek is gaan doen. Ook het verschil van breder achter dan voor komt het weggedrag dan niet ten goede. Nu iig 4x nieuwe en dezelfde banden eromheen en de auto gaat weer rechtdoor.
Hij trekt nu heeeeeeeel iets naar rechts nu zelfs...dat ligt aan de uitlijning van de auto op de foute voorbanden. Auto moet dus nu eigenlijk opnieuw uitgelijnd worden en dan is het over.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

RoelNL

De ET-waarde kun je aan de binnenkant van je velg vinden, moet ET 43 zijn. Een klein beetje verschil mag, maar zeker niet meer dan 2.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Snellebaksteen

Heeft de velg met de versleten band wel de zelfde ET waarde als de andere velgen? Is het geen samen geraapt setje velgen?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

volvobug

Lijkt me niet zo'n moeilijke case, als de foto uit de eerste post het linkervoorwiel betreft. Dit heeft te weinig toespoor, oftewel staat te veel naar buiten.

Als de uitlijner zegt dat hij goed is uitgelijnd, kan dat kloppen volgens de meetapparatuur die hij gebruikt. Maar dan zal er sprake zijn van speling op:
- spoorstangkogel
- stuurkogel
- fuseekogel
- draagarmrubbers

en/of een ralle veerzitting/veerpootlagercombinatie. En dan heeft de uitlijner dat niet eerst goed gecontroleerd. Dus eerst de oorzaak van de afwijkende wielstand opsporen en verhelpen en dan opnieuw uitlijnen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Zwolle is niet zover van Lelystad toch..?
Maak een afspraak bij Roessink in Zwolle en vraag of Ferdy je wagen kan uitlijnen.
Als er iets mis is met stuurkogels/draagarmen etc. zal hij je dat meteen vertellen.
Neem vervolgens de velg mee mét de band die zo vreemd is afgesleten...
Met een beetje mazzel is Ferdy er morgen  :eusa_pray:

Er gaan veel forummers naar Roessink (ik ook) en ben zeer tevreden over hun vakmanschap!
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Luc

Heb je bewust bredere banden achter? Misschien dat 1cm per band niet zoveel uitmaakt, maar bij een voorwielaandrijver bredere banden achter dan voor is normaal gesproken vragen om raar weggedrag, en veel onderstuur.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

FGG

Citaat van: RoelNL op 23-10-2015 08:51:50
Ik ken persoonlijk geen 1 uitlijner maar het schijnt dat er in het oosten van het land een paar goede uitlijners zitten. Profile kan het ook wel, zelf er geen ervaring mee.

Klopt! Kluinhaar in Hengelo is een hele goed. Kost iets meer, maar altijd een perfect uitgelijnde auto terug gekregen.

Ik ben geen techneut, maar als het probleem in het aanlopen van de kuip of iets dergelijks zou zijn dan zou het slijtagepatroon over de hele band zichtbaar moeten zijn.

Ik zou op dit moment, als ik het zo lees, nog even de schuld bij de niet al te gerenommeerde banden neer leggen. Nieuwe banden monteren op de Pegasussen en gaan rijden en kijken wat er gebeurt.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: