lpg of diesel

Gestart door haagsma, 17-09-2006 21:36:20

Vorige topic - Volgende topic

haagsma

Hallo lieden,

Ik zou graag van jullie wat advies willen. Tijden geleden rondgereden in een 240 en daarna in diverse andere merken. Ben echter gek van een 850/V70.
Mij budget laat echter niet toe om een van 2000 of nieuwer te kopen.
Helaas hebben ze echter dan vaak zeker de dieseluitvoering veel kilometers gedraaid.
Daar ikzelf 30 a 40 duizend per jaar rijdt heb ik wel een betrouwbare nodig.
Ik zit te denken om of een 98/99 v70 benzine te kopen met max, 150.000 en laat er dan een gasteank in bouwen of een diesel en die zal dan ongeveer 250.000 gedraaid hebben.
Gezien jullie ervaringen zou ik graag horen welke keuze het handigst is als je er ongeveer weer 6 jaar in wil rijden.
Alvast bedankt voor de beantwoording.

Groet,

Hessel

RRRRR_Ramon

Misschien een tip om voordat je post je eerst 'in te lezen' op een forum. Deze vraag komt hier zo'n beetje iedere week voorbij.  :eusa_doh:

Daarbij is de keuze diesel of LPG heel persoonlijk en heeft iedere optie zijn voor- en nadelen die al 100 keer besproken zijn hier.

Succes met inlezen!  :eusa_whistle:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elmarconi

6 jaar, zeg 200.00 km erbij. Afhankelijk van rijstijl en onderhoud van vorige eigenaars, (en uiteraard van de nieuwe eigenaar  ;) ) lijkt mij dat geen al te groot probleem.  

Zie ook het aankooptips topic en het kilometerstanden topic.

--
Autogas Inside . . .

ed

Ik heb zelf net de overstap gemaakt naar diesel, terwijl ik toch wel een soort ideale gasauto had: een V70R op LPI. Toch zat die auto me niet helemaal lekker op het laatst. Ik had soms wat kleine haperingen, en daarnaast kreeg ik het idee dat de LPi pomp ermee ging stoppen. Naast de enorme hoeveelheid aan kosten die ik aan die auto heb gehad heeft me dat doen besluiten hem te verkopen. Ik heb altijd een zwak gehad voor die auto, maar moest op het einde toch concluderen dat het toch echt niet zo betrouwbaar is als een diesel. Dat is ook te zien aan het aantal lpg gerelateerde berichten in de trant van haperen of inhouden.
Nu met een diesel onderweg, met meer km's dan de V70, en daar nog geen klapje verkeerd aan gehad (heb nog niet zolang, dus geen maatstaf).
Tuurlijk zijn er mensen die met gasauto's probleemloos tot de 4 ton er er overheen sturen, maar een diesel is nu eenmaal iets betrouwbaarder.

Wat kosten betreft zal een lpg op G3 goedkoper zijn. Mijn diesel verbruikt precies de helft, maar de brandstof is weer twee keer zo duur. Daarnaast is de wegenbelasting een stuk hoger (30,-/maand). Daarentegen zal een lpg auto iets meer onderhoud vergen. Bougies, en ontstekingsdelen die op termijn vervangen moeten worden.

Dan blijft het laatste deel over: hoe rijd het. Dat is heel persoonlijk. Tuurlijk is het koppel van een diesel lekker, maar doe mij persoonlijk maar een goede benzine motor.

Aan jou de keuze.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

peterr

Hoi Hessel, welkom hier,

Ik had dezelfde keuze als jij en heb een jaar geleden een 850R gekocht en op LPI om laten bouwen. Goedkoper, sneller en milieuvriendelijker dan een diesel van <2000.

Verder had de R nogmaar 134000 (verifieerbaar via NAP), waarvan de laatste 8000km met een nieuwe motor (rekening van en gecheckt bij Volvodealer in kwestie) gereden.

Daar staan inmiddels bijna 35000 extra bij, zonder problemen.
Natuurlijk bestaat het risico op extra onderhoud (want je hebt extra onderdelen), maar als je zelf laat inbouwen valt dat de eerste tijd onder de garantie en is het risico dus uitgesloten.

-D©©©L-

Citaat van: haagsma op 17-09-2006 21:36:20
...
Ik zit te denken om of een 98/99 v70 benzine te kopen met max, 150.000 en laat er dan een gasteank in bouwen of een diesel en die zal dan ongeveer 250.000 gedraaid hebben.
...

Hoi Hessel, welkom op het forum.

Let wel op dat je exemplaar bemachtigd met hydraulische klepstoters; die houden het op lpg heel wat langer uit. Eind 1999 zijn er al motoren toegepast die weer vaste klepstoters hebben. Lpi is natuurlijk technisch gezien heel mooi, maar heeft ook een paar zwakke plekken die erg duur kunnen worden. D'r zijn meer wegen op de route naar LPG conversie.

suc6 !

Fritzie

Ik ben geen techneut...heb geen ervaring met LPG....maar verkneukel me elke dag bij het aanzwengelen van mijn Zweedse tractor...voelt goed, klinkt nog beter!