Volvo v70 tdi managment lampje brandt na vervangen distributieriem

Gestart door patmas, 05-11-2015 08:29:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patmas

Goede dag,

Ik heb onlangs een volvo v70 tdi uit 1998 gekocht. De vorige eigenaar heeft de distributieriem in december 2014 laten vervangen. Hij vertelde mij dat sinds die reparatie het management lampje brandt. Hij heeft hier inmiddels al 30.000 km mee gereden. Hij vertelde dat de garage dit bewust heeft gedaan (vervroeging) De auto start goed, zowel bij koud als warm en rijdt verder prima (zoals ik dat als leek kan beoordelen).

Nu heb ik hem uitgelezen met VOL-FCR en kwam de DTC EFI-718 Ignition Timing Control als fout eruit. Als ik de Pump Tuning Test wil doen dan werkt dit niet en krijg ik de melding Pump Timing Test Inhibited due to DTC'S in module. Dus schijnbaar kan ik geen test doen door de fout in de DTC. Als ik hem clear lukt het ook niet en komt de foutmelding weer terug.

Mijn vermoeden is dat bij het opleggen vd nieuwe distributie een positie net niet goed staat, m.a.w ze hebben de tandwielen waarschijnlijk net een tandje verkeerd geplaatst.

Mijn vraag is of het opnieuw juist timen vd distributieriem een grote kostbare tijdrovende klus is en alles weer ontmanteld dient te worden of kan dit op een eenvoudigere manier?

Of sla ik hier de plank mis en heeft iemand anders een goed gefundeerde oplossing cq aanvulling?

Sbv

lampje branden is niet goed. Mogelijk afstelling niet helemaal goed. Je dient aan 2 kanten af te stellen tenslotte.

Ik zou het zeker wel na laten kijken

Noot

De TDI heeft 2 riemen: een distributieriem en een pompriem. In jouw geval staat de pomp niet precies op tijd.
Inderdaad kun je met foutcodes in je systeem geen pomptiming uitvoeren met VOL-FCR.
Het beste even naar een specialist die pomp goed afstellen kan. Met de distributie hoeft dus waarschijnlijk niks te gebeuren.

patmas

Dank je wel voor de snelle antwoorden.

Maandag gaat hij naar de Volvo dealer voor een aankoop keuring, ik ben benieuwd ...

Ik houd jullie op de hoogte

UserID25761

Citaat van: Sbv op 05-11-2015 09:10:02
Je dient aan 2 kanten af te stellen tenslotte.

En daarmee kan je twee kanten uit  :eusa_whistle:

patmas

Zo het probleem is opgelost. De distributieriem stond verkeerd. Nu blijkt tevens dat er lekkage was bij het carter en dat de riem ook aangetast was. Meteen laten vervangen en geleiderol liep niet soepel. Deze ook laten vervangen. Vorige reparateur heeft wel riem en pomp vervangen maar niet de geleiderollen.... en lekkage laten zitten.... Hij rijdt nu weer super!