Nieuwe batterij: 3 ipv 2 draden??

Gestart door Hiker, 01-11-2015 17:59:37

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

Hulp gevraagd:
Voor mijn navigatie heb ik een nieuwe li-batterij (3.7V) gekocht.
Nu heeft de oude batterij 2 draden en de nieuwe batterij 3 draden.
Nu heb ik gegoogled dat de gele voor de thermistor is, maar die zie ik niet in de navigatie...

Wat moet ik doen om het goed aan te sluiten? Kan ik de gele negeren, en gewoon zwart op zwart en rood op rood?

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Hiker

Weet niemand hoe deze aansluiting zou moeten werken?

Oude situatie: batterij zit met rood en zwart vast.
Nieuwe batterij heeft een 3e gele draad.

Gaat ik dit op een manier werkend krijgen?

Er zijn toch genoeg elektrische goeroe's hier....
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Died850

Is die gele niet om de batterij in te schakelen net zoals bij een autoradio? waarschijnlijk werkt de batterij als je zwart op zwart doet en rood met rood + geel.

Hiker

Thanks, wellicht dat anderen ook reageren om dit te bevestigen!

FrankvdAa

Volgens mij kun je het gewoon aansluiten zonder de gele draad. Die draad is enkel om de temperatuur in de gaten te houden, wat beter is voor het behoud vd battery bij laden en ontladen. Echter zal je navigatie daar geen mogelijkheid voor hebben.

Zie ook: http://www.semitec-usa.com/application/battery1.html
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

Died850

Citaat van: FrankvdAa op 03-11-2015 20:58:31
Volgens mij kun je het gewoon aansluiten zonder de gele draad. Die draad is enkel om de temperatuur in de gaten te houden, wat beter is voor het behoud vd battery bij laden en ontladen. Echter zal je navigatie daar geen mogelijkheid voor hebben.

Zie ook: http://www.semitec-usa.com/application/battery1.html

Inderdaad het zal wel voor een sensor zijn die de warmte meet. Een thermistor is tenslotte een temperatuurmeter, logisch dat je die niet vind op de printplaat van je navi gezien deze geen warmte wilt weten van je batterij (neem ik aan dan). Je zal dus zeer waarschijnlijk de batterij probleemloos kunnen aansluiten zonder de gele draad.

glenfiddich1983

Late reactie maar dat zou gewoon moeten werken.

Die derde draad wordt alleen gebruikt voor extra beveiliging bij het opladen. Goeie opladers (los dan wel geïntegreerd in het apparaat zelf) houden tijdens het laden de temperatuur in de gaten. Om veiligheidsredenen, en omdat de batterij het beste oplaadt tussen 0 en 45 graden. Het derde draadje geeft slechts info die de lader kán gebruiken, maar het moet niet.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)