Compressor

Gestart door widebody, 15-11-2015 11:28:18

Vorige topic - Volgende topic

widebody

Heb ik weer een vraag. Aangezien er hier aardig wat verschillende kennisgroepen bij elkaar zitten.

Heb voor niks een Crimex-compressor gekregen. 1 Nadeel, als ie bij 7,5bar is stuurt ie de automaat open en laat de druk teruglopen tot 5bar en begint dan opnieuw te draaien om de tank weer naar de 7,5bar te persen.(100L tank)

Aan het pompgedeelte zit een leiding die naar de automaat loopt en dus de druk aan de automaat "meld". Op de foto het geribbelde onderdeel aan de rechterzijde vd foto. Wat is dit voor een ding? Aan de onderzijde zit een dikke leiding die naar de tank gaat. Is dit een drukventiel oid?

Wat is er mis met dit ding? Iemand een idee? Motor is goed, automaat is nieuw.

elianmars

Als de benodigde druk gehaald is, stopt de motor met draaien en blaast het ventiel iets overdruk af. Ik heb het vermoeden dat het ventiel blijft hangen, waardoor de druk teveel zakt en de motor weer gaat draaien.

Wij hebben op de zaak ook zo'n antiek geval staan en daar is het een paar keer gebeurd dat het ventiel bleef hangen. Ik heb het uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Probleem weg.

Kijk ook even of er niet teveel vocht in de ketel zit. Dat kun je aftappen, als het goed is (kraantje aan de onderkant).

widebody

Citaat van: elianmars op 15-11-2015 11:38:09
Als de benodigde druk gehaald is, stopt de motor met draaien en blaast het ventiel iets overdruk af. Ik heb het vermoeden dat het ventiel blijft hangen, waardoor de druk teveel zakt en de motor weer gaat draaien.

Wij hebben op de zaak ook zo'n antiek geval staan en daar is het een paar keer gebeurd dat het ventiel bleef hangen. Ik heb het uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Probleem weg.

Kijk ook even of er niet teveel vocht in de ketel zit. Dat kun je aftappen, als het goed is (kraantje aan de onderkant).
Dat ventiel, zit dat in dat aanhangsel of in de automaat, Marcel? Want de automaat is nieuw. Daar verwacht ik eigenlijk geen problemen mee.

widebody

Hopen dat ik t opgelost krijg. Zou een hele verbetering zijn ten opzichte van de compressor welke ik nu gebruik. Met 25L is die wat aan de kleine kant en werkt niet met een zuigertje. Raar systeem, werkt met een schoepenwieltje welk in een soort open huis draait en vreselijk veel kabaal maakt en lang nodig heeft om die 25L op druk te krijgen :eusa_wall:. Van 1 wiel de bouten losdraaien met dat ding en dan sloeg ie al aan :eusa_doh:.

UserID6342

Het ventiel wat in je automaat zit kun je stellen, hiermee bepaal je ook hoe lang de compressor blijft doorlopen en tegen welke druk.  Even uit mijn hoofd was het; veer strakker, hogere druk.  Dat de automaat nieuw is doet hier verder niets aan af.

widebody

Citaat van: Dirk342 op 15-11-2015 11:48:55
Het ventiel wat in je automaat zit kun je stellen, hiermee bepaal je ook hoe lang de compressor blijft doorlopen en tegen welke druk.  Even uit mijn hoofd was het; veer strakker, hogere druk.  Dat de automaat nieuw is doet hier verder niets aan af.
Klopt idd, Dirk. Met de automaat stel je de max werkdruk in. Maar als ie de 7,5bar bereikt heeft, blaast ie via de automaat af tot 5bar en begint vervolgens gewoon weer opnieuw te pompen. vicieuze cirkel dus. (Zolang je de stroomrekening betaalt ;D).

Of ligt dat ook aan de automaat dat ie zover terugloopt?

UserID6342

Weet niet wat voor automaat het is, maar bij de meeste kun je het ook het verval in druk instellen (dus wanneer de compressor weer aan moet slaan).  Is vrij makkelijk te zien; zit er 1 veer dan is deze of voor alleen werkdruk of voor werkdruk en verval samen.  Zitten er 2 of meerdere veren, dan is de dunste veer voor het verloop en de dikste voor de max werkdruk