a1 rwd t5

Gestart door Lunadust, 17-12-2015 21:38:10

Vorige topic - Volgende topic

Lunadust

;D

Andere eis is een tandheugel stuurhuis zodat je voelt wat je wielen doen, indirect en kogelkringloop zijn uit den boze.
Of dat dan een stuurhuis van een vag a4 of een vectra is maakt niet zoveel uit, ik ben best goed met een lasapparaat, en wat ik daarmee
verknal kan ik weer afslijpen.

@ KIM, wat doet de visco die voor het diff zit bij een origineel AWD systeem? oneenparigheid tussen voor en achter opvangen?
dan zou die dus kunnen vervallen of leeghalen en doorverbinden. of vergeet ik daar ook iets,

(ik denk in plaatjes.....) heb totaal geen ervaring met achterassen van AWD. behalve dat ze wel eens vast kunnen zitten en dat de wil van 1 persoon dan niet genoeg is.
Techneut, geen dichter.

Peultje

In principe is de cardanas in een AWD een starre verbinding tussen de voor- en achteras. Om dit te laten werken dient het gemiddelde van de toerentallen van de voor- en achterwielen gelijk te zijn. Daarom ook de aanbeveling om niet met meer dan 2 mm diameterverschillen tussen de voor- en achterwielen te rijden. Een diameter verschil geeft immers bij een zelfde snelheid een verschil in toerental.

Geringe toerentalverschillen tussen voor- en achter zijn echter niet te voorkomen en in het systeem dient dus een ding te zitten om deze op te vangen. Bij ons is dat de Visco koppeling; een apparaat met platen, de helft star verbonden met de voorwielen en de andere helft, je raadt het al, verbonden met de achterwielen,  waartussen een visceuze (sliconen) olie zit die toelaat dat de platen enigzins onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. De daarbij vrijkomende energie komt vrij als warmte en de olie (en de platen) wordt dus dan warm. Bij een te groot verschil in toerental wordt de olie te warm en gaat de koppeling kapot.

Bij koppelen van de motor direct aan deze cardanas heeft de Viscokoppeling dus geen zin meer. Je zou hem dan kunnen doorverbinden. Ik weet niet of de koppeling het aankan om het volledige motorvermogen aan de achteras door te geven (je zult altijd slip en dus opwarming houden). De olie eruit halen gaat hem zoals je zult begrijpen niet worden. Dan kan het ding geen vermogen meer doorgeven en blijft de wagen staan.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Lunadust

De voorwielaandrijving vervalt volledig.
Dus die visco moet ook vervallen.

Daarom mijn idee om in het achtersubframe een bmw 750/850 diffje te plaatsen dan kun je er ook aardige snelheid uit de setup peuteren.
Dwarse en lange aandrijfassen aanpassen cq balanceren is geen enkel punt.

Techneut, geen dichter.

SB T-5R

leons850

Bas, we willen power!
Dus dat achterdif moet wat turbo geweld kunnen verdragen.
Zo'n bmw achterdif klinkt inderdaad als een goeie optie.
Stuurhuis tegen de parafaan zou eventueel kunnen zoals we aan de telefoon besproken hebben.

Wel krijg je een heel andere vorm kwa besturing van de brandstof pomp he.
Tevens na denken over achterremmen die iets anders zijn dan standaard. Ook voor moet natuurlijk tegen power kunnen.
Realiseer je dus dat de randzaken ook geld gaan kosten.
Wat hard gaat moet ook hard stoppen.
Ohw en wat extra stijfheid achterin is ook niet overbodig. ;)
Zo'n station is en blijft een zwabberbak.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Tja, randzaken kunnen altijd nog aangepast worden.
De veerpoten voor zullen icm hoogliggend stuurhuis ook wel een uitdagingkje kunnen worden.
Mbt power, zorgen dat de basis goed is, het blok komt tzt wel goed, kan altijd nog van alles mee.

Brandstotvoorziening, zadeltank onderlangs doorverbinden,
Dubbele pomp (ook bmw 850) eronder en je hebt genoeg benzine om
1: 1,42 te halen
Techneut, geen dichter.

Jurijn R

Diff niet vergeten dicht te lassen..
Met de E30 rijd ik 100% sper  ;D

NinaPaul

100% sper is zo 1900..... 
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Achteras is niet helemaal bolt-on. Je zult 4 steunen aan het chassis moeten lassen waar het subframe op komt te rusten en waar de bouten inkomen:

Op bovenstaande foto kun je de opgelaste steunen zien zitten.

Jurijn R

Citaat van: NinaPaul op 19-12-2015 09:48:01
100% sper is zo 1900.....  

Oké, zal het direct veranderen.  :eusa_snooty:

henry classic v70

Citaat van: leons850 op 18-12-2015 18:22:09
Bas, we willen power!
Dus dat achterdif moet wat turbo geweld kunnen verdragen.
Zo'n bmw achterdif klinkt inderdaad als een goeie optie.
Stuurhuis tegen de parafaan zou eventueel kunnen zoals we aan de telefoon besproken hebben.

Wel krijg je een heel andere vorm kwa besturing van de brandstof pomp he.
Tevens na denken over achterremmen die iets anders zijn dan standaard. Ook voor moet natuurlijk tegen power kunnen.
Realiseer je dus dat de randzaken ook geld gaan kosten.
Wat hard gaat moet ook hard stoppen.
Ohw en wat extra stijfheid achterin is ook niet overbodig. ;)
Zo'n station is en blijft een zwabberbak.

Daar zijn de meningen over verdeeld... al verschillende uit elkaar zien spatten (in de autosport)
Wil je power gebruiken zou ik zoeken naar een rally diff
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

dielie850

Zoek als je FB hebt even op Koekie Drift  :D
Die is een C70 naar RWD om aan het bouwen ;D

fbm

Citaat van: dielie850 op 19-12-2015 15:10:20
Zoek als je FB hebt even op Koekie Drift  :D
Die is een C70 naar RWD om aan het bouwen ;D

Maar die gebruikt de voorkant van mijn 960 sloper voor de stuurinrichting en de achteras van een BM&W

(Heb hier ook nog een complete multilink achteras van een 960 liggen)

daanium

whoa super vet, een RWD C70!
jammer dat ik geen facebook heb :(
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Lunadust

Correct me if i'm wrong.
Dat 960 front stuk, daar zit toch een kogelkringloop stangenstelsel stuurhuis in?
Dat maakt het voor hem een stuk makkelijker, ook om het blok mooi te plaatsen.
En die hoeft ook de openbare weg niet op.

Het project wat ik in het koppie heb moet wel gewoon inzetbaar zijn als daily,
Vandaar dat ik best aan de subframes wil verbouwen maar eigenlijk niet aan het chassis. hooguit de steunen die in de foto van Kornelis staan

Het (boven gemonteerde) stuurhuis icm veerpoten zal toch het grootste struikelblok gaan worden denk ik zo.
of het moet kunnen door een engels stuurhuis op zijn kop onder het voorste subframe te monteren  :eusa_think:
Techneut, geen dichter.