Throttle Position Sensor

Gestart door jvommen, 10-03-2005 17:05:07

Vorige topic - Volgende topic

jvommen

Vraagje,

Heeft een 850R (1996) een Throttle Position Sensor??? Volgens carelect, waar ik mijn motor ECU naartoe wou sturen (die ze dus niet kunnen repareren), zit een dergelijk TPS op mijn auto en schijnt een zwak punt te zijn...

Wie kan mij vertellen waar die zit??? Het is toch niet die kerstboom of wel?

???

Jeroentjuh

Gasklep Positiesensor, zit onderop je gasklep, deze zijn los te vervangen.......

toycar

???
Hoi, ik las net je vraag en ik denk dat je het over de pingelsensor hebt.
De pingelsensor bevindt zich onder het inlaatspruitstuk. De sensor registreert een bepaalde frequentie (trillingen) die door pingelen wordt veroorzaakt en geeft deze aan de regeleenheid door. Deze zal het ontstekingstijdstip dienovereenkomstig aanpassen. De pingelsensor kan zonder speciale testapparatuur niet gecontroleerd worden, aldus Kluwer Vraagbaak.

thuur

Yep, nummertje C. En da's een hele simpele potentiometer (oftewel potmeter). Exact hetzelfde principe als op je versterker waarmee je het volume regelt, mechanische stand naar een elektrische waarde omzetten ;)

Gr 8)

jvommen

Iemand weleens problemen gehad met deze potmeter? Kan deze sensor ervoor zorgen dat mijn auto in hoger toeren (bij vol gas) begint te stotteren en dus bij lange na niet zijn pk's haalt? Volgens Volvo is mijn ECU kapot, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat dat niet echt vaak voorkomt. En ik wil voorkomen rond de 900 euri te betalen voor nixs...

jvommen

O ja, de turbometer slaat wel uit. Bij koude start moet ik 5 seconden starten voor ie aanslaat....

thuur

5 Seconden is wel lang. Hoe is het met je ontsteking gesteld? (kabels/rotor/verdeelkap/bougies)

Zo'n potmeter kan vervuild raken en ervoor zorgen dat de ECU niet goed weet in welke stand de gasklep staat. Als je een klein beetje lef hebt en voorzichtig bent, kun je zelf een poging wagen de potmeter los te halen en te reinigen (gebruik alcohol en geen contactspray of WD40!). Zorgen dat de vloeistof binnendringt en dan flink heen en weer bewegen met de as.

Als het hier aan ligt, zul je zeker verschil moeten merken. Als de potmeter echt vervuild is kun je m beter vervangen met een nieuwe. Een potmeter is niets anders dan een koolstofbaan (paar mm breed, paar cm lang) waarover een metal pin schuift (meestal cirkelvorming zo'n 270 graden, maar kan ook recht zijn, denk aan een equalizer op een stereo). Als deze koolstofbaan vervuild raakt hoor je in de boxen van je stereo een vreselijk gekraak. Je moet je voorstellen dat je ECU ook zo'n signaal binnenkrijgt bij vervuilde koolstofbaan.... Kan vervuilen omdat er allerlei troep bijkomt, door b.v. beschadigde behuizing. Maar hij kan ook 'op' raken: door extreme hitte en droogte kan de baan gaan scheuren, je krijgt dan op die kleine baan tientallen scheuren die niet meer allemaal geleiden. Dat resulteert in af en toe wegvallen van het hele signaal. De duurdere potmeters bij de elektronicahandel kosten een paar euro, dus ik ben trouwens benieuwd wat de dealer zich hiervoor gaat tellen  :-\

Gr 8)

jvommen

Dank je wel Thuur. Ik ben zelf best handig en zal dus proberen om dat ding schoon te maken. Is zo'n ding nieuw duur?

Ik heb vorige week al kabels, bougies, verdelerkap vervangen (best duur eigenlijk...), maar dat heeft helemaal geen verschil uitgemaakt.

Ik heb het gevoel dat de lucht/benzine verhouding niet goed is. (LMM inmiddels dus ook al vervangen en de Lambda ook al).

Ok eerst maar eens even dat ding schoonmaken!!!

Reacties meer dan welkom!!

Jeroentjuh

Welke foutcode's zitten erin dan? Of geen?

jvommen