Stuurslot V70-1 (6-99, mod 2000) mankeert vanalles

Gestart door Erik2, 08-02-2016 13:19:23

Vorige topic - Volgende topic

Erik2

Hallo allemaal,

Aan mijn "nieuwe" V70 zijn nog een aantal mankementen, waarvan het stuurslot wel de meest hinderlijke is.
-De sleutel draait vaak door (360 gr!) en pakt dan plots weer de juiste schakelstanden
-Als je de sleutel uit het contact haalt blijven een aantal gebruikers aan (radio, aanjager, ruitenwissers enz). Als je dan wat aan het stuur rommelt valt hij in het stuurslot en schakelen die gebruikers meestal uit
-het stuurslot en alles wat daaraan vast zit (richtingaanwijzer, ruitenwisserschakelaar, beschermkap rond stuur) kan wat draaien om de buis waaraan die geklemd zit (zie foto)

Er is beweging tussen de twee pijlen op de foto.

Hoort dat? Is vervangen van het slot voldoende of moet ook de stuurkolom worden vervangen?

Ik heb op het forum veel gelezen over problemen met het stuurslot en dat het vervangen van het slot de enige optie is, vooral ook omdat het slot zelf (binnenwerk) bij de V70 en later niet te vervangen zou zijn en dan dus gelijk problemen met je immobilizer omdat je een andere sleutel krijgt bij een nieuw of gebruikt slot.

Ik kwam op You tube het volgende filmpje tegen over het vervangen van het slot maar met behoud van de oorspronkelijke sleutel
https://youtu.be/TzUduzjR9W4

Heeft iemand daar ervaring mee? Zo niet dan wil ik het gaan proberen en zal ik van de hele operatie de nodige foto's posten.

Ik hou me aanbevolen voor de nodige suggesties!

Groet,
Erik van Duin
Erik van Duin (Erik2)
V70 2.5 10V juni 99, 850 20 V jan 95, 850 10V dec. 95
(vroeger 544 (2x), 142, 145, 145 Express, 245(3x), 245 Express, 265, 740 TDIC)

Erik2

Hallo allemaal,

Kennelijk zijn mijn vragen wat moeilijk te beantwoorden, want wel gelezen maar verder 0 antwoord!

Even herhalen:
1: is het normaal dat het stuurslot om de vaste pijp van de stuurstang een beetje kan draaien of moet dan ook de stuurstang worden vervangen?(zie foto)
2: heeft iemand ervaring met het wisselen van een cylinder in het stuurslot (zie filmpje Youtube https://youtu.be/TzUduzjR9W4 )

Stand heden: schakelaar loshgemaakt van stuurslot, het middelste pinnetje van de schakelaar werkt goed maar het mechanische deel springt niet altijd terug als de sleutel wordt verwijderd. Wellicht komt het ook (soms) niet ver genoeg naar buiten om de schakelaar mee te nemen. Alles gesmeerd met WD 40, ben benieuwd of het voldoende helpt, anders moet ik toch het mechanische deel vervangen. Heeft iemand zo'n deel nog liggen?

Groet,
Erik
Erik van Duin (Erik2)

peterd

Erik, speling zit er bij mij ook op, kan geen kwaad. Wil je het eruit hebben moeten de breekbouten los, ben er nog niet aan begonnen.

Heb beetje ruitenkit tussen gedaan, werkt ook.

Heb destijds het mechanische / electrische deel vervangen, zal bij jouw denk ik ook probleem zijn. Zit aan de linkerzijde/onder zie je deze zitten, is niet heel moeilijk.

gr peter

peterd

Er zit een ronder stekker op, deze verwijderen, daarna twee schroefjes links en recht verwijderen van mechanische en hij is los.

gr peter

Erik2

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we weer wat verder. WD 40 hielp een beetje, maar niet voldoende. Nog vaak een doordraaier en nu ook, als het wel pakte, niet ver genoeg kunnen doordraaien tot het start kontakt aanging! Wel vaker alles uit als ik de sleutel er uit trok.

Bij Marans in Veldhoven voor EUR 25 een slot met sleutel en elektrisch deel gekocht (heel schappelijk vind ik).

Dus maar begonnen aan het losboren van het bestaande slot. Koste veel moeite en fraisjes, haakse overbrenging op mijn schroeftol, maar uiteindelijk gelukt.
Als oplossing voor korte tijd het slot van Marans gemonteerd met twee M8 boutjes (nog geen breekbouten) en de ring voor de startonderbreker op het oude slot aangesloten met de oude sleutel er in onder de afdekplaat onder het stuur verstopt. Met de sleutel van het nieuwe slot start het weer als van ouds.

De volgende fase wordt het oude slot open maken zoals in de video beschreven en de plaatjes over zetten in het "nieuwe" slot. Dan moet je weer met de bestaande sleutel en transponder kunnen starten!

Zo, nu eerst de TUV op de auto, waar inmiddels al veel aan is gedaan. Nieuwe distributieriem en waterpomp, nieuwe Labda sonde en twee nieuwe voorbanden. Nu nog de rubbers van de wieldraagarmen, een nieuwe stuurkogel en de nodige andere kleinigheden. Dan de TUV. Ik hoop dat ze niets anders meer vinden, maar ik twijfel of mijn remschijven voor nog dik genoeg zijn, anders die ook maar meteen!

Je hoort hoe het verder gaat!

Groet,
Erik van Duin
Erik van Duin (Erik2)