Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW

Gestart door FrankvdAa, 23-01-2016 11:07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankvdAa

Inmiddels is de R ruim 10 jaar in mijn bezit en ben ik even zo lang een trouwe bezoeker van dit forum, waardoor het mij nu eindelijk tijd leek om ook eens een blog te starten.

Mijn eerste auto was een zwarte Volvo 440 GLT uit 1992 welke ik destijds van ouders heb gekregen en waar ik het e.e.a. aan heb gedaan, o.a. verlaagd, sportdemper, 15" Cetus velgen, elektrische spiegels en ramen in laten bouwen en natuurlijk het nodige onderhoud.


De 440 zoals ik 'm kreeg


'Unieke' CSC sportdemper (beetje lang) :eusa_shifty:


Verlaagd en 'nieuwe' Cetus velgen


Fotoshootje ;)


Vanaf het begin toch ook uitgekeken naar een T-5R of R, maar in eerste instantie goed sparen. In januari 2006 gaan kijken in Heerhugowaard waar een 854R en S70R stonden voor ongeveer dezelfde prijs. De S70R had iets meer kilometers gemaakt, maar m'n hart ging toch wel uit naar de S70R. Na een proefrit snel overgegaan tot aankoop en een week later kon ik 'm ophalen. De 440 is toen naar mijn jongere broer gegaan.


De S70 direct nadat ik 'm had opgehaald


Inmiddels enkele upgrades als XC70 grille en nieuwe remmerij rondom


Op de berger i.v.m. vastgeslagen koppelingscylinder (enige tijd na ombouw van AT naar M59)


Turbo upgrade (16T naar 18T), groene injectoren en Schutten custom mapping


Volledige dashboard eruit i.v.m. lekke verdamper en kachelradiator. Tevens nieuw dashboard i.v.m. afgebroken ophangingen


Niet de meest recente foto, maar zo staat hij er momenteel bij

Inmiddels zijn we dus 10 jaar verder en bevalt de R mij nog uitstekend! In het begin wel een nare storing gehad die enkel in de winter optradt en daardoor moeilijk te vinden was, maar nadat die was opgelost (kabelbreuk in bekabeling LMM) alleen maar genoten.

In september 2014 voor mijn vrouw een Volvo 460 gekocht erbij gekocht met net iets over de 100dkm, waar na aankoop nog enkele lijken uit de kast kwamen.Deze vervangt de Citroen Saxo 1.6 VTR uit '96, want die zoop inmiddels meer olie dan benzine en dat met een brandstofverbruik van 1:8. De Saxo hebben we gekregen van m'n schoonouders, anders was hij naar de sloop gegaan.


De 460 vrij kort na aankoop


Helaas bij de eerste aankomst thuis, bleek de versnellingsbak toch gaar ondanks dat dat tijdens de proefrit niet was opgevallen. :eusa_doh:
Via Marktplaats een gebruikte bak met 130dkm opgehaald en samen met een kameraad vervangen. Direct ook koppeling en distributie vervangen.



Half jaartje later begeeft de dynamo 't, dus ook maar vervangen door een gereviseerde, gebruikte


Het klein beetje roest op de wielkasten rechtsachter blijkt bij nader inzien weggemoffeld te zijn met plamuur en komt er nu in één keer af :-\


Ook linksachter komt de roestduivel tevoorschijn, nadat het stukje sideskirt eraf valt


Via een collega iemand gevonden die voor de hobby wat last aan auto's en voor een mooi bedragje de roestschade heeft hersteld :eusa_dance:


Je kunt wel stellen dat de 460 niet m'n beste aankoop is geweest, maar inmiddels zitten er geen gekke dingen meer aan en maakt hij rustig z'n kilometers. Binnenkort maar eens zelf een beurtje doen.


Inmiddels hebben mijn ouders recentelijk een NBP S70 2.4 140pk gekocht, dus daar zal ook nog wel het e.e.a. van in deze BLOG voorbij komen. ;)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

henry classic v70

Toch maar een blog...  :D ook na 10 jaar is dat toch leuk om bij te houden wat er zoal gebeurt
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

FrankvdAa

Haha, ja al is het alleen maar om een leuk overzicht van het onderhoud te hebben. ;)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Zo, de openingspost maar even bijgewerkt. Binnenkort maar eens een overzicht van het onderhoud aan de R in elkaar sleutelen.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Vandaag heeft m'n vader de 2.4 weggebracht voor de APK en een beurtje. Op een lampje voor de kentekenverlichting na glansrijk door de APK! :eusa_dance: Volgens de garagist was de auto goed onderhouden en moeten ze er nog wel even mee vooruit kunnen.

Morgen wordt er nog wat onderhoud gedaan, zoals olie verversen e.d. en dan kunnen we verder met het aanpakken van enkele puntjes.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

MarcoV

Cool, heb ook ooit nog zo'n 460 gehad, reed niet eens verkeerd moet ik zeggen!

MarcoV

FrankvdAa

Citaat van: MarcoV op 28-01-2016 19:01:50
Cool, heb ook ooit nog zo'n 460 gehad, reed niet eens verkeerd moet ik zeggen!

MarcoV

Je kunt het natuurlijk niet vergelijken met een S70, maar er kan ook een stuk minder aan kapot en daarnaast is dat nog techniek waar ik zelf wat eerder aan zal sleutelen. De 440 die ik had kon vlak door de bocht, dat is met deze wel ietsje anders maar voor rondom huis voldoet het zeker. Verbruik valt nog mee (i.i.g. een stuk beter dan de Saxo 1.6 VTR die we een jaartje gehad hebben) en door het relatief lage gewicht kost het ook allemaal geen drol aan wegenbelasting.

Ik denk dat 'ie nog een 3dkm per jaar doet, dus qua kms kan hij ook nog wel even mee... ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Hierbij nog even de S70 van m'n ouders...



En gebroederlijk achter mijn R ;)



Inmiddels via het forum enkele onderdelen bij elkaar gesprokkeld voor de 2.4, dus binnenkort kunnen we aan het klussen :laugh:
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Zit er aan te denken om voor de R naar 18" ori Pegasus over te stappen. Dan kan ik de Comets voor de winterbanden gaan gebruiken en afscheid nemen van de 16" Perfo's.

Nu heb ik al wat gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat die Pegasus met 225/35/18 zou moeten passen, maar ik lees ook af en toe over spacers aan de achterzijde. Is dat nodig?

Heb zelf nooit iets aan de veren gedaan, maar volgens mij is hij wel verder verlaagd dan standaard. Als ik moest gokken dan 30-40mm. Gaat dit ook passen, of heb ik kans dat het gaat aanlopen in de wielkasten?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

)()()sT


FrankvdAa

Citaat van: )()()sT op 01-02-2016 04:37:33
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,79063.15.html

:)

Haha, had dat topic idd ook al gezien, maar die reactie van Johann nog niet. Kan dus gewoon...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

#11
Naar aanleiding van de discussie over het wel of niet passen (en hoe) heb ik de proef op de soms genomen en een originele Pegasus te leen gevraagd met 225/35/18 band eromheen (bedankt Tom!).

Op de vooras geen problemen, mogelijk wel dikkere stuurstops monteren maar dat merk ik t.z.t. wel.

Ook op de achteras ging het zonder problemen. Kreeg van Tom wel de tip om er achter een 3mm spacers tussen te zetten, zodat de bevestigingsbouten vd wielkuipen niet geraakt worden in een snelle, scherpe bocht. Zonder die spacer kon ik er nog net met mijn vinger tussen.

De kans bestaat dat de band bij zware belading net de binnenkant vd spatbordrand raakt, maar dat zal minimaal zijn.

Nu maar eens kijken naar een setje Pegasus...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

#12
Verder vandaag wat aan de S70 van mijn ouders gesleuteld. Via yari#58 wat onderdelen uit een sloper gekocht en deze vandaag gemonteerd.

Begonnen met de speakers in de achterdeuren te plaatsen en de rode lampjes in de deuren. De deurkaarten moeten we nog maar eens voor gaan zitten, want daarvan hebben de meeste bevestigingspunten losgelaten van de kaart en deze bleven vrolijk aan de deur zitten.

Vervolgens hebben we de 2 maanden oude accu uit de Laguna overgezet naar de S70, zodat de Volvo nu ook weer soepel start. Ook de radio's omgewisseld en het geluid is nu een stuk beter dan voorheen. Via eBay een setje splinternieuwe hoedenplank speakers op de kip getokt, dus binnenkort ook maar monteren.

Toen de auto omhoog gezet en de mistlamp lv vervangen, omdat het glas helemaal aan diggelen lag.

Na aankoop van de S de storingen uitgelezen en toen zaten er 3 storingen in: ventilator binnentemp.sensor, fout mbt lagedruksensor airco en een melding over de communicatie met de startonderbreking. Meldingen gewist om te kijken welke terug zouden komen.

Vandaag opnieuw de storingen uitgelezen en de enige storing die terug is gekomen van de 3 is de fout dat de ventilator vd binnentemp.sensor niet draait. Deze had ik ook een van Yari overgenomen, maar bij controle bleek het niet meer dan een bult stof in de sensor. Na het schoonblazen werkte de ventilator weer en geeft de ECC ook geen knipperende lampjes meer.

Van Jurijn nog een raamschakelaar lv gekocht en een spiegelbediening, maar door een sorteerfout zijn die helaas nog onderweg.

Voor de achterklep moeten we nog vervangende gasveren vinden/kopen en een nieuwe pakking voor de olievuldop bestellen bij de dealer. Wat is wijsheid, die gasveren bij Verwijst halen of nieuwe?

Al met al een productief dagje gehad...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

MarcoV

Citaat van: FrankvdAa op 06-02-2016 15:48:55
Naar aanleiding van de discussie over het wel of niet passen (en hoe) heb ik de proef op de soms genomen en een originele Pegasus te leen gevraagd met 255/35/18 band eromheen (bedankt Tom!).

Op de vooras geen problemen, mogelijk wel dikkere stuurstops monteren maar dat merk ik t.z.t. wel.

Ook op de achteras ging het zonder problemen. Kreeg van Tom wel de tip om er achter een 3mm spacers tussen te zetten, zodat de bevestigingsbouten vd wielkuipen niet geraakt worden in een snelle, scherpe bocht. Zonder die spacer kon ik er nog net met mijn vinger tussen.

De kans bestaat dat de band bij zware belading net de binnenkant vd spatbordrand raakt, maar dat zal minimaal zijn.

Nu maar eens kijken naar een setje Pegasus...

3 mm spacers klopt wel, kom je weer netjes aan de originele et43.

Marco

FrankvdAa

Citaat van: MarcoV op 06-02-2016 16:26:24
3 mm spacers klopt wel, kom je weer netjes aan de originele et43.

Inderdaad, maar de velg is ook 8J ipv 7J van de Comets. Hij steekt aan beide zijden dus 1/2" verder uit.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register