Even voorstellen: Arjen van Hattem

Gestart door ArjenVanHattem, 05-09-2016 14:37:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArjenVanHattem

Hallo,

Ik ben Arjen (25), net een paar jaar getroffen door het Volvo virus. De 240 was de eerste must have Volvo die ik moest en zou hebben. Ik zat als kind vroeger achterstevoren op de fiets als er zo'n 240 voorbij kwam blazen, wat een indruk maakte dat. Momenteel ben ik dus trotse eigenaar van een 244 GL 2.3 uit 1986, leuke wagen! inmiddels 2 keer mee op vakantie geweest naar het zonnige zuiden. Ben inmiddels een paar jaar lid van een ander forum meer gericht op de 240jes maar mijn horizon is verbreed naar de 850/70 vandaar mijn registratie op dit forum.

De 240 valt me absoluut niet tegen gezien zijn bouwjaar, het is een langzame maar zeer fraaie cultauto die me erg comfortabel overal naartoe brengt. Toch mis ik hier en daar wat extra luxe en snelheid. Ik hoop dat een 850 of een S70 dat gat kan opvullen. Ik ben opzoek naar een sedan.

Even wat vragen die al een tijdje in me hoofd spoken:

1. 850 of s70? even los van het uiterlijk, wat zijn de voor- en nadelen tussen deze 2. Ik ben erg gesteld op comfort (rustig interieur, zo min mogelijk piepjes en kraakjes), maar zoek in een 2e auto ook wat pit.
2. Een 2.5T of een T5; zijn die nog fatsoenlijk te verkrijgen? Ik zie er op marktplaats best wat voorbij komen, maar je betaald er slechts een paar duizend euro voor. Is dat normaal? En wat kan je dan verwachten. Zijn die motoren bv flink achteruitgegaan waardoor je net de 200 km/h haalt?
3. Als bovenstaande modellen niet te verkrijgen zijn zonder forse investeringen wil ik misschien dan een 144 of 170pk turboloze variant overwegen. Wat raden jullie aan?
4. Airco: dit is toch een must-have, ik las dat het wel een kwaal is van deze auto's om stuk te gaan. Is dit echt zo erg? of valt het mee.
5. Zijn er überhaupt bepaalde zaken waar ik zeker rekening mee moet houden? (ik heb het aankooptips topic uiteraard gelezen)


de Boeing

Welkom

1. De S70 zal net iets stiller zijn in het interieur, de 850 is wat spartaanser (al is dat wel fijn voor de rij ervaring, hoe nieuwer de volvo's hoe meer ze op comfort gericht zijn, wat dan weer fijn is voor de lange afstanden maar wat dus ook wat van het "ik, en de machine" gevoel wegneemt)
2. 2.5T is een fijne motor maar ze hebben een dunnere cilinderwand die in toch heel wat gevallen problemen geven (zeker bij gechipte auto's). Een 2.3 T5 is wat robuuster... Ze zijn niet duur meer maar ik zou zeker nog 1500 euro achter de hand houden voor achterstallig onderhoud (denk aan distributie, zwetende olie leidingen, diverse sensoren, turbo?!).
3. 170pk versie rijdt zeker niet verkeerd, als je een (niet oud-vrouwtje) 20V (170pk) te pakken krijgt gaat deze redelijk vlot naar de 200 (uiteraard niet zo snel als een turbo.... maar daardoor kan er ook minder aan stuk ...lees: goedkoper)
4. Tja,... wil je dit echt goed hebben reken maar snel richting 1000 euro+ als je het door garage laat uitvoeren (bij de meeste is de airco stuk ...)
5. Ben je zelf handig dan kan je heel wat "stage nul" klussen zelf uitvoeren wat natuurlijk flink goedkoper is dan het laten uitvoeren... Meeste staat hier op forum wel uitgelegd. Maar zoals gezegd wil je er een tijdje mee rijden tel dan maar min 1500 euro bij de aanschafprijs ... (of zoek er 1 waar als aantoonbaar aan is vervangen, als zal je deze dan niet voor een prikkie meekrijgen...)

En wij zien ook graag foto's (zelfs als het een 240 is :) )

V70geRwin

Citaat van: ArjenVanHattem op 05-09-2016 14:37:13
Hallo,

Ik ben Arjen (25), net een paar jaar getroffen door het Volvo virus. De 240 was de eerste must have Volvo die ik moest en zou hebben. Ik zat als kind vroeger achterstevoren op de fiets als er zo'n 240 voorbij kwam blazen, wat een indruk maakte dat. Momenteel ben ik dus trotse eigenaar van een 244 GL 2.3 uit 1986, leuke wagen! inmiddels 2 keer mee op vakantie geweest naar het zonnige zuiden. Ben inmiddels een paar jaar lid van een ander forum meer gericht op de 240jes maar mijn horizon is verbreed naar de 850/70 vandaar mijn registratie op dit forum.

De 240 valt me absoluut niet tegen gezien zijn bouwjaar, het is een langzame maar zeer fraaie cultauto die me erg comfortabel overal naartoe brengt. Toch mis ik hier en daar wat extra luxe en snelheid. Ik hoop dat een 850 of een S70 dat gat kan opvullen. Ik ben opzoek naar een sedan.

Even wat vragen die al een tijdje in me hoofd spoken:

1. 850 of s70? even los van het uiterlijk, wat zijn de voor- en nadelen tussen deze 2. Ik ben erg gesteld op comfort (rustig interieur, zo min mogelijk piepjes en kraakjes), maar zoek in een 2e auto ook wat pit.
2. Een 2.5T of een T5; zijn die nog fatsoenlijk te verkrijgen? Ik zie er op marktplaats best wat voorbij komen, maar je betaald er slechts een paar duizend euro voor. Is dat normaal? En wat kan je dan verwachten. Zijn die motoren bv flink achteruitgegaan waardoor je net de 200 km/h haalt?
3. Als bovenstaande modellen niet te verkrijgen zijn zonder forse investeringen wil ik misschien dan een 144 of 170pk turboloze variant overwegen. Wat raden jullie aan?
4. Airco: dit is toch een must-have, ik las dat het wel een kwaal is van deze auto's om stuk te gaan. Is dit echt zo erg? of valt het mee.
5. Zijn er überhaupt bepaalde zaken waar ik zeker rekening mee moet houden? (ik heb het aankooptips topic uiteraard gelezen)



1. De V70 is comfortabeler. De 850 meer de rijdersauto. De 2,5T rijdt relaxter maar is zeker niet sloom, veel koppel onderin, beetje diesel karakter. De T-5 heeft meer kracht maar dat komt pas echt hoger in de toeren los, daar is met tuning wel wat aan te doen hoor maar dit is het standaard gedrag.
2. Zie 1. Voor de rest zijn ze niet veel waard door hoge km stand, hoog benzine verbruik, wegenbelasting en soms achterstallig onderhoud. Technisch kunnen de Volvo's prima hoge standen aan zonder veel achteruitgang MITS goed onderhouden.
3. De non-turbo zijn iets minder vlot maar vrijwel probleemloos in onderhoud. Reken bij elke aanschaf op ergens tussen 1000 en 2000 achterstand (als je zelf wat kan doen dan scheelt dat veel natuurlijk). Bij een turbo kan je meer tegenkomen en het materiaal wordt gewoon zwaarder belast.
4. AC is een zwak punt maar je kan ook een model zoeken waar dit al aangepakt is, gezien de leeftijd is dit best wel mogelijk.
5. Dat je niet verslaafd wordt aan de 5 cylinder roffel  ;D

henry classic v70

.. 200 km/u met een 10V kan ook makkelijk alleen duurt het "iets" langer voordat je hier bent  :D
2.5 10V zijn wel ijzersterke motoren met doorgaans weinig tot geen problemen
De airco kan stuk gaan maar dit kan bij elke wagen van die leeftijd... Grootste karwei is het vervangen van een verdamper, zit verborgen onder het dashboard, alles moet dan worden verwijderd.

Reken goed uit hoeveel km/jr je ongeveer gaat rijden...
Kom je uit op > 10.000 p/jr kun je overwegen om niet op benzine te gaan rijden maar op lpg (omslagpunt ligt al lager nl. 6000 km/jr) voor diesel ligt dat hoger omdat de MRB ook hoger is
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4