Weer nivomat gekl***t

Gestart door djkain, 09-02-2016 10:25:57

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Het is gewoon om het inzakken een beetje op te vangen.
Het past gewoon, niets aan de hand.
wel echt S70 veren nemen, daarnaast hebben Robbie en ik beide een trekhaak, gastank en altijd wel wat in de kofferbak liggen. Je neemt de verende werking die de niveaumats dus doen gewoon over door normale veren. Ga je de boel belasten dan zorgen de niveamats dat ze weer op hoogte zijn.
Voor mijn auto zijn de rijeigenschappen er alleen maar beter van geworden. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID6342

En precies om de rij-eigenschappen heb ik er conventioneel onder zitten.....  Ik, zuiver persoonlijk gezien, ben er nog steeds niet van overtuigd van die 'oh zo geweldige' nivomats qua rij-eigenschappen.......

Ik heb er meerdere sets onder gehad, zelfs bij een estate, maar bij een sedan blijft (in mijn ogen dan) conventioneel het beste !

KIM

Ik moet ook zeggen dat ik sinds de overstap van sport naar normaal heb moeten gaan ik ook niet meer tevreden ben over de nivomats.
Ik denk er ook over om volgende keer voor conventioneel te gaan.

De sport variant was uitstekend.

@leon850: Lees DCCCL's verhaal eens over nivomats; daarin wordt duidelijk uitgelegd hoe de nivomat werkt en dat een nivomat overmatig slijt wanneer voor langere tijd niet de juiste rijhoogte aanwezig is door gebruik te maken van veren die niet bij de nivomat set horen.

V70geRwin

De veer werkt de nivomat tegen. De nivomat veer is zoveel slapper. Discussie is al eerder gevoerd.als demper is de nivomat niet bijzonder. Rij je niet vaak met lading of aanhanger dan zou ik er gewone dempers en veren onder zetten.

leons850

Ik heb de tip van Marco (DCCCL). ;)
En anders, het rijdt, het werkt en ik ben er tevreden mee.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Citaat van: leons850 op 10-02-2016 09:09:33

Prima, maar als je het adviseert is het ook netjes om de nadelen te melden.

UserID6342

Ach, wat iemand ervaart als goede wegligging is en blijft persoonlijk natuurlijk.  Wat de ene fijn vind ervaart de ander als waardeloos.  Feit is wel dat o.a. in de sport scene n met echt serieus verlaagde auto's nergens zo'n nivomat onderhangt....  Is natuurlijk niet voor niets ;D.

Nogmaals mijn persoonlijke ervaring is dat een nivomat een geweldig ding is als je vaak met wisselende ladingen rijd en zeker met een estate.  In een sedan zijn het, in mijn opinie, ondingen die zeer zeker de wegligging niet ten goede komen.  Als je vaak solo rijd in een estate en niet zo gek vaak met wisselende ladingen zou ik ook zeker hier een conventionele set onder hangen.

En als je wel met nivomats rijd, om bovenstaande reden, dan ga je ook niet snoeihard door en bocht heen (in mijn opinie dan)

leons850

Citaat van: V70geRwin op 10-02-2016 09:11:50
Citaat van: leons850 op 10-02-2016 09:09:33

Prima, maar als je het adviseert is het ook netjes om de nadelen te melden.

Waar heb ik het geadviseerd dan? ???
Volgens mij Kwam hier de tip:

Citaat van: Robster480 op 09-02-2016 11:08:15
Hier net als Leon aan de hand van tip van Marco rijdend met verlaagde nivomats i.c.m. met standaard S70 veren. Rijdt prima, ziet er goed uit en zakt niet in :)

Zoiets krijg je dan:

http://i1371.photobucket.com/albums/ag298/robbie_jongman/76216B77-050F-4AF9-976F-02EDC294BFF2_zpsigumw4zk.jpg

http://i1371.photobucket.com/albums/ag298/robbie_jongman/E6D09203-3F28-4F2B-AD71-5EBCF059DC29_zpswvnqbbzf.jpg

Het verschil in eigenschappen tussen een normale S70 veer en een V70R niveaumat veer is trouwens bijzonder klein dit gaf Marco toen ook aan bij mij. Ivm gastank had ik eerst 855R niveaumat veren achter.
Dit tilde hem net een cm verder op.

Citaat van: Dirk342 op 10-02-2016 09:31:06
Ach, wat iemand ervaart als goede wegligging is en blijft persoonlijk natuurlijk.  Wat de ene fijn vind ervaart de ander als waardeloos.  Feit is wel dat o.a. in de sport scene n met echt serieus verlaagde auto's nergens zo'n nivomat onderhangt....  Is natuurlijk niet voor niets ;D.

Nogmaals mijn persoonlijke ervaring is dat een nivomat een geweldig ding is als je vaak met wisselende ladingen rijd en zeker met een estate.  In een sedan zijn het, in mijn opinie, ondingen die zeer zeker de wegligging niet ten goede komen.  Als je vaak solo rijd in een estate en niet zo gek vaak met wisselende ladingen zou ik ook zeker hier een conventionele set onder hangen.

En als je wel met nivomats rijd, om bovenstaande reden, dan ga je ook niet snoeihard door en bocht heen (in mijn opinie dan)

Dat het persoonlijk is ben ik met je eens Dirk, wat betreft die bochten, ik doe m'n best wel eens. ;)

T5-Klaas

Ik heb voor de zomervakantie 2015 de Sachs Super Touring (in combinatie met verlaagde Intrax veren) vervangen door Nivomats met dito (Nivomat) en verlagingsbussen.

Inderdaad niet met als doel een sportiever rijgedrag te ondersteunen maar vanwege de vakantie die voor de deur stond met in vooruitzicht bagage, een aanhanger en het risico op 'minder' verlaagd onderstel minnend wegdek  ;D

De auto is inderdaad iets minder strak maar voor normaal gebruik zeker te doen en met de klinkertjes in de binnenstad zeker comfortabeler.

Let op! Bij gebruik van standaard veren en Nivomats wordt de gehele werking van de Nivomats teniet gedaan. De Nivomats kunnen de veerdruk van de standaard veren niet aan.
ex 855 T-5R (019), ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

V70geRwin

Citaat van: leons850 op 10-02-2016 07:43:18
Het is gewoon om het inzakken een beetje op te vangen.
Het past gewoon, niets aan de hand.
wel echt S70 veren nemen, daarnaast hebben Robbie en ik beide een trekhaak, gastank en altijd wel wat in de kofferbak liggen. Je neemt de verende werking die de niveaumats dus doen gewoon over door normale veren. Ga je de boel belasten dan zorgen de niveamats dat ze weer op hoogte zijn.
Voor mijn auto zijn de rijeigenschappen er alleen maar beter van geworden. ;D

Is maar een paar posts terug maar was zeker niet als advies bedoelt  :eusa_wall:

Robster480

Citaat van: leons850 op 10-02-2016 09:32:57

Waar heb ik het geadviseerd dan? ???
Volgens mij Kwam hier de tip:

Citaat van: Robster480 op 09-02-2016 11:08:15
Hier net als Leon aan de hand van tip van Marco rijdend met verlaagde nivomats i.c.m. met standaard S70 veren. Rijdt prima, ziet er goed uit en zakt niet in :)

Zoiets krijg je dan:

http://i1371.photobucket.com/albums/ag298/robbie_jongman/76216B77-050F-4AF9-976F-02EDC294BFF2_zpsigumw4zk.jpg

http://i1371.photobucket.com/albums/ag298/robbie_jongman/E6D09203-3F28-4F2B-AD71-5EBCF059DC29_zpswvnqbbzf.jpg

Tip kwam inderdaad van mij, maar volgens mij gaat het de TS om de het aanzicht te verbeteren en het inzakken voorkomen. Dat lukt met bovenstaande ;)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

leons850

Ik heb geen zin om volledig uit te gaan zoeken of uit te gaan schrijven wat de nadelen zijn.
Ik geef hier een oplossing zoals ik dat heb gedaan na aanleiding van een tip die ik heb gekregen.
Zet een niveaumat V70R veer eens naast een standaard S70 veer dan zie je dat er amper verschil in zit. Met LPG tank en een trekhaak scheelt dat net genoeg.
Verschil in veerdruk is dus ook minimaal, daarom zakt de standaard S70 veer ook wat verder door omdat hij niet word ondersteund door een normale demper, Verder was het nog nooit iemand opgevallen dat ik standaard S70 veer er onder heb zitten.
De dempende werking van die van mij zijn nog prima, de hoogte regeling had het verder wat zwaar. Nu lees ik dat ze dit allemaal doen, tja ik vond het niets en dit een prima fix...

@klaas

Hier is mijn auto duidelijk ingezakt door het gewicht (had hem in 30min vol geladen daarvoor een 1.5uur mee gereden).

Ik rij de oprit af en sta 150m verder op bij de pomp en de auto staat netjes recht.
Dan werkt het toch?

Is het misschien net niet ideaal voor de dempers zelf ja misschien wat zal mij dat.
A: ik wist het niet, B: ik merk er totaal niets van behalve dat ik niet met m'n kont over de grond ga als ik bijv bij Robbie de oprit af rij.

Man wat een azijn zeikerij...

@TS sorry voor de topic vervuiling, doe vooral niet normale veren er onder icm niveaumats want dat is SUPER slecht voor je niveaumats. Ik rij er alleen al lekker een poosje mee rond maar dat ter zijde.

Lunadust

Gewoon laaien tot ie breekt.
Daar is het een Volvo voor.

Mm hier of daar meer of minder... waar hebben we het helemaal over, rijden moet ie.   ;D ;D
Techneut, geen dichter.

KIM

Voel je toch niet zo aangevallen Leon.
In een discussietopic is het zaak om de persoon die iets vraag zo goed mogelijk te informeren zodat deze persoon een weloverwogen keus kan maken. Tijdens eerdere discussies is duidelijk geworden dat voor de werking en de levensduur van een nivomat de beste combinatie degene is die gebruik maakt van nivomat en bijbehorende veren.

Natuurlijk kun je niet alles weten en had je dat kunnen vermelden en daarbij kunnen aangeven dat je zelf geen problemen ervaart. In plaats daarvan geef je in je laatste regels aan een slechte verliezer in de discussie te zijn.

Als je de laatste twee regels weghaalt, heb je een waardevolle aanvulling geleverd voor dit topic.

djkain

Het is zeker niet de bedoeling om hier een welles nietes verhaal te doen over wel goed of niet.
Ik vind nivomat wel lekker rijden onder de s70, heb hem namelijk nooit gevoeld zonder nivomat.. Kan zijn dat dit veel beter is.
Maar met een factuur van 1400€ van vering van vorig jaar ga ik toch niet wisselen.
Als deze dempers op zijn, is men volvo ook wel ten einde denk ik.

Iemand nog ervaring met de rijhoogte?

Mijn staat op 17duims 225 45 na enkele km op 66cm (zonder belading)
Met belading is dit minder. Gisteren 120kg er achterin geflikkerd en kwam hij maar naar 64,
Dat is eigenlijk heel het probleem en de start van dit topic...