snelheidsmeter

Gestart door marleen, 25-11-2004 15:53:35

Vorige topic - Volgende topic

marleen

Hoi,
ik heb een V70R AWD die een afwijking heeft in de snelheids meter.
De auto is van 1998 en heeft de standaard velgen + banden maat (16 inch)
Nu wijkt de snelheidsmeter giga af en dat ging opvallen door boetes en later door inbouw van een navigatie systeem. De volvo dealer waar de auto in inderhoud is heeft hier na enig aandringen naar gekeken en verteld me het volgende:
in de computer is de banden / velgen maat te selecteren maar bij mij staat die op 15 inch. Ze hebben geprobeerd dit te wijzigen naar de 16 inch setting maar kunnen geen toegang in het systeem kunnen krijgen (?)
Er zijn wel een paar bijzaken diee vermeld moeten worden, nl; de auto is amerikaans uitgevoerd (nee ik vergis me niet met de mijlen) maar wel in Nederland geleverd door Volvo Nederland (allemaal ge-checked via de importeur)
De dealer zegt tevens dat ze niet kunnen inloggen met Zweden (?) maar het navigatie systeem geeft wel de juiste snelheid aan wat op zichzelf genomen via hun theorie weer niet kan omdat daarvoor hetzelfde signaal gebruikt zou worden. Dit is mij weer anders verteld door de inbouwer van het navigatie systeem, die zeggen dat ze gebruik maken van de versnellingsbak (?)
Ik zoek technische reacties die wel weten waar het over gaat en hoe dit opgelost kan worden. De afwijking is echt groot; 40=50 100=118 120=140 en 160=190
Blond haar, 4 kids in de volvo, 280 PK, wedstrijdje ? Dat verwacht je niet......

marleen

Bedankt Ludo,
waarom ze niet konden inloggen, of waarom ze het niet in de computer veranderen kunnen weet ik echt niet.
Wat kan ik het beste doen ? opnieuw vragen ? Naar een andere dealer gaan ? Waarom staat er in die computer een bandenmaat van 15 inch ingegeven ? Ik zou zeggen dat er dan ooit iets veranderd is ofzo want ik heb me laten vertellen dat de V70 standaard met 16 en later met 17 inch is geleverd. (technisch he !)
Alle hulp en adviezen zijn welkom ! Tís al lastig rijden in Nederland zonder detector, laat staan zonder goede snelheidsmeter.
Blond haar, 4 kids in de volvo, 280 PK, wedstrijdje ? Dat verwacht je niet......

marleen

Ga ik doen !
kom ik er niet uit, dan laat ik het ook weten.
Marleen

mehn

Een collega van mij heeft een V70 2.5T nieuw model ingevoerd uit Duitsland. Hij heeft bij de Volvo dealer de software van de boordcomputer naar Nederlands laten wijzigen.
Dit gaat ook via de computer in Zweden en lukte de eerste keer ook niet. Een paar dagen later echter weer wel.

Moraal: ik zou het nog eens gaan proberen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rad

Dit vraagt om een antwoord van Volvomaffia...heb zo'n idee dat hij wel wat weet of iig na kan vragen!

id20driver

Bij een V70 van 1998 is het bij de dealer mogelijk om met de Volvo Systeem Tester via de ODB aansluiting de bandenmaat te wijzigen. Hiervoor is geen pincode of software noodzakelijk. Vanaf modeljaar 1999 is dit alleen mogelijk  m.b.v. Vadis. Dan is er wel software van Volvo Zweden nodig.
De aangegeven snelheidsverschillen lijken mij te hoog om deze afwijking m.b.v. de juiste bandenmaat te corrigeren.
Het analoge snelheidssignaal komt vanuit de ABS eenheid en wordt in de dashboardunit omgezet in twee verschillende digitale signalen, t.w. een 12 en een 48 puls.Deze signalen worden verder gestuurd naar o.a. de versnellingsbak, het motormanagement, de ECC, het SRS en de radio.Het kan zijn dat het snelheidssignaal van de navigatie,welke nu is afgetakt van de versnellingsbak, het tellersignaal negatief beïnvloed waardoor de afwijking ontstaat
De enig juiste aansluiting voor dit signaal bevindt zich in de stekker van de radio. Stekker B9.

Als dit niet helpt  is het mogelijk de teller te laten ijken bijv. bij een Bosch Service Center. Of een ander bedrijf dat bijv taximeters inbouwt
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

marleen

Ik kwam er niet aan toe om weer te schrijven, bij deze sorry.
De auto is weer terug gebracht (het advies van ludo en mehn) en wel 10 keer proberen gaf geen resultaat op de computer die ze dan hebben. Eigenlijk werd ik naar huis gestuurd met de mededeling dat het jammer is maar helaas.
Maar wat schets de verbazing ? De afwijking t.o.v. de navigatie is sindsdien constant en wel 4 km exact. Daar valt prima mee te leven, de aanwijzing is nu betrouwbaar en ik weet niet helemaal zeker of de navigatie nu meer of minder aanwijst maar op 4 km tjes kan ik niet zitten letten.
Bedankt voor de tips en deze vraag is opgelost en kan afgesloten worden. (of moet ik dat doen ?)

marleen

yes, 10 keer proberen door ze wanhopig aan te kijken. Er werd gezegt dat het ligt aan de auto (usa uitvoering) maar er stond nog een zelfde volvo waarop de computer hetzelfde resultaat gaf (ik noem het computer, zwart kastje dat ze aansluiten bij de armsteun) Bij wijzigen van bandenmaat naar 16 kregen ze geen bevestiging (?) hoe dan ook, het werkt nu weer goed !

@®-

Maar door een ander velgdiameter en een band waarbij de maat overeenkomt met de oude maat moet het toch geen probleem zijn want dan blijft je wielomtrek toch nagenoeg hetzelfde, of heb ik mis?

elianmars

Citaat van: Armin op 19-03-2005 10:49:11
Maar door een ander velgdiameter en een band waarbij de maat overeenkomt met de oude maat moet het toch geen probleem zijn want dan blijft je wielomtrek toch nagenoeg hetzelfde, of heb ik mis?

Dat dacht ik ook. Of je nou op 15, 16, 17 of 18 inch rijdt, zolang de wielomtrek hetzelfde blijft, maakt het geen dr*l uit.........

@®-

Ja maar, er wordt gesproken over een tellerafwijking maar die zou er helemaal niet mogen zijn als de vervangende wielen dezelfde omtrek maar hebben. Want dan heb je geen tellerafwijking. Welke maat je er ook om zet als de wielomtrek maar hetzelfde blijft. En de computer kan echt niet zien welke velgdiameter je hebt die kijkt naar de omwenteling die gemaakt worden per seconden dat wordt weer vertaald naar de snelheid.

@®-

Maar als het goed is, bij rechtuit rijden draaien de wielen dezelfde omwentelingen als de uitgaande as van de versnellingsbak daarom komt het snelheidssingaal van de bak en niet van de wielen omdat in een bocht het buitenste wiel meer omwentelingen maakt dan het binnenste wiel. En het snelheids verschil van de aangedreven wielen wordt met elkaar gecompenseerd door het differentieel maar de realistische snelheid blijft gelijk door de uitgaande as van de versnellingsbak.

Dus maakt het nog steeds niet uit welke velgdiameter je eronder doet als de wielomtrek maar gelijk blijft, omdat de snelheid uit de bak meer of minder wordt als je een andere wielomtrek zou krijgen.

Hen3

Citaat van: marleen op 18-03-2005 17:43:21
de aanwijzing is nu betrouwbaar en ik weet niet helemaal zeker of de navigatie nu meer of minder aanwijst maar op 4 km tjes kan ik niet zitten letten.

ik denk dat je navigatiesysteem geijkt is en exact de juiste snelheid aangeeft. Je snelheidsmeter zal waarschijnlijk 4 km/h meer aangeven. Dit is normaal. Een snelheidsmeter heeft bijna altijd een lichte afwijking naar boven. Het is nl. wettelijk geregeld dat hij geen afwijking naar beneden mag hebben...dus gaan ze aan de veilige kant zitten.

Ik denk dat er meer mis was dan alleen een verkeerde velgmaat in de ecu.... De afwijking die jij had is daarvoor volgens mij veel te groot. Bovendien, hoe groter de velg, hoe lager de band.... de wielomtrek blijft dus - zoals al eerder opgemerkt - nagenoeg gelijk....

The Aviator

Ik ben door mijn werk in de luchtvaart erg bekend met de werking van de GPS. Ga er maar van uit dat de GPS de juiste snelheid aangeeft. Het verschil met je snelheids meter moet groter worden naarmate je sneller gaat rijden. Dat verschil kan ongeveer oplopen tot 10 KM/uur bij ongeveer 140 KM/uur.
Hoe het zit met de techniek achter het metertje??????????. Daar weten andere mensen hier veel meer van.

Veel succes,

Rob
El is Cl maal een half Rho V kwadraat maal es.