schakeld soms moeilijk naar de 1 en achteruit

Gestart door S70 TDI, 21-02-2016 23:46:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

S70 TDI

Het volgende:

2 wkn terug heb ik een compleet nieuwe koppeling en druklager onder de wagen laten zetten.
Hij schakelt weer naar behoren ECHTER, zo nu en dan kan ik hem bijna niet in de eerste versnelling of achteruit krijgen. Het is dan net of hij niet ontkoppeld o.i.d.
Probleem is dat hij dit niet altijd doet, 98 van de 100 keer schakelt hij wel goed. Zoals afgelopen week bijna geen problemen en vanmiddag kreeg ik hem bijna niet in de achteruit.
Nu ben ik weer bij de garage geweest en die zei dat er misschien nog wat lucht in het systeem zit of dat het een of andere koppeling kon zijn bij het pedaal???
Persoonlijk vind ik dit vreemd omdat ik hier voor de nieuwe platen en lager geen last van heb gehad en nu ineens wel. Natuurlijk is het zo, dat wanneer ik bij de garage sta er uiteraard niets aan de hand is en hij heerlijk schakelt.
De garagist heeft aangeboden om er even naar te kijken maar ik had afgelopen week geen tijd ivm mijn werk. Denk dat ik hem komende week maar even langs breng.

Weet iemand hier wat er eventueel aan de hand kan zijn?
Met een hamer past alles!!

volvobug

Versleten schakelbussen in de schakelkabels kunnen van invloed zijn. Deze vind je bovenop de versnellinsgbak onder het luchtfilter (even weghalen).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

S70 TDI

Opzich lijkt me dat sterk omdat , zodra ik de motor uitzet, ik deze versnellingen zonder problemen kan vinden.
Ik heb persoonlijk meer het idee dat hij niet geheel ontkoppeld op de momenten dat het niet lukt.
Nu moet ik erbij vermelden dat ik echt een grote noob ben, voor wat betreft auto's, dus het kan best met schakelbussen te maken hebben.......wist niet eens dat ze bestonden maar dat terzijde.

En het rare is dat ik hier totaal geen last van had voor ik het nieuwe spul erin kreeg.......
Met een hamer past alles!!

S70 TDI

nahjah, afgelopen week de wagen maar even terug gebracht naar de garage voor onderzoek. Uiteraard hier hetzelfde gedonder als met de tandarts. Thuis pijn in je mond en daar nergens meer last van en niet eens meer weten welke tand/kies pijn deed. Ook bij mij het geval, niets te vinden en hij schakelt daar als een zonnetje. Ook heb ik sindsdien geen last meer van een weigerende eerste en achteruit versnelling gehad. Ook heb ik de monteurs gevraagd eens goed onder de wagen te kijken om te checken hoe het met alle stangetjes gesteld was. Volgens hun was er op 1 stuurkogel zeer minimale speling. Aangezien ik binnenkort de wagen toch een beurtje ga geven, besloten dit gelijk aan beide kanten mee te pakken, alsmede ook de stabilisator stangen.

Dan heb ik nu het volgende.
Volgens de geleerden vind de volvo Castrol-olie het fijnste en wel de 5 w40 substantie. Geen enkel probleem, dan krijgt hij dat echter...............als ik op winparts of een andere site kijk, zie ik wel een stuk of 7-8 verschillende soorten castrol 5 w 40 olie staan.

En dan heb ik nog een laatste vraag, voor vanavond dan want er zullen nog vele komen, ben ik bang.
Ik zie vaak op die sites het merk FEBI voorbij komen.......is dat goed spul of blijkt dat in de praktijk rommel te zijn??
Met een hamer past alles!!

UserID6342

Doe er maar een goede 10W40 in ipv 5W40, merk maakt an sich nog niet eens zo heel veel uit maar Castrol is gewoon goed.  Net zoals Shell, Kroon en 100 andere merken ;D.

Voor imitatiespul is Febi goed te gebruiken, maar ook hier geld weer waar voor je het gebruikt.

S70 TDI

Oke, duidelijk verhaal.
Dan zal ik er in het vervolg gewoon 10W40 ingooien van castrol. De wagen moet toch om de 15.000 km nieuwe smeersels hebben. En zal ik febi zo veel mogelijk links laten liggen en proberen het originele spul te bestellen.

bedankt voor je antwoord.
Met een hamer past alles!!