Olie

Gestart door Reitse, 25-03-2005 19:36:50

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Korte vraag.
Vandaag de olie ververvangen.
Als het goed is heeft er Kroon 10W40 ingezeten.
Toen ik het oliefilter losmaakte en schoonmaakte was de olie aan de buitenrand korrelig, er zaten echt kleine korreltjes in.
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Olie was zo zwart als de nacht (15dkm mee gereden).

mark20v

Kort antwoord:

Misschien is de rubber ring van het oliefilter tijdens de montage met vet ingesmeerd en is dat gaan korrelen?

groeten
Volvo separates men from the boys  

Reitse

Is met motorolie ingesmeerd  (stond er naast).

Reitse

Rubber ring zelf was nog als nieuw. Korrels zaten echt in de olie...
Heb nu klein stukje gereden en alle subjectieve meetinstrumenten (gevoel, gehoor en emotie) vertellen me dat het blok een heel stuk mooier loopt, de verbruikscijfers zijn een heel stuk gezakt (zag weer 6,9L/100LKM staan ipv 8,4....)
Een conclusie is dat ik in het vervolg bij grote beurten bij de garage zelf wel de olie aanlever. Weet ik zeker dat het goeie spul er in gaat.

daytonawim

Wat heb je er dan voor olie ingedaan??

Heb zelf vandaag even een klein beetje oilie bijgevuld en zag tot mijn verwondering dat ze er bij mij voll syntetische olie hebben in gedaan,
terwijl er voor die tijd normale olie in heeft gezeten.
dus binnen kort nog maar even een olie wissel doen, ivm vuil in de olie
die meestal het gevolg is van overstappen op synt olie.

Reitse

Er zit nu Kroon 10W40 Emperol synthetic olie in
De wissel ervoor heb ik er zelf Kroon 10W40 Thorsynth (halfsyntheet) olie ingedaan.
De dealer claimt dat zij ook Kroon olie erin gooien maar aangezien het uit een bulkvat komt weet ik niet wat voor soort olie het is...

Reitse

Toevoeging.
Net de olie overgegooid van de opvangbak in afsluitbaar blik. Beetje geschrokken toch wel. De olie dreef namelijk op een laagje kraakhelder water... Er zat een heel klein beetje mayonaise in, een takje, een olieaftapplugkeerring en dus een laag water. Niveau van de koelvloeistof is wel ietsje gedaald naar niet zoveel dat het zo'n laag water kan veroorzaken. Kan olie als het een dag of wat in de buitenlucht staat zoveel water aantrekken?

ed

Lijkt me niet. Water kan niet door de olie heen eronder komen, dus heeft het er al ingezeten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ben beetje dom... erg dom...
Wat ik me onderweg ineens realiseerde was dat de olieopvangbak een nacht onder de auto heeft gestaan... en het heeft geregend die nacht... <zeg verder nix meer>

855-Champagne

RRRRR_Ramon

Ik weet zeker als dat allemaal in je olie zit na een aftap dat je de motor al veel eerder had horen "rakkeTAKKEN"  ;D :-X
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

daytonawim

erg blond hoor :-))),

Maar als je klontjes in de olie had zou ik na een paar goede ritten en warme olie nogmaals een wissel doen en kijken hoe de olie er dan uitziet. ( soort van spoeling )