welke olie voor de 855 R (161k)

Gestart door Emhavee, 26-12-2007 16:16:41

Vorige topic - Volgende topic

Emhavee

even gespeurd op het forum maar ik kom er niet helemaal uit en de meningen zijn toch wat verdeeld maar welke oliesoort 5w50 of toch 10w40 kan ik het best gebruiken voor mijn 850 R estate?

en is een verbruik van 1 liter op 1000k's normaal voor een turbo?

:eusa_think: :eusa_think: :eusa_think:

rifwachter

ik gebruik voor mijn R met 270000 km gewoon 10W40 van shell.

de R verbruikt bij mij geen olie, ik moet wel zeggen dat ik niet vaak het onderste uit de kan haal, rij normaal.

gr. rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

michiel

Als ik stevig doortrap wil er bij mij ook wel een litertje in 2000 km verdwijnen. Maar ik heb net gezien dat het rubbertje van mijn peilstok goed gaar is, als het goed is dan daalt het verbruik na vervanging daarvan. Synthetische Castrol 10W40 is wat ik gebruik BTW.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Turbo-Geek

1 op 1000 komt hier weleens voor maar dat is toch een stevig olie verbruik en tevens een dure hobby.
Ik zou de motor eens flushen (doe eens zoekaktie op flush) want je hebt niks te verliezen en de motor eens goed te controleren op olie verlies langs de keeringen (ook nokkenas). Daarna zou ik op een goede 10W40 gaan rijden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Emhavee

dure hobby is het zeker :-\
maar wel leuk :eusa_drool:
alhoewel ik ook niet constant het pedaal vloer...

voor zover bekend en bekeken geen lekkages, zal iig die rubbertjes eens checken en misschien (laten) flushen

dank voor de tips :laugh:

Scooby Doo

1L/1000 KM is toch wel stevig. Ik zit rond de 1L op 5000 a 7500 KM (nu 5000 door lekjes), en rij op 5W40 full-synthetic op een 2.0 T-5 met 190000 KM.

Puppy Power!!!

MarcoV

Gisteren de 200.000 beurt gekregen bij dealer, die constateerde veel olie onder het blok.
Bleek ook dat de oliepeilstok niet afsluit en daar dus de olie naar buiten kwam.
De olie die hij adviseerd in turbo-motoren is 5W30, terwijl de hoofdmoot hier zweert bij 10w40.
De monteur zegt dat de 5w30 beter is voor de smering van de turbo en ook in de winter sneller zijn werking doet.
Over een paar dagen de nieuwe peilstok er in en dan maar het peil in de gaten houden over het beter gaat.

MarcoV ;)

Ludo

Citaat van: MarcoV op 03-01-2008 08:18:08
De olie die hij adviseerd in turbo-motoren is 5W30, terwijl de hoofdmoot hier zweert bij 10w40.

waarom word 5w30 dan niet aanbevolen in het handleidingsboekje?.

Citaat van: MarcoV op 03-01-2008 08:18:08De monteur zegt dat de 5w30 beter is voor de smering van de turbo en ook in de winter sneller zijn werking doet.

wat is sneller?.
ik gebruik nu 10w40 en merk geen verschil.
denk zelfs dat als die zijn werk niet, of niet goed zou doen, ik de turbo al lang had horen ratelen...

-D©©©L-

5W40 en 10W40 (welke in het boekje staan) voldoen beide prima. Omdat 5W40 wat makkelijker te verkrijgen is als "vol synthetische" olie, heeft die meestal de voorkeur in een turbo. Een "vol synthetische" olie verzuurt minder snel onder invloed van de zeer hoge temperaturen in de turbo.

Citaat van: MarcoV op 03-01-2008 08:18:08
De monteur zegt dat de 5w30 beter is voor de smering van de turbo en ook in de winter sneller zijn werking doet.

Een 5W30 geeft bij die temperaturen een oliefilm met een verminderde afschuif sterkte (er vanuit gaande dat we het hebben over gelijk waardige olie) en zou in theorie (!) dus minder goed smeren.
Deze verminderde oliefilm sterkte is ook de reden dat er extra olie "verbruik" kan ontstaan, al is e rmet zekerheid niet te zeggen dat dat ook gaat gebeuren.   

Qua lage temperatuur smering heeft de monteur het mis. de "5" in 5w30 en 5w40 staat voor de viscositeit bij lage temperaturen. Die is voor beide vergelijkbaar. Dat laat ik maar even buiten beschouwing dat het hele thema "turbo smering" bij een zodanig koude motor helemaal niet aan de orde is.  :eusa_naughty:  ;)

ergo conclusio (imho):

In de winter gewoon rijden met 5w30 en zeker de eerste 5000 km regelmatig peilen. Voor de zomer zou ik er nog eens goed over nadenken. Vaker verversen levert meer op dan hele dure olie. 7500 tot 10.000 km is voor een regelmatig stevig belastte motor geen overbodige luxe.

Racingbrick

Ik heb een 5W40 volsyntheet sinds 180.000 km er in zitten, in het begin had ik wel last van een hoger verbruik.
Gelukkig moet ik zeggen dat ik gelukkig een daling van het oliegebruik heb mogen zien.
Mogelijk speelt de inbouw van LPI bij 163.000 km ook nog een rol bij het toegenomen verbruik.
Vuldopring/Peilstokrubber zijn allemaal vervangen... , aangezien dat ik de wagen pas heb gekocht met een km stand van 162.000, ik ken de verbruiks historiek dus niet.. 

Volgens mij zal de 5W olie bij koude start iets sneller bij de te smeren delen zijn, en in de zomer zal een 10W zonder meer afdoende zijn..

Weet iemand nog welke visco de Mobil 1 had? in de jaren 70? dat was de eerste volsyntheet bij mijn weten.. en was toen ( vond men ) zo dus als water....

thuur

Tot -20 gr.C gedragen de 5W en 10W zich hetzelfde, zie spec.

Citaat van: thuur op 23-02-2006 12:59:23
Tot -10gr.C is 20W50 voldoende idd...

Maar boven de 30 graden worden geen specificaties meer opgelegd voor de W30...

Gr :)

mehn

Over 2 jaar adviseert de dealer waarschijnlijk 0W30. Is veel handiger om 1 soort olie in te kopen dan 5 soorten ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Racingbrick

Ah, das wel verhelderend... dat tot -20 de 5W en 10W gelijk zijn..
Dan gaat de gedachte van Thuur in rook op, bij deze.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de 5W goedkoper is dan de 10W ( als je dat al kunt vinden ) bij een vol syntheet.

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 03-01-2008 12:29:48
Tot -20 gr.C gedragen de 5W en 10W zich hetzelfde, zie spec.

Citaat van: thuur op 23-02-2006 12:59:23
Tot -10gr.C is 20W50 voldoende idd...

http://www.fordcaprilaser.co.uk/images/Oil_graph_2.jpg

Maar boven de 30 graden worden geen specificaties meer opgelegd voor de W30...

Gr :)

Voor wat het waard is:

Citaat van: -D©©©L- op 03-11-2006 11:21:00
Ik heb gisteren eens drie plastic bekertjes met olie in de vriezer gezet.

1) half synth ELF 10w40  (oude voorraad)
2) half synth ELF 10w40  (net nieuw geleverd vat)
3) half synth ACDelco 10w40

Ze hebben allen verder exact dezelfde specs,
dus die bespaar ik jullie (heb ze bovendien ter plekke wel vergeleken maar niet opgeschreven).
Heb de bekertjes 24 H diepgekoeld tot -18 oC en daarna gekeken naar de stroperigheid.
Weinig wetenschappelijk zonder tijden of meetapparatuur, dat wel.

Wat opviel was dat:
1) nog enigzins vloeibaar was 
2) niet meer wilde lopen. Exact dezelfde specs dus !.
3) was het meest voeibaar, en ook gelijk de goedkoopste olie.

Ik riep tegen mijn vader dat ELF de olie veranderd had, deze "liep" anders uit de olie vul kan, merkte ik.
"Kan niet" zei hij, "zelfde specificaties"  (hij is net zo eigenwijs als ik  ;))
Waarop we besloten dit eens heel basaal te testen.

Zal er ook eens een 5w40 vol-synh in zetten, ben benieuwd !

thuur

Citaat van: Racingbrick op 03-01-2008 17:18:40
Ah, das wel verhelderend... dat tot -20 de 5W en 10W gelijk zijn..
Dan gaat de gedachte van Thuur in rook op, bij deze.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de 5W goedkoper is dan de 10W ( als je dat al kunt vinden ) bij een vol syntheet.

Nou, de 10W wordt niet voor niets 'dikker' genoemd. Minder olieverbruik bij 10W kan wel degelijk. ;)
Mijn plaatje is puur ter illustratie voor de topicstarter.

5W is enkel in volsyntheet te krijgen, 10W ook in mineraal en half-synth. Juist omdat 10W volsynth een nieuwer type is, is het schaarser en dus duurder.

@DCCCL: de 5W nog er naast gehad?

Gr 8)