Kop wisselen bij C70

Gestart door schryvere, 14-03-2016 08:47:14

Vorige topic - Volgende topic

schryvere

Hallo,

Deze vraag had ik reeds op t v70 forum geplaatst. Daar werd me aangeraden dezelfde vraag op d it forum te plaatsen/

Hallo,

Alweer even geleden dat ik hier op t forum kwam.

Een 2tal weken terug heb ik gemerkt dat de temp van de wagen hoger ging dan midden. Toen die op 3/4 stond ben ik aan de kant gaan staan, deze stelgelegd en de klep open. Bij opendraauen van t reservoir gemerkt dat er niet veel water meer in het systeem zat.
Ik heb dit dan bijgevuld en de sensor van t tankje verwisseld zodat ik dan toch de melding krijg als t water laag komt.

De eerste week verdween misschien een 20cl per rit naar t werk(1u 50km). Op zoek naar mayonaise en overdadig wit roken, maar niets...
Week 2 werd het al wat erger, vloermatten weggetrokken en eens aan t binnenradiatorke gevoeld, wat nat. Deze dan veranderd met een van bolk... Helaas bleek de nieuwe lek en de oude niet. Oude terug geplaatst met de nieuwe rubbertjes en dat bleek opgelost.
Maar t waterverbruik lag plots eerder richting 0.5l/rit.... Toch wat teveel en nu kreeg ik ook wat mayonaise aan de vuldop te zien.

Dan gisteren de kop eraf gehaald (had nog maar een koppakking gehad 90000km ervoor)
Bleek dat er wat mayonaise te vinden was op de inlaatpoort van cilinder 3 en bij verder afbreken ook wat aan de rechterkant van t kleppendeksel.

Soit ik denk dat de kop gebarsten (lekkende lpg injector misschien?) is op de inlaatpoort cilinder 3. De koppakking zag er namelijk nog heel goed uit. behalve dan wat roestplekjes op de kop die van de pakking moeten komen . Is dit normaal?

Nu heb ik nog een donor 2.0t c70 staan waar ik t weekend ervoor de kop had afgenomen bij wijze van oefening. (Is ook mijn eerste waterkoker!)
Als ik de nummers op de kop achteraan vergelijk dan is dat t zelfde onderdeelnr.
Ook de boring en de afmetingen van de kleppen zijn t zelfde.
T enige verschil dat ik kan vinden is een nummer op t klepdeksel. Gaat om t nr 2.2(2.0T) op de andere staat 4.1 (2.5T).

Mag ik ervan uitgaan dat de kop verwisselbaar is? waarschijnlijk hou k t kleppendeksel dan ook van dezelfde kop zodat de boorlijn correct is voor de nokkenas?

Ik laat nu eerst kop die eraf kwam druktesten, niet goed dan kop 2 testen , vlakken en gebruiken?

Graag jullie bemerkingen en bedenkingen.

Hoop alvast dat ik dit ding terug ineen krijg!

RoelNL

Zoek maar eens op: 2.5t gescheurde cylinderwanden hier op het forum. Denk dat je een hoop gaat leren.

Het hoeft niet natuurlijk maar de kans erop bij de 2.5t...

Hoeveel km heeft de auto nu? Heeft de olie in de carter ook veel kvs erin?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

schryvere

Als ik de cilinderwanden bekijk dan zie ik daar niet direct iets aan.

De wagen heeft 245000km en heeft bij 150000 een andere kop gehad (vorige eigenaar, ik vermoed een gelijkaardig probleem bij t LPG systeem). De olie is ongeveer vrij van KVS.

scania164

Hoi
Als je de kop laat afpersen en hij is ok.....en de koppakking is heel...dan grote kans op onderblok.

Dus eerst kop laten afpersen.

Mvg Chris

RoelNL

Soms zijn ze ook niet zichtbaar maar zitten ze er wel degelijk.

Als je de mogelijkheid hebt om de Cilinderwanden te kunnen/laten controleren zou ik dat zeker doen want anders blijf je bezig met geld uitgeven.

Als je auto kvs gebruikt en alle andere zaken zoals: radiateur, kachelradiateur, turbo koeling en kvs slangen en tankjes zijn allemaal lekvrij dan houd je mijn inziens 2 mogelijkheden over.

1. De koppakking, kan bijna niet, is 90dkm al gedaan als ik het zo lees.
2. Cilinderwanden van de 2.5t

Precies wat Chris zegt.

schryvere

Laat ons hopen dat de kop gebarsten is dan! Zal anders terug met de kever of de karmann ghia naar t werk mogen.... Er zijn ergere dingen.

schryvere

Iemand een idee waar die 4.1 en 2.2 voor staan op t kleppendeksel?

schryvere

Zou dit ding een mede oorzaak kunnen zijn? Ziet er noaal aangeslaan uit op de naad naar de uitlaat..

schryvere

schryvere

Waar kan ik dat krijgen die contrastvloeistof? Merken?

Wout309t

http://www.manutan.nl/nl/mnl/penetrant-voor-lasnaadcontrole-crick-120

Zoiets wellicht? Ik heb iets gelijks ook weleens gebruikt, maar daar zat nog een bus bij met schuim. Je spoot het eerst in met die rode zooi. 'Half uurtje' in laten trekken en dan afdoen met een droge doek. Daarna spoot je dan dat schuim (soort extractor) erop. Die trok dan de rode vloeistof uit de eventuele scheur en die werd dan mooi zichtbaar in het witte schuim.

Edit, dit is meer wat ik bedoel:
http://www.xtrack.nl/product/penetrant-scheuronderzoek-set-cleaner-penetrant-ontwikkelaar-3-bussen/

Zit nog een cleaner bij ook, maar dat zal gewoon wel een soort remmenreiniger zijn.
2011 V70 2.0T R-Design MT

schryvere

Hallo,

Deze morgen wat rondgereden en dergelijk product gevonden. Eerst ontvetten met remmenreiniger dan inspuiten met verf. kwartiertje laten rusten en dan opkuisen met een wat ingespoten doek. Ik krijg geen barst te zien. Foto's heb ik toegevoegd op de link https://photos.google.com/share/AF1QipOkLqZlHt3eGdLp157IvU5xYbxYsM3wvvIRzmAsMsSQH9ciTilHVKXZm8JLfI_avA?key=WkpWSWprUF9oak5TTmF2X0wyV1FCc2ZZLWpQb0NB.

Ook heb ik de kop terug gekregen, deze hebben ze drukgetest, blijkbaar zonder probleem en gevlakt.

Heb ook nog es inlaatpoort 3 ingespoten om op de andere manier op scheurtjes te testen... Geen resultaat. Wel gemerkt dat er heel voorzichtig lekkende klep is die wat met remmenreiniger gemengde verf doorliet van de test. Zal ik even moeten opnieuw zetten veronderstel ik.

Ook gezien dat de carterventilatie wel wat vol zit van de witte smurrie.

RoelNL

Waar zit die lekkende klep? Ik zou zelf niet weten waar er nog kleppen moeten zitten als de kop eraf is?

UserID6342

Euh, als de kop eraf ligt kun je vrij makkelijk de kleppen op lekkage testen hoor.  Zie niet in waarom dat niet zou gaan....