Benzineprobleem - ECU - Lambdasonde - Gasdamp - OMVL / AEB / Leonardo 175

Gestart door johan1989, 31-03-2016 11:33:40

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Overigens zal indien de sonde kaduuk is bij lichte acceleratie het inderdaad juist erger worden omdat ie dan nog in closed loop blijft.

Je kan de proef op de som nemen door te kijken wat er gebeurt als je hem plankt, als ie dan zonder stotteren vooruit schiet kan je toch een nieuwe sonde bestellen (dan wel de contacten in de stekkers van de sonde nazien).

My money is still on the lambdasond :)

Ries van de Zilverschuit

Misschien de sonde eens loskoppelen? Dan krijg je weliswaar een foutmelding, maar de ecu neemt dan volgens mij waardes uit vaste tabellen. Daar heb ik ruim een half jaar op gereden toen de draden in de stekker verkeerd om aan gesloten zaten. Het ging eigenlijk best goed bij normaal rijden, alleen het verbruik was wat aan de hoge kant.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

johan1989

Citaat van: RoelNL op 31-03-2016 13:29:50
Hoelang zit je lambdasonde er al onder?

In elk geval een ton. Ik heb mezelf geweigerd dat ding te vervangen omdat het probleem zich voordeed DIRECT na de LPG inbouw. Dus er moest gewoon daarin iets niet goed zitten. En ik weet wel dat die dingen het eeuwige leven niet hebben. Maar omdat ik niet geloofde dat dat de oplossing zou zijn en wel begreep dat die dingen niet tegen benzine in de uitlaatgassen, dacht ik, beter ga ik er geen nieuwe inzetten die ik direct daarna weer sloop.

Overigens, als de lambda dood zou zijn, zou hij het op benzine toch altijd slecht moeten doen?
Maar zoals ik schreef, als ik de accu er ff af haal en daarna een eind op benzine ga rijden; NUL probleem. Rijdt gewoon vlekkeloos! Dat lijkt me niet voor een kapotte lambda te pleiten?

Piet

johan1989

PimR

inderdaad, de ECU zet alle adaptieve waardes weer op 0 dus hij rijd weer zoals het hoort en langzaam gaat de (kapotte) lambdasonde de ECU vertellen dat er te weinig brandstof wordt ingespoten met als gevolg dat je de motor verzuipt.

Toevallig bij Henk hetzelfde verhaal. Gas ingebouwd en nog geen week later de lambada sonde ter zielen.

Piet

In duitsland zijn ze overigens veel goedkoper te krijgen dan hier.
Altijd een origineel Bosch kopen, immitaties doen het nooit goed.

Maar kun je beter niet eerst even een sonde met iemand uitwisselen om zeker te zijn?

RoelNL

Ik denk dat het sowieso handig is om een nieuwe sonde erin te plakken op het moment dat er een LPG installatie inkomt. Bij mij ging die ook naar de haaien nadat er LPG ingekomen was.

De verbrandingstemp. is veel hoger dan op benzine, misschien verbrand er allemaal aanslag in en op de sonde, dat op zijn beurt weer zorgt dat de sonde stuk gaat?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Piet

Ik denk ook dat dat inderdaad het geval is.
Een nog net niet falende sonde wordt over het randje geduwd na inbouw lpg

johan1989

10v heeft er gelukkig maar één zie ik.

Edit na NGK opmerkingen:
Volvo: 9135329 / 9207999
NGK: OTA4N-5B1  -  €118.41 incl. verzenden uit dld.
Bosch: F 00E 263 078  -  €133.54 incl. verzenden uit dld.

Misschien vanavond bij Remeeus langs, hopelijk kunnen we dan e.e.a. uitlezen/uitsluiten/uitpluizen.
Als hij het dan nog steeds op de lambda houdt bestel ik dr maar eens eentje :)

PimR

Wat ik zo terug kan vinden is dat volvo hier de NGK 1765 voor gebruikt en geen Bosch

classicT5

Heeft een 10V origineel niet een NTK lambda sonde ipv Bosch?

Piet

Gewoon die gebruiken die volvo er origineel ook in zet.
Meestal is dat Bosch, maar zou kunnen dat er in een 10V een ander merk wordt gebruikt.

PimR

hilko73

nTk. Ik heb 'm van de week nog in de handen gehad. Volvo beeldmerk en NTK.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)