Koppeling verdwenen ??

Gestart door Leffe850, 17-08-2016 10:56:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leffe850

de olie van de bak heb ik al gecontroleerd, want dat was mijn eerste gedacht dat de bak stuk ging zijn, aangezien ik in geen enkele versnelling meer vooruit geraakte, en ook niet achteruit haha; dus dacht ik eerst dat het aan de bak lag. maar de olie is goed, heb hem er al af gelaten, want die moet er toch uit als ik de koppeling laat vervangen.

maar nee geen slijpsel; de olie zag alleen oranje/ licht-bruin; maar er zat geen slijpsel in...

wel een heeel klein beetje, maar dan spreek ik over een korreltje of 2, maar weker niks verontrustend

Leffe850

dag allemaal, de koppeling is volledig vervangen samen met de cardanhoezen. dus de 850 rijd zeer als een zonnetje... alhoewel.... ik enkele dagen geleden een ritje maakte door de mooie boerenwegen, toen ik plots een ratelend geluid hoorde. keek effe onder de motorkap met mn zaklamp... en ik zal ter hoogte van de krukaspoelie allemaal ijzerslijpsel...

nu heb ik de multiriem er volledig afgehaald, en gezien dat de poelie helemaal gaar is...
nu heb ik wat opzoekwerk gedaan hoe ik de poelie moet vervangen maar ik vind niet echt een duidelijke manier;

heb de poelie samen met een nieuwe multiriem al gekocht, maar nu zoek ik een manier om de krukas te blokkeren om zo te voorkomen dat de krukas meedraait als ik de poelie bout los draai....

heb je bij Volvo zo geen manier om je krukas of poelie te blokkeren? heb wel eens gehoord van een blokkeer sleutel voor de poelie zelf, maar ik moet vrijdag avond een rit maken van +- 300km'ers , en dat durf ik niet aan met die kapotte poelie... en heb ook geen tijd om zo een sleutel te kopen aangezien ik morgen moet werken....

triton

Grote kans dat je trillingsdemper ook ral is , en als je dan de poelie van je multiriem vervangt ben je weer terug bij af .
Zonder blokkeer tool kan je je krukas niet blokkeren en er moet veel los om erbij te kunnen.
Waarschijnlijk is je trillingsdemper kapot en als die vervangen moet worden kan je net zo goed gelijk je distributie etc. laten doen.

Kosten zijn ongeveer 600 a 700 euro bij Pul in Urk , maar da's niet echt bij jou in de buurt.
Echter je herkent je auto niet meer terug als hij daar geweest is
Professioneel raddraaier

Leffe850

De distributieriem heb ik een tijdje geleden al laten vervangen door de garage, samen met de trillingsdemper en dat kleine rolletje. Maar toen was de krukaspoelie nog niet stuk...

Weet niet hoe hard die man die heeft vastgezet, maar ik krijg hem iig niet meer los hahaha

okapi

Als je toch alles gaat vervangen aan die kant van koppelingszijde, kun je net zo goed ook de trillingsdemper vervangen aan de distributiezijde van de motor.
Die demper is bij mijn S80 TDI (zelfde motor) ooit kapot gegaan. Komt vaker voor, ook bij Volkswagen als je jouw diesel af en toe ECHT belast.
Bij mij, nadat ik een aantal keren met 2,5 ton aan de haak, Hoog Sauerland en de Ardenne in gegaan ben met reeds 3 à 4 ton op de teller.
Als die kapot gaat, krijg je het stenen bonken geluid die jij beschrijft en je kunt er niet mee doorrijden.