gas of geen gas

Gestart door degroenetuinman, 14-04-2016 18:32:45

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Citaat van: degroenetuinman op 24-04-2016 05:58:09
Nou, voorlopig geen gas, vogels damp zou te veel storingen geven, vialle lpi zou beste zijn maar de tankinhoud is zo klein, dat een tankje van 47 liter, een gasinhoud heeft van uiteindelijk 33 liter is ongeveer 265 kilometer. Kleine tank is nodig om onder gewicht van 42 kilo te blijven en dus in een zo laag mogelijk lpg-3 mrb tarief. In Utrecht 1088 voor max 1450 kilo, auto is 1408. Of €155 per jaar bijbetalen, want auto zwaarder of na keuring van de lichte tank een zwaardere laten plaatsen..... 61 liter tank x80% = 48 l gasinhoud, minus ruimte voor pomp dus effectief 43 liter gas en bereik van ongeveer 350 liter. Tel daarbij 5% extra benzineverbruik voor het starten, want schakelt pas over op gas na enkele kilometers + de investering van de installatie, om nog maar te zwijgen van de hogere bijtelling als gevolg daar weer van, kom ik bij 24000 km per jaar op een voordeel uit van 700-900 per jaar. En de auto helemaal origineel houden,mis ook wel wat voor te zeggen

Vogels geeft niet per definitie storingen, vraag me af waar je deze informatie vandaan hebt.
Vaker tanken op lpg is een feit als je geen ruimteverlies wil hebben, maar je tankt dan wel voor € 24,- in plaats van € 100,- per keer. (Snelweg prijzen NL)

Een grotere tank kost je € 13,- per maand extra, dat is zo een 8 liter benzine of 18 liter lpg per maand, ga je dat echt merken?
Zeker als je een besparing van minimaal € 700,- per jaar of € 58,- per maand weg moffelt onder "origineel houden is ook wat voor te zeggen".

Hogere bijtelling, doe eens gek en reken € 200,- NETTO, dan nog is het € 500,- besparen per jaar.
In het meest slechte geval (grotere tank, extreem hoge bijtelling, veel extra benzine verbruik, geen btw aftrek, etc.) heb je de installatie er na 3 jaar uit, in het gunstigste geval al na 1 jaar en 6 maanden.

Wij moeten met de cabrio ook elke 300km tanken en dat is vervelend, maar als ik de tank dan heb gevuld en € 12,- heb afrekenend eenmaal terug in de auto ben ik het al vergeten.
Maar als ik met de V40 D4 moet tanken na 900 km heb ik er ook geen zin in en is hetzelfde gevoel er van "alweer" tanken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rpakuypers

Daarbij komt dat je de afstelling van het overschakelen op LPG kunt laten veranderen middels de software en met een 60liter bruto tank (48 netto) doe ik gemiddeld 430 kilometer (gecombineerd) en dan tank ik doorgaans maar éénmaal per week voor mijn kilometers van en naar mijn werk (56 per dag). Ach, en zoals NinaPaul al zegt ben je het iets vaker tanken alweer vergeten als je het prijsverschil ziet  ;D

Groet,
Roger

arjenT5R

keuren met kleine tank en na de keuring een big ass tank er in flanzen doet ook wonders  ;D

Wat maken mensen t zichzelf toch altijd moeilijk.... ???
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

BBS

Citaat van: leons850 op 24-04-2016 11:01:29
Mijn auto ging hoe dan ook een gewichtsklasse omhoog.
Daarom maae 67L bruto vialle er in gelegd.
Die had ik binnen een kaar al terug verdiend inmiddels bijna 1.5ton mee onderweg, bevalt prima.
Snap dit soort redeneringen nooit zo.... :eusa_think:
Inderdaad Leon, eerst willen ze gas hebben omdat het goedkoper is en dan komen ze er achter dat er geïnvesteerd moet gaan worden in de wagen en dan hoeft het niet meer.

Koop dan een (elektrische) fiets, ben je ook nog miljeu bewust bezig....
Volvoloos....

rpakuypers

Citaat van: arjenT5R op 24-04-2016 11:52:56
keuren met kleine tank en na de keuring een big ass tank er in flanzen doet ook wonders  ;D

Wat maken mensen t zichzelf toch altijd moeilijk.... ???

Een zichzelf respecterende gasboer doet dat volgens mij ook al ;)

Groet,
Roger

jkV70

Mijn V70 Classic 10v is voor zakelijk gebruik en omdat al mijn kosten zakelijk aftrekbaar zijn (en ik voor het bij mij geringe privé-gebruik de bijtelling IB en de BTW-correctie betaal) ga ik geen LPG monteren. Ook de BTW vorder ik terug (en verreken de al genoemde BTW-correctie)

De volkomen ondoorzichtige emissie-eisen voor binnensteden, het verlies aan binnenruimte, de hogere MRB en verzekeringspremie, de grotere storingsgevoeligheid en de niet geringe investering in een 17 jaar oude auto neem ik dan mee in mijn overweging.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

BBS

Citaat van: jkV70 op 24-04-2016 12:17:16

De volkomen ondoorzichtige emissie-eisen voor binnensteden, het verlies aan binnenruimte, de hogere MRB en verzekeringspremie, de grotere storingsgevoeligheid en de niet geringe investering in een 17 jaar oude auto neem ik dan mee in mijn overweging.

Lpg is een schone brandstof en daar mag je gewoon elke binnenstad mee in. Dus daar zit geen probleem in.

Welk verlies aan binnenruimte? Een ringtank leg je in het gat van het reserve wiel. MRB word iets meer maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere brandstofkosten.
Je hebt het over een grotere storingsgevoeligheid, maar ik zeg je dat ik met mijn gebruikte gekochte LPI installatie 0 euro aan onderhoudskosten gehad heb sinds in de tijd dat ik de LPI nu heb.
De LPI installatie heeft mij al-met-al krap 1400 euro gekost.
Ik krijg een beetje het gevoel dat het allemaal geen cent mag kosten...

Ik blijf erbij, koop een fiets........
Volvoloos....

gero

Ik had mijn LPI installatie in 2013 aangeschaft, kosten waren toen 2250,00 euro, we zijn nu ruim 3 jaar  en 60.000 km verder, in de tussen tijd helemaal geen onderhoud gehad.
Maar weet je wat ook een groot nadeel is van LPI, dat had ik al vanaf het begin, je gaat wat harder rijden met de auto en je trek even teveel door, omdat je toch denkt het tanken kost toch geen drol.
Als je op gas rijdt moet je eigenlijk netjes 100 rijden op de snelweg (beter is het om 80 achter een vrachwagen te rijden) niet meer dan 2500 toeren maken , en  als het even kan alleen snelwegkilometers.
Ik denk als je zo rijdt dat je dan niet meer om de 350 km (met 62 ltr tank) hoeft te tanken, de 500 km zal je wel halen denk ik.

reneetje

Ik vraag me wel eens af wat er mis is met wat Hollandse zuinigheid, als ik soms zie wat mensen in een oude 850/V70 pompen, kun je daar toch ook grote vraagtekens bijzetten .Het zijn en blijven oude hokken waar nu eenmaal meer kans op storingen/onderhoud met de best wel hoge km standen.

Ik mis wel in de LPG jubel verhalen dat als je besluit tot het plaatsen van een LPG installatie dat je minstens vele jaren in deze wagen "verplicht" moet doorrijden , anders kan de investering niet uit. Hierbij denk ik aan een andere werkkring , al of niet gedwongen ,en over de nodige relatie perikelen maar te zwijgen .....
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jkV70

Electrische fiets kan voor sommigen inderdaad de perfecte oplossing zijn:
https://www.electricbike.com

Vwb de schone verbranding en uitlaatgassen van LPG/LNG etc.: daaraan heeft 'de politiek' geen boodschap (cf. het MRB-beleid in Nederland).
Het is "beleid" in de westerse wereld om op valse gronden fossiele brandstoffen te verbieden, de industrie weg te jagen en overal electrische laadpalen te planten (en waar gaan benzine-, diesel- en LPG auto's dan mogen parkeren? want dat mag niet bij die laadpalen).

Ik neem aan dat alle Volvo aluminium cilinderkoppen standaard stelliet klepzittingen hebben en stelliet zittingern op de kleppen, hetgeen verklaart waarom deze motoren zonder veel onderhoud (en zonder de klepsmering door benzine, LPG smeert niet) zo lang op LPG kunnen draaien zonder dat de klepzittingen inslaan en de kleppen moeten worden gesteld.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

rpakuypers

Citaat van: reneetje op 24-04-2016 12:52:02
Ik vraag me wel eens af wat er mis is met wat Hollandse zuinigheid, als ik soms zie wat mensen in een oude 850/V70 pompen, kun je daar toch ook grote vraagtekens bijzetten .Het zijn en blijven oude hokken waar nu eenmaal meer kans op storingen/onderhoud met de best wel hoge km standen.

Ik mis wel in de LPG jubel verhalen dat als je besluit tot het plaatsen van een LPG installatie dat je minstens vele jaren in deze wagen "verplicht" moet doorrijden , anders kan de investering niet uit. Hierbij denk ik aan een andere werkkring , al of niet gedwongen ,en over de nodige relatie perikelen maar te zwijgen .....

LPG heb je er tegenwoordig snel uit. Als je er jaren over moet doen dan moet je jezelf afvragen of je het wel had moeten aanschaffen. Als ik zie wat mijn 10V kost zou ik gek zijn als ik deze morgen weg deed voor een snelle benzine versie. Tja, en die relatieperikelen komen er toch wel, al dan niet als het al over een Volvo gaat om maar te zwijgen van de aanschaf van LPG. Gelukkig heb ik daar geen last meer van ;)

Groet,
Roger

Eric850R

C70 T5 gehad, 42.000 km mee gereden, BRC -installatie van € 2.300,-, ca. € 1.000,- mee bespaard en ws. meer voor gekregen want volgende eigenaar wilde heel graag LPG erin.

Nu de 850R, 22.000 km, nu al € 1.800,- mee bespaard, BRC-installatie overgebouwd uit andere auto, waardoor ik deze er al sneller uit heb.

In de C70 en de 850R en de MB tussendoor nog geen enkel probleem gehad met deze installatie. Tank laat toe om na 400km te tanken. Frequentie hangt vaak samen met woon-werkverkeer, maar actieradius van 400 km is meestal prima.

Volgens mij is er weinig tegen LPG. Je hoeft een auto bij 24.000 km per jaar niet lang te rijden, op G3 is de mrb weinig hoger en recent is LPG betaalbaarder dan ooit.

Ben bij Autogas Van de Weide in Doornspijk. Is zeer servicegericht, heb wel eens wat gehad waarvan ik dacht dat het met de LPG-installatie te maken had, maar dat was niet zo, maar toch was hij graag bereid op een zaterdagmorgen om e.e.a even te controleren.

innocenti

Ik rijd inmiddels 18jr gas. Met G3 is het alleen maar sneller geworden om het terug te verdienen.

Totaal 700.000km gereden met 4 auto's op gas.
Onderhoud:
1* verdamper stuk
1* LPI pomp stuk
2* injectorhuis opnieuw ingelijmd
Bij verdemperinstallaties om 30000km venturi en gasklep schoongemaakt met remmenreiniger.

Verschil tussen benzine en gas is minimaal €0,80/liter of meer. En al 10tallen jaren zo.

RoelNL

Toen ik mijn R kocht zat erook geen LPG in. Ik heb zelf ook zitten dubben over welke installatie wel en niet goed zou zijn, en dat LPI goed zou zijn voor turbo motoren is misschien wel waar. Alleen zijn er inderdaad nieuwe dampgas systemen op de markt die net zo goed presteren als LPI of misschien wel beter. Mijn system is makkelijk in te leren en aan te passen zijn door de gasboer en dat is ook wel een voordeel.

Zelf heb ik een Landi Renzo dampgas system met klepsmering ondanks dat ik het oude blok heb met hydraulische stoters. De tank is 59ltr en netto komt dit neer op 48 a 49 ltr afhankelijk van het tankstation uiteindelijk moet ik iedere 360 a 370 km tanken en dat is prima.

Nieuwe installatie kosten met inbouw 2595,-
MRB 137,- pm

Onkosten tot nu toe 1x een maandagochtend verdamper welke onder halve garantie vervangen is en ik alleen de inbouw uren moest ik betalen (eigenlijk vanaf het begin problemen mee gehad), voor de rest helemaal niets.

Ik heb er nu zo'n 75dkm mee gereden en voor het betere hard rijden ga ik sowieso op benzine (tot 150 a160 gaat mijn inziens prima op gas).

Mijn auto kost nu ongeveer 300 a 350 euro pm afhankelijk van hoeveel ik rijd.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

626Ronin

Citaat van: NinaPaul op 14-04-2016 21:06:53
Tja, lpi is een mooi systeem maar kent toch ook nadelen.

Gewoon een paar @ random

-Volume pomp zorgt voor minder lpg inhoud.
-Leeg rijden van de tank is slecht voor de pomp, latere systemen kan je niet leeg rijden (tenzij je de software laat veranderen).
-Pomp maakt geluid
-àls het lek gaat, gaat het ook goed lek, eigen ervaring
-pomp kan kapot

Beste prijs/kwaliteit dan kom je toch uit bij een sequentieel dampgas injectie systeem.

helemaal eensch: voor een 10v is elk sequentieel dampgassysteem mooi zat, mits het (en dat is altijd het belangrijkst) netjes ingebouwd wordt.
mijn Vogels installatie is er ingetràpt en draait al 30k zonder hikken..
en ik zag weer eens dat lpg niet smeert (maar benzine wel?!) tank je dan mengsmering? naar mijn weten òntvet en dus òntsmeert benzine nog steeds als de beste..*
ook klepsmeersystemen smeren de kleppen niet, maar dempen de inslag van de klep op de zitting door er een laagje loodvervanger (kaliumzout) tussen te leggen..
(*hoe Shell nu met benzine je motor tegen ROEST wil gaan beschermen :eusa_liar:)
maar ik sprak onlangs ook iemand met een t5 die zakelijk op benzine 50K per jaar maakte en dat was volgens hem nauwelijks duurder dan op gas, alles meegerekend.. (hoe het met de bijtelling zit weet ik niet, maar waar je een allrisk verzekering vandaan haalt?

iemand met een antwoord op dezelfde vraag (bijtelling): http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=14464&page=last
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.