Nokkenasblokkeertool

Gestart door Patrick Fluyt, 17-04-2016 10:44:11

Vorige topic - Volgende topic

Patrick Fluyt

Roffelaars,

Ik ben mij aan het voorbereiden op de ditributieriemwissel. Nu heb ik in een van de vele draadjes op dit forum een eigengemaakte nokkenas blokkeer tool gezien, en daarmee bedoel ik de tool om de nokkenastandwielen vast te zetten. Alhoewel ik in de vele wijze en duidelijk gedocumenteerde avonturen van Razorx las dat hij de riem heeft gewisseld zonder gebruik te maken van een blokkeertool, voelt het beter om ze te fixeren. Nu had ik graag zo'n eigenbouw gemaakt, echter niet meer terug te vinden in de zoekfunctie.
Dis de vraag: wie heeft een eigenbouw gemaakt en wil deze kennis delen.

de Boeing

Geen ervaring met eigenbouw, maar iedereen die er 1tje gemaakt heeft zegt dat ze als ze het opnieuw moeten doen er gewoon 1 kopen:

http://link.marktplaats.nl/a1027107446

Ik heb een gelijkaardige set gebruikt (ook niet origineel Volvo) en het werkt prima. En hierbij zitten dan ook nog eens tools om (ooit?) de kop te liften en de krukasblokkeertool...  Eventueel ook nog eens op ebay.de zoeken...

Peultje

Enïge maanden geleden de distributie met pomp en zo gewisseld zonder blokkeergereedschap. Tijdens de operatie dit gereedschap geen enkel moment gemist. Zou als ik jou was voor het geld maar bloemen voor je vrouw kopen. Heeft meer zin

.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

C.punTeR

Edenali had toch recent eentje gemaakt .
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13373.msg1663727.html#msg1663727

Groet..

Edit, link toegevoegd.

NinaPaul

Citaat van: C.punTeR op 17-04-2016 12:25:28

Groet..

Dit blokkeert de assen niet, maar de tandriempoelie. Hierbij is het mogelijk dat één of twee poelies verkeert staan (tov de assen).
De assen aan de achterkant blokkeren zorgt altijd voor de juiste nokkenaspositie.

LET OP! Ook zonder dat tooltje kan je gewoon de merktekens gebruiken, met dien verstande dat je weet dat de huidige riem op tijd staat.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

C.punTeR

Ach,er leiden meerdere wegen maar Rome.  ;)

Groet..

SB T-5R

Het kan zeker zonder nokkenas blokkeer tool.

Mijn ervaring is wel dat als je de tool gebruikt, je de nokkenassen netjes op een halve tand nauwkeurig kunt afstellen.
(Nokkenas poelies zitten vast met bouten in sleuven, zodat je de poelie tov van de as kunt draaien/afstellen).
Resultaat is een motor die loepzuiver loopt.

Groet

EdenAli

Citaat van: NinaPaul op 17-04-2016 12:36:29
Citaat van: C.punTeR op 17-04-2016 12:25:28

Groet..

Dit blokkeert de assen niet, maar de tandriempoelie. Hierbij is het mogelijk dat één of twee poelies verkeert staan (tov de assen).
De assen aan de achterkant blokkeren zorgt altijd voor de juiste nokkenaspositie.

LET OP! Ook zonder dat tooltje kan je gewoon de merktekens gebruiken, met dien verstande dat je weet dat de huidige riem op tijd staat.

Ik heb inderdaad dat tooltje gemaakt.
Auto op tijd gezet tooltje ertussen afgetekend inclusief de krukaspoelie (met witte nagellak van mijn wederhelft)
En met het monteren goed de krukas wat afgetekend was in de gaten gehouden .

Tooltje werkt prima (gratis af te halen in Almelo)

UserID6342

Het tooltje wat Ed heeft gemaakt is leuk, als je zeker weet de je nokkenassen op tijd staan....  Zeker als je ook nog eens niet veel ervaring hebt met het wisselen van een distributieriem kan het erg hulpzaam zijn.  Echter, wat Ninapaul ook zegt, je blokkeert de assen tov de poelies niet.

Wil je het echt goed doen, blokkeer dan de assen aan de verdeler en nokkenas sensor zijde, pas dan weet je zeker dat de boel echt op tijd staat.