Eco-stand / Lock-up defect??

Gestart door Hen3, 24-03-2005 14:20:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hen3

Het valt me eigenlijk al sinds de aanschaf van m'n huidige auto op dat ik weinig verschil merk tussen de economy- en sportstand van de automaat. Ook in eco stand trekt hij behoorlijk ver door (voor zover een diesel ver door trekt dan...). Bij m'n 850 was dit verschil wel duidelijk. Het lampje op het knopje gaat wel aan overigens.

Ook is het zo dat ik niet merk dat de lockup van de AT inschakelt. Bij m'n 850 was het zo dat ik het toerental, na het inschakelen van de 4e trap nog een paar honderd toeren zag zakken als de bak de lockup inschakelde. Bij de V70 gebeurt dit niet....niet zichtbaar tenminste.

De lockup werkt toch ook in de sportstand?

Ook het verbruik valt me, vergeleken met het verbruik van een collega van me met een identieke auto, maar met handbak, wat tegen. Hij verbruikt zo'n 6.2 l/100 km en ik zit hier toch wel een liter boven....


ed

#1
Lockup werkt zowel in de sport als de normale stand. Op zich is het niet zo vreemd dat de automaat meer verbruikt. Er wordt namelijk heel wat vermogen opgestookt in de bak, en dat moet ergens vandaan komen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

850fan

Dat verbruik lijkt me ook wel normaal ja. Zeker met een beetje file enzo, springt dat verbruik toch wel omhoog. Heb zelf een handbak en zit nu op zo'n 7,1 liter/100 km volgens de boordcomp. Wel de laatste tijd veel file en korte stukjes gereden.

Hen3

Een hoger verbruik dan een handbak is verklaarbaar, maar zo'n 16% hoger  :-\ had ik toch niet verwacht.... kan ook aan m'n rijstijl liggen natuurlijk  :D

Hen3

Citaat van: Ludo op 28-03-2005 00:14:58
Hen3,
de lock up moet je kunnen voelen of zeker kunnen zien aan het toerental.
brandt de oranje pijl? (doet het lampje het wel bij starten?)
schakelt de bak ruw(er) over naar een hogere versnelling?.


Bij m'n vorige auto was dat ook zeker zichtbaar aan het toerental. Nu valt het me niet meer op. Voor het flushen schakelde hij inderdaad vrij ruw naar de 4e trap, maar dat gaat nu vrijwel geruisloos. Zoals ik al schreef was ik gewend daarna nog een kleine daling te zien (een beetje alsof een 5e trap werd ingeschakeld).
Het lampje brandt niet, behalve als ik de winterstand of stand 3 of L inschakel.

Ik was al van plan een odb-interface aan te schaffen, dus dat moet er dan maar eens van komen.... kan ik tenminste zien of er een fout gemeld wordt.

nicodejong

Wat is precies een Lock-Up bij een automaat?

nicodejong