Gekke storing wis-was systeem (Ruitensproeier)

Gestart door 850-R, 11-05-2016 17:37:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850-R

Hallo,

Vandaag tijdens de rit naar school wou ik eventjes mijn voorruit schoon hebben dus ik doe de sproeiers aan, toen plots bleef hij maar sproeien en wou niet meer uit...
De ruitenwissers en koplamp wisser gaan trouwens gewoon mee doen en kunnen niet gestopt worden.

Als ik de auto uitzet gaat alles uit (vrij logisch), zet ik hem vervolgens op contact begint hij weet te sproeien! De ruitenwissers kan ik wel gewoon normaal bedienen (alle standen).

Nu heb ik al vanalles geprobeert en kabelboomschema's erbij gepakt. Hierbij merkte ik op dat wanneer ik het relais (203) verwijder dat hij blijft sproeien, daarna verder wezen kijken in toen de keuze hendel gedemonteerd, zelfs toen bleef het pompje aangestuurt worden?

Enige manier om het pompje uit te schakelen is:
1. Contact uit.
2. Zekering 34 eruit halen.
3. Grote stekker aan linker koplamp (voor de accu) loshalen.

Gegeven over de auto:
Volvo 850 T5 1994 dus nog met de oude kabelboom.

Gr Thom

Edit: toevoeging + verbetering
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

pwassink

koplampwisser losgooien , links  meen ik, (helpt dat niet dan de rechtse proberen)  zit wel een stekkerverdingding als je de kabel volgt

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

850-R

En jawel hoor! Hij doet het weer als nieuw, was enkel wel even zoeken naar de bruine stekkers van de koplampwissers (alter 1.5 heeft ze blijkbaar voor de radiator ipv achter de koplamp)

Wel gek dat de koplampwissers zo'n vervelende storing kan veroorzaken.

Bedankt pwassink!
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

Died850

Had precies hetzelfde. Was bij mij een kapot motortje. Toevallig ook de linker. Mooi dat het opgelost is Thom!

pwassink

Citaat van: 850-R op 11-05-2016 19:46:45
En jawel hoor! Hij doet het weer als nieuw, was enkel wel even zoeken naar de bruine stekkers van de koplampwissers (alter 1.5 heeft ze blijkbaar voor de radiator ipv achter de koplamp)

Wel gek dat de koplampwissers zo'n vervelende storing kan veroorzaken.

Bedankt pwassink!

Nee hoor das helemaal niet gek, als je t schema naloopt zie je dat bij de Wis/was actie de koplampwissers ook meegaan
en daar zit dus een schakelcontact in wat zegt nu staat alles weer in de nulstand, als dit niet meer werkt blijft de boel wissen/wassen.

(grofweg & zo uit t hoofd / was alweer even geleden)

Maar dat wordt vast wel gecorrigeerd als ik hierover loop te jokken .. :-)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂