Welk gereedschap waar kopen?

Gestart door Woger, 12-05-2016 14:53:41

Vorige topic - Volgende topic

Woger

OK, vanmiddag even wat tijd gemaakt om naar de turbo te kijken, met name de wastegate wilde ik afstellen. Nu 3 uur later heb ik drie doppen kapot gedraaid en zitten 2 vingers in het verband en heb ik geen enkele beweging in de 2 schroeven van de kap boven de turbo gekregen  :eusa_wall:
Ik heb al mijn doppen en sleutels in de vuilnisbak gegooid en wil nu een fatsoenlijke set doppen en sleutels kopen. Alleen loop ik nu tegen het probleem aan: welk merk? Hele set of losse doppen/sleutels? waar kopen? etc.
Ik hoop in eerste instantie niet meer dan 100 a 150€ uit te geven en het spul hoeft niet profi te zijn maar moet wel sterker zijn dan volvo bouten  ;D

Iemand een idee of ervaring

Benny850

Kraftwerk heb ik zelf wat spul van doppen en steeksleutel set en tot nu toe werkt dat goed.

Is ook in de prijscategorie te vinden wat jij wilt besteden.

Bart R

Ik heb al veel plezier gehad van een 200 delig set van Mannesmann, is geen topspul maar voldoet erg goed. En met 1 set kun je 3/4 van je Volvo uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.
Prijs afhankelijk van waar je het haalt tussen de 100 en 130 euro.

weet niet of ik nu reclame maak, maar dit is een voorbeeld van het set: https://www.pasaisa.com/mannesmann-m98430-tool-set-215-piece.html

Woger

Dat is inderdaad een mooie set, met alles er op en er aan. Gedeeltelijk heb ik dat al, maar dat is niet zo erg. Heb je daar nog nooit iets van stuk gedraaid?

RoelNL

Probeer je het hitteschild los te krijgen? Zelf gebruik ik ook mannesman, was een aanbieding bij de Praxis (6jaar geleden) toen voor 100,- en inderdaad 3/4 kan je ermee doen  ;)

Koop een flesje IMAL is veel beter om spul los te krijgen dan WD40 (WD40 is meer een smeermiddel maar maakt niet echt zooi los) werkt perfect had het vorig jaar ook al een keer gebruikt om een vaste bout eruit de krijgen.
Tot nu toe niets kapot gekregen maar wel kwijtgeraakt op sleutel dagen :eusa_shhh:
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Woger

:)
Ik heb de bouten al enkele keren ingespoten met kruipolie, dus daar ligt het niet aan.
Ik heb nu wel deze set: https://www.hbm-machines.com/producten/proxxon/proxxon-doppensets/proxxon-23080-36-delige-doppenset?gclid=CPOxuJbP1MwCFYEy0wodtYEOqw
Ben ik erg tevreden mee, maar de ratel is te kort om echt kracht te zetten. Daarvoor heb ik waarschijnlijk een 3/4 maat nodig inderdaad.
Ik zag die Mannesmann set in de aanbieding bij Lidl Duitsland staan voor €90. Helaas iets te ver uit de buurt  :(

RoelNL

Bij de Hornbach hebben ze volgens mij ook wel wat van die mannesman setjes liggen (voor een nette prijs) en misschien is dat iets dichter in de buurt?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Bart R

Ik kwam er pas achter dat er twee tandjes van de middelgrote ratel afgebroken zijn. Even openhalen en de losse tandjes eruit en hij doet het weer;). Ik moet wel bekennen dat ik wel eens on-eigenlijk werk doe met een ratel.

Lunadust

Citaat van: RoelNL op 12-05-2016 15:09:34
Probeer je het hitteschild los te krijgen? Zelf gebruik ik ook mannesman, was een aanbieding bij de Praxis (6jaar geleden) toen voor 100,- en inderdaad 3/4 kan je ermee doen  ;)

Koop een flesje IMAL is veel beter om spul los te krijgen dan WD40 (WD40 is meer een smeerglijmiddel maar maakt niet echt zooi los) werkt perfect had het vorig jaar ook al een keer gebruikt om een vaste bout eruit de krijgen.
Tot nu toe niets kapot gekregen maar wel kwijtgeraakt op sleutel dagen :eusa_shhh:
Techneut, geen dichter.

Woger

Hmm, die mannesmann set wordt niet al te best beoordeeld in Duitsland  :eusa_think:. Ik kijk toch even naar wat andere setjes.

Bart R

Ik denk dat je in deze prijsklasse nooit echt een set gaat vinden wat goed wordt beoordeelt. Met deze prijzen doe je altijd concessies aan kwaliteit. je betaalt nu voor een heel set net zoveel als voor een ratel met 10 dopjes van een A-merk.

jkV70

Je moet nooit extreem veel kracht zetten met een ratel! Daar kan een ratel niet tegen.

Gebruik een wringijzer (= staaf met dop-aansluiting)! Koop desnoods een extra lange versie.

En duw ook niet, maar zet kracht al trekkend, dat vermijdt verwondingen als je uitschiet.

In plaats van een complete doppenset kan je ook losse doppen kopen van de juiste maat, uitstekende pasvorm en uitstekende materiaalkwaliteit.
Vermijdt de verchroomde rommel, die is meestal slecht (niet altijd)

Ikzelf heb een 1/2" set van GeDoRe, en een Kraftwerk set.

De nauwkeurige passing van de dop op de bout of moer is heel belangrijk, evenals de materiaalkwaliteit van de dop (en dat geldt ook voor steek- en ringsleutels).
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Woger

classicT5

Ik zou je aanraden wat meer te investeren en voor een goed setje te gaan van bv kraftwerk, facom. Nog beter is stahwille, gedore, ed, maar dan wordt wel stuk duurder. Of favoriet van Dirk, snap-on.

Die goedkope setjes loop je veel risico m.i. op doldraaien van bouten. Ben je verder van huis qua kosten dan nu even wat meer uitgeven.

Staat me bij dat hier op het forum al eerder dit aan bod is gekomen, heb je al gezocht?

Hoop dat er ook nog input voor je komt van professionele sleutelaars, dat ben ik namelijk niet ;)

NinaPaul

Investeren in duur gereedschap werkt alleen wanneer je er je boterham mee verdient of dagdagelijks mee bezig bent.
Zorg voor het juiste gereedschap, dat is veel belangrijker dan duur net niet passend gereedschap.
(Een passend gemaakt/gebogen steek-ringsleutel van de gamma voor 4 euro blijft handiger dan een niet passende snap-on sleutel van 60 euro)

Kraftwerk en mannesmann (groen) hebben een zeer goed prijs/kwaliteit verhouding en zijn voor wekelijks gebruik gewoon goed.
Het heeft geen nut om een grotere investering te doen dan de winst die ermee behaald wordt.

Je koopt ook geen FH16, omdat die nog beter is om een caravan te trekken, toch?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz