stotterende start...

Gestart door Nunki, 09-06-2005 22:07:12

Vorige topic - Volgende topic

Nunki

Hallo allemaal!

Ik had vanmiddag een aparte start met de 850. De motor begon een beetje te schokkeren in stationair. Het toerental ging ook wat op en neer. (850 - 1100) Toen ik wat gas gaf kalmeerde hij weer en liep weer mooi als de zon. ook tijdens de rit geen problemen...
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Omstandigheden:
- Ik had al een dag of 5 niet gereden.
- Laatste rit was ong. 600 meter (even verreden naar een betere parkeerplek)
- De 850 stond in de volle zon (was best warm in de auto)

Heeft iemand enig idee, of hoef ik me geen zorgen te maken?

Sverige

Zelf heb ik 2 850's benzine gereden.
Bij beide heb ik soorgelijke problemen wel eens gehad.

Wat bijna altijd daaraan voorafging was een korte verplaatsing, zoals jij ook noemt, en daarna een nacht stil.

Het leek wel of bij het starten de motor verzoop.
Ik heb er daarna altijd rekening mee gehouden de motor goed warm te draaien.
Gevolgen hebben dit soort starts volgens mij nooit gehad, hij rookte wel vreselijk als hij dan uiteindelijk liep.

Han

thuur

Je kunt een 850 inderdaad verzuipen: Start de koude motor, rijd een belachelijk kort stuk (oprit -> garage, garage -> brievenbus oid), zet de motor uit, wacht totdat de motor weer koud is (nachtje slapen) en bij de volgende start zal de motor verzuipen in het ergste geval.

Waarom?
De inspuitcomputer staat altijd op 'koude start', ongeacht het startmoment of de temperathuur. Als je de motor dus uitzet na het korte stukje is er nog een redelijk rijk mengsel aanwezig in de motor. Bij de volgende start zal er weer extra benzine worden toegediend -> resultaat: een verzopen motor.

Oplossing: Contact aan, gaspedaal op de vloer en sleutel in positie III (starten) totdat de motor zelfstandig loop (e.g. toeren begint te maken). Daarna even "levend" houden (=met het gas spelen) en voila!

Aangeraden is dan wel om de motor goed warm te rijden en de accu weer bij te laden. Dus minstens een half uur tuffen (stationair laadt de accu amper bij, dus echt rijden!).

De auto zal behoorlijk naar benzine stinken en de uitlaat zal wat meer roken dan normaal. Geen probleem verder..

Ik heb dit fenomeen al verscheidene malen op Amerikaanse fora gelezen, maar heb het altijd als 'kolder' bestempeld. Totdat ik zelf de auto een keer in de garage heb gereden en de motor uit gezet :-[ ;D

Suc6 en lig er niet wakker van! ;)

Gr 8)

[edit] typo [/edit]

Nunki

Dank jullie vriendelijk!
Ik had idd al zo'n vermoeden dat het zoiets moest zijn. Ik heb de wagen nog niet zo lang (2 mnden) dus ken hem nog niet door en door. Maar goed, ik weet zo in ieder geval wat je beter niet kunt doen: de hyper-korte stukjes. Reden was dat hij dan precies voor m'n deur staat en ik een mooier uitzicht heb... (ijdelheid)

Groetjes Valetijn

NwVolvoMn

Er zijn 2 soorten klachten. Incidenteel en vaak voorkomend. Maak je niet druk om dingen die 'ns voorkomen maar maak je des te drukker om klachten die regelmatig voorkomen. Maar begrijp 't wel, je moet je auto wel in zicht hebben, de TV heeft ook weinig leuke dingen. Kan je altijd nog wegdromen bij je auto.....

emielC70

Kan dit ook zijn bij een volvo c70 T5??

Mijn auto start ook regelmatig heel stoterend. Meestal slaat ie af en als ik hem dan opnieuw start loopt ie als een zonnetje!! Kan het gewoon zo zijn dat ie verzuipt?? Als ik hem start sochtends dan spuugt hij ook elke ochtend een behoorlijke rochel vocht uit de uitlaat!! Hij is gechipt en heeft geen kat meer. Op de rollerbank was toen te zien dat ie veels te rijk liep dat zou toen aangepast worden. Maar als ik dit zo lees kan hij misschien nog steeds wel te rijk lopen?

emielC70

BenC70ES

Citaat van: emielC70 op 13-10-2005 16:10:23
Kan dit ook zijn bij een volvo c70 T5??

Mijn auto start ook regelmatig heel stoterend. Meestal slaat ie af en als ik hem dan opnieuw start loopt ie als een zonnetje!!

Zoals ik ook al in een ander topic zei kan dit ook komen door het begin van een stervende electronische gasklep... (had ik ook) starten zonder een klein dotje gas te geven gewoon direct afslaan of soms heel diep terug zakken +- 400 toeren en dan normaal draaien...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

emielC70

hmmmm gasklep volgens mij heb ik een paar maand geleden wel een keer een storing gehad wat uit me hoofd wel iets van gasklep kon zijn geweest!!

Is vervangen veel werk/duur? Ik wil in nov/dec eigenlijk alles in een keer aanpakken. bougies,verdeelkap e.d.

BenC70ES

Citaat van: emielC70 op 15-10-2005 14:22:48Is vervangen veel werk/duur?

Niet zo veel werk, maar wel duur, je kan ze eerst proberen schoon te maken dat wil ook wel helpen:

Topic

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!