Radiateur / radiator lek en aan de onderzijde totaal vervormd en bol (!)

Gestart door CharlieFox, 24-05-2016 14:58:39

Vorige topic - Volgende topic

12much

Nou, het achtervolgt jou wel. Zelfs je oude roffel had na een paar maanden geen troubles weer een kV probleem. Afgelopen woensdagavond op bezoek in leiden. Auto vijf minuten geparkeerd. Doffe klap en binnen twee seconden alle kV pleite. Onderste radiatorslang. Middendeel wat op het koppelingshuis rust. Gat van 10cm. Tel uit je winst. 

Lunadust

Zijn die luchtbellen direct tijdens eerste koude start?

Dan kan het goed zijn dat de lucht uit je radiateur gedrukt word en dat je daardoor luchtbellen ziet.
Lucht die je expansietank komt als de thermostaat open gaat is niet gerelateerd aan koppakking, dan zou die gelijk
moeten gaan borrelen. (kleine omloop met gesloten thermostaat is kop, blok, kachel en expansievat.)
Bij grote omloop komt de radiateur erbij.

Techneut, geen dichter.

leons850

Citaat van: CharlieFox op 25-05-2016 23:15:24
Citaat van: elianmars op 25-05-2016 23:04:10
Is de waterpomp nog wel in orde? M.a.w., is er nog wel circulatie van de koelvloeistof?
Hoe zou ik dat het makkelijkst kunnen checken? Anders dan de waterpomp demonteren. En stel dat de pomp niet meer draait, dan zijn daarmee niet de luchtbellen verklaard, toch? Die zouden er dan sws niet moeten zijn?

KVS gaat vanzelf koken.
Maar ik zou even een snuffelaar boven je kvs vaatje (laten) houden.
De co2 meter bij een apk keur station dus. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

CharlieFox

Nou, ben begonnen met de handel linksom te draaien. Natuurlijk eerst begonnen met het distributie gedeelte en waterpomp. Nog niet gelijk nokkenasdeksel en kop lichten. En kijk eens!

Teruglezend hadden Elianmars, Hengeveld, Lunadus en Leons850 er al over: de waterpomp. De "luchtbellen" ontstonden dus door kokend water. Nu is ook verklaard waarom bij koude motor de kvs helemaal spiegelglad was. Toen de motor warmer werd, ging ie dus koken. Na motor afzetten, bleef het ook nog een tijdje door borrelen en spuiten. Vond dat laatste zelf ook al verdacht, maar ging nog geen lampje branden bij me.

Schoepen van de waterpomp zijn van plastic. Lijkt me geen origineel spul of een kwalitatief goede after market pomp. Herinner me dat die schoepen altijd van metaal zijn?

P.s. Lastig klusje, die groene pakking zooi eraf halen. Heb er nu Loctite pakkingverwijderaar op gekwast en laat het een nachtje weken. Morgen voorzichtig met stukje harex en/of scheermesje aan de gang.

Als ik geluk heb, en dat hoop ik, dan is de koppakking misschien nog intact. Dat weet ik pas zodra de motor weer loopt. Want nee, ik ga niet onnodig minstens €400,- extra uitgeven voor cilinderkop lichten (koppakkingset, kopbouten, lektest en revisie bij LG Motoren Amsterdam). Dat kan dan altijd nog later, mocht het nodig zijn.

En uiteraard gaat het hele distributie spulletje er gelijk nieuw op evenals de multiriem.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Hengeveld

Lunadust

Groene pakking krijg je met blad van een stanleymesje en daarna een beetje schuurpapier heel goed weg.
Dan nieuwe papieren pakking erop en nieuwe waterpomp.
Techneut, geen dichter.

UserID6342

12much

Super!

Bij de koppakkingwissel eind vorig jaar van jouw oude auto heb ik ondanks dat de pomp er vrij nieuw uit zag op aanraden van een oude stomp in volvoland toch een nieuwe er in gezet, die oude had trouwens ook  kunststof schoepen. Toen de oude er uit was kon je pas zien dat die op de as gelekt had. In twee schoepen zaten gevoelsmatig kleine haarscheurtjes. Die was dus ook al aan de beurt. Had jij de pomp vervangen bij jouw kopwissel?

Er zitten nu metalen schoepen in. Ik probeer ook een oplossing te vinden voor de onderste radiatorslang. Daar zit een designfout in. De slang loopt van het laagste punt over het koppelingshuis naar de achterzijde van de motor, gaat dan zo'n 80mm weer naar beneden om vervolgens haaks de bocht om te gaan. Hier blijft dus een hele tijd lucht in hangen en fungeert als een waterslot. Het duurt ook heel erg lang voor dat onderste deel van de slang warm wordt. De twee afgetakte slangen voor de vialle converter lopen er vlak langs en gaan bijna even diep maar zijn dan allang heet omdat ze in een andere omloop zitten.

De ontluchtingsprocedure is ook een beetje vaag maar heb ik netjes uitgevoerd totdat de ventilator begint te draaien, stukje gereden tot de ventilator weer uitging, auto stop gezet, af laten koelen en niveau tot de deelnaad aangevuld. Twee dagen later:  mijn kv lampje gaat branden op de snelweg. Ik moet nog 200 km dus wil geen risico lopen, voorzichtig dop los, door het wegvallen van de overdruk gaat kv meteen koken, dop dicht voor het er uit stroomt. Dit een paar keer herhalen tot de dop helemaal open kan. Het kv niveau is dan opeens weer ruim voldoende. Ra ra hoe kan dat? Ik heb dan weer tot op vandaag door kunnen rijden zonder probleem. Bij om de twee drie dagen checken, is het tankje de en keer hoog op niveau, de andere keer laag.

Maar goed, ze gaat over een paar weken mee naar Barcelona. We zullen zien hoe betrouwbaar ze is.

Goed dat je het gevonden hebt, voorzichtig met het schrapen, succes!

Woger

Vreemd, volgens mij mag de KV nooit gaan koken als je op de snelweg rijdt en je KV stroomt normaal door je blok. De motor draait dan gemiddeld, maar je koeling is optimaal. Overigens is het normaal dat eerst de auto warm wordt en dat dan pas het onderste gedeelte van het traject open gaat (tenminste bij mijn C70).

Miyel

Citaat van: Woger op 11-06-2016 11:33:19
Vreemd, volgens mij mag de KV nooit gaan koken als je op de snelweg rijdt en je KV stroomt normaal door je blok. De motor draait dan gemiddeld, maar je koeling is optimaal. Overigens is het normaal dat eerst de auto warm wordt en dat dan pas het onderste gedeelte van het traject open gaat (tenminste bij mijn C70).

Maar deze auto had helemaal geen koeling meer want doordat de pomp kapot was, was er ook geen stroming van KV. Het water wat zich in het blok bevind staat stil en warmt dus op tot over het kookpunt. Mocht je thermostaat toch los gaan, stroomt er nog geen KV door de radiateur en dus geen koeling. Het KV reservoir is aangesloten op het thermostaathuis en hier verdwijnen dus de ontstane luchtbellen door (ontstaan door koken).
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Peultje

Een luchtbel onder druk in het systeem heeft een kleiner volume dan diezelfde bel na aflaten van de druk en dit effect kan dan het vloeistofniveau in het expansievat doen stijgen
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

CharlieFox

Misschien wel leuk effe een clipje te laten zien, hoewel leuk. Heb liever een rijdende auto. Ik heb ook zo'n soortgelijk clipje van 5 jaar geleden, lekke koppakking en daar zie je echt luchtbellen uitkomen. Wat ik nu heb is meer borrelen. Verschil is ook dat als je de motor uitzet, dit borrelen nog enige tijd doorgaat. Compressie is er dan niet meer, dus kan niet van de motor komen. Ben benieuwd of na starten het expansievat "rustig" is en dus mijn koppakking nog heel is. Keep you informed.

https://youtu.be/4zj5kOcdTwE

@12Much: Ja, destijds ook de waterpomp vernieuwd, maar wist toen nog niet van plastic vs metalen schoepen. Nu, na lezen hier, wél en ga zeker voor een metalen exemplaar.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

elianmars

Mooi dat het uiteindelijk toch de waterpomp blijkt te zijn en niet de koppakking.
Hopelijk snel weer rijden!

CharlieFox

Nog even een afrondende "happey end" update met een paar pics. Uiteindelijk inderdaad de koppakking niet lek, pfffff  :) Uitsluitsel gaf een simpele maar betrouwbare test door het kvs systeem op druk te brengen, 1.5 bar. Kan je zelf van een oude expansievat dop, autoventiel en manometer iets voor fabriceren, maar vooralsnog kon ik eerst bij een aardige garagist terecht.

Bij de eerste keer bleek de aansluiting van het expansievat lek, een berucht punt. Nieuw vat gehaald en de tweede keer testen alles mooi dicht. Ik had al eens eerder gevraagd hier hoe te testen of de koppakking lek was en kreeg toen allerlei reacties over CO-snuffelaar, viergastester en uiteraard op de symptomen af gaan. Kan allemaal, maar niemand (incluis mijzelf) kwam op die druktest. Nou, dat weet ik dus ook weer.

Bij vernieuwen en afstellen distributie bleek trouwens dat de beide nokkenassen niet helemaal evenwijdig stonden aan de naad tussen kop en nokkenasdeksel. Met krukas merkteken opgelijnd en de beide (vage) markeringen op de nokkenastandwielen (ongeveer) in de V's van de distributiekap, stonden de gleuven niet goed. Nu wel en heb nu het gevoel dat de auto pittiger is, al kan het ook psychisch zijn.

Gelijk de achterste keerringen vernieuwd, want er lag wat olie achter verdeler en nokkenassensor. Bleek de dop 36mm voor de wielnaafmoeren mooi voor te gebruiken!  :)

Ben er blij mee. Op naar de volgende klus (soms inhouden van OMVL R90E verdamper)

Hengeveld

Mooi dat alles opgelost is.
Maar je hebt het wel over twee problemen met twee manieren van diagnose stellen die niets met elkaar te maken hebben.

1 je had overdruk in je systeem. Oorzaak ofwel lekke koppakking ofwel defecte waterpomp. Een lekke koppakking valt te testen met CO-meting in je koelvloeistofreservoir.

2 vanwege overdruk had je een opbollende radiator en koelvloeistofverlies, -verbruik of -lekkage. Dit locatie van een lekkage valt te testen met het op druk zetten van het systeem. Maar met op druk zetten van het systeem test je niet of je koppakking lek is of onderblok gescheurd is. Doe je een druktest terwijl je koppakking of onderblok lek is, loop je het risico veel koelvloeistof in je cilinder te persen. Als je vervolgens je motor start, loop je het risico dat je motor helemaal kapot gaat, omdat water in de cilinder niet samendrukbaar is en als er dus veel water in geperst is, krijg je enorme schade.

Daarom had niemand aangeraden een druktest met koelvloeistof te doen, als je rekening hield met een lekke koppakking. Maar voor het vinden van een externe koelvloeistoflekkage werkt het natuurlijk perfect.