Opknap / Restauratie projecten T-5R'en

Gestart door SB T-5R, 28-05-2016 12:27:11

Vorige topic - Volgende topic

SB T-5R

Zo, als laatste voor de testrit even nieuwe bougies in de auto gestoken.
Toch wel belangrijk voor ik hem op z'n staart trap.

Meteen maar even een kort filmpje in elkaar geknutseld van de proefrit  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=z3O-tai218s&feature=youtu.be

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

SB T-5R

Vandaag heb ik de centrale vergrendeling van de "KTK" (zwarte T-5R) in orde gemaakt.

Ik heb 2 sleutels bij de auto, alleen (nog?) geen afstandsbediening.
Het probleem was al vrij snel dat als ik de auto van slot af haalde met de sleutel, en de deur open trok, dat de auto op alarm schoot.
Dan start de auto dus niet meer ivm startonderbreker van het alarmsysteem.
Aangezien ik niet echt voorstander ben van die oude alarm systemen heb ik besloten deze te omzeilen.

Dit probleem had ik al in het begin, en wilde dit even vooruit schuiven tot de rest van de klussen gedaan was.
Dat is dus nu.

Om de auto in de tussentijd wel te kunnen gebruiken heb ik zekering nummer 6 verwijderd (25A).
Dat is de zekering van de centrale vergrendeling.
Dan start de auto dus gewoon, en gaat het alarm niet af. Nadeel is dat je centrale vergrendeling het dan niet doet.
En die moet het uiteindelijk natuurlijk wel doen.

Hoe ik dit heb opgelost:

Als je aan de bestuurderszijde de schopplaat verwijderd, zit daar een doos met verschillende relais.
Aan de linkerkant van die doos zitten 3 relais boven elkaar. Van boven naar onder:

Centrale vergrendeling (2 blokjes) (lichtbruin van kleur)
Alarmsysteem ( 2 blokjes) (zwart van kleur)
Mistlampen voor ( 1 blokje) (zwart van kleur)

Voor het gemak heb ik het mistlamp relais er even uitgehaald.
Vervolgens het ik het alarm relais eruit gehaald.

Zonder het alarm relais (en met zekering 6 terug geplaatst) werkt je centrale vergrendeling, en gaat je alarm niet meer af als je de deur met de sleutel openmaakt.

Het probleem dat blijft: je startonderbreking van je alarmsysteem blijft actief, en de auto start dus niet.
Dit is vast al eens op het forum geplaatst, maar die kan je dus zelf doorverbinden.
Daarmee is je alarmsysteem dus niet meer actief, en is de startonderbreking van het alarm systeem ook niet meer actief.

Welke poorten verbind je door?

Van de 2 blokjes van het relais, verbind je 2 pennen van het linker blokje door.
Dat is de roze socket.

Resultaat:

Centrale vergrendeling werkt weer.
Alarmsysteem gaat niet meer aan bij van slot halen met de sleutel.
Startblokkering van het alarmsysteem is niet meer actief.

Helemaal mooi dus  :D

UserID6342

Of je monteert het standaard relais 210 op die plaats ;D

SB T-5R

Haha bedankt voor de tip.
Ik had idd wel verwacht dat er een ander relais voor in de plaats zou passen.
Nummer 210 dus.
Maar die heb ik niet  ;D

SB T-5R

Even stof afblazen.

De TDI (ja die dus van Nick afkomstig is) doet het fantastisch.
Ondertussen ook een paar klusjes afgemaakt waar Nick zelf net niet meer aan toe is gekomen.

Vaccüum slangen zijn vernieuwd en de KVS is ververst. Meteen maar even de Thermostaat vervangen.

De zwarte T-5R a.k.a.  "KTK" heeft er ondertussen 1.000 km opzitten.
En dat waren 1.000 geheel probleemloze kilometers met deze fantastisch fijne wagen!
Nu de even de final touch en dan is ie klaar.

Dat bestaat uit:

- Achterklep bekleding repareren
- Achterklep spoiler spuiten en monteren
- Waarschijnlijk nog wat ander spuitwerk, even overleggen met de spuiter (ik denk aan bumpers, koplampwisser strips, motorkap, dak, achterklep)
- Dakstrips opnieuw spuiten (zelf)

De groene 20V vertoonde wat kuren met betrekking tot KVS lekkage.
Nadat ik het systeem onder druk zette, droop de KVS er langs alle kanten uit op de radiateur.
Fijn, van die diagnoses die lekker helder zijn.

Radiateur vervangen, weer lekkage.
Toch niet een helemaal heldere diagnose dus...

Bleek de pakking van het thermostaat huis op de kop te lekken.
Dat had ik wel eens bij een 2.4T ME7 motor gedaan, klusje van niks.
Nou dat viel bij de 850 toch wat tegen.

Hij zit met 3 boutjes in de kop vast. 2 boven, 1 onder.
De bovenste 2 (alle 3 torx 40) gaan makkelijk los.
Waar ik tegenaan liep was dat ik mijn sleutel met geen mogelijkheid in de onderste bout kreeg.
De steun waar de appendages aanhangen (stuurpomp, dynamo, aircopomp) zat er precies voor in de weg.

Deze ruimte is zo nauw, dat een los torx 40 bitje er niet eens tussen past.
Ik naar de automaterialen zaak gereden, maar ook zij hadden geen enkele sleutel die er tussen paste.
(de ruimte is zo'n 18 - 20 mm)

Dan maar zelf wat maken.
Door een los torx bitje af te slijpen kreeg ik hem tussen de bout en het frame dat in de weg zit.
Nu nog grip krijgen.
De standaard maat van een klein bitje is ongeveer maatje 6,5 op je steeksleutel zet.
oftwel, 6 en 7 passen allebei niet.

Daarom een sleutel 6 in de bankschroef gezet en langzaam opgeveild naar maatje 6,5 (om en nabij)
Vervolgens het bitje (dat er maar net tussen past) er met een hamertje ingetikt.
Dat ziet er dus zo uit:

Verder is torx altijd wel verraderlijk om de kop van de bout meteen dol te draaien.
Dus torx bitje met steeksleutel in de bout, en een platte grote schroevendraaier klem tussen de achterkant van het bitje en het frame van de appendages.
Hup en los!

Meteen alles even schoongemaakt en met nieuwe pakking terug gemonteerd.

Meteen de thermostaat zelf ook maar mee vervangen.
En ook een nieuw expansie vat, slang onder expansievat en dop.
Nog een keer afpersen, en 30 minuten laten staan.
Geen lekkage meer!

Weer wat zinnigs gedaan dus.
Volgende voor de groene 20V is een ander onderstel.

Daarna ga ik maar eens verder met de 850 R Dark Grey Pearl denk ik.  ;D

razorx

RoelNL

Zo toe maar zelf gereedschap maken alsof het niks is ;) Wel fijn dat het gelukt is :D

Ik zou alles eraf gehaald hebben ;D
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

UserID25761

Mooi dat de TDi het lekker doet, alleen moet je op klinkerwegen toch iets rustiger rijden. dan valt het dash niet uit elkaar  :angel:

;)

SB T-5R

Citaat van: razorx op 05-01-2017 00:40:58
Lekker bezig!  :eusa_clap:

Citaat van: RoelNL op 05-01-2017 09:00:31
Zo toe maar zelf gereedschap maken alsof het niks is ;) Wel fijn dat het gelukt is :D

Ik zou alles eraf gehaald hebben ;D

Bedankt mannen, weer een leerzame ervaring rijker.
De volgende dag kwam ik erachter dat het thermostaat huis vervangen van een D5 ook niet heel prettig is.
Dus tooltje kwam meteen weer van pas!

Citaat van: NickGR op 05-01-2017 09:52:47
Mooi dat de TDi het lekker doet, alleen moet je op klinkerwegen toch iets rustiger rijden. dan valt het dash niet uit elkaar  :angel:

;)

;D ghehehe  ;D
Was oprecht verbaasd dat die ring naar beneden kwam zeilen

UserID25761

Citaat van: SB T5-R op 08-01-2017 21:37:21

;D ghehehe  ;D
Was oprecht verbaasd dat die ring naar beneden kwam zeilen

Voor garantie moet je overigens bij koen zijn, die heeft ze gemonteerd   :evil:

Taranis

De volgende dag kwam ik erachter dat het thermostaat huis vervangen van een D5 ook niet heel prettig is.

Hangt er vanaf welk type D5. De 163pk en 185pk is niet heel prettig maar nog wel te doen. De 205pk MY10 variant is gewoon k*t, de MY11 gaat iets minder beroerd maar is ook geen pretje.

SB T-5R

Citaat van: Taranis op 09-01-2017 07:47:38

Hangt er vanaf welk type D5. De 163pk en 185pk is niet heel prettig maar nog wel te doen. De 205pk MY10 variant is gewoon k*t, de MY11 gaat iets minder beroerd maar is ook geen pretje.

Gaat om de 163 PK EURO 3 versie.

SB T-5R

Zo, de "KTK" is vandaag in de verkoop gegaan.
Ik heb er 1.000 km nu mee gereden en de auto heeft zich werkelijk uitstekend gedragen.
Wat een fijne auto.

Nu mag hij weer plaats gaan maken voor de volgende oude zweed die liefde en aandacht verdient.
Toch wel een beetje met pijn in mijn hart, ondanks dat ik deze auto echt kocht om weer in ere te herstellen en niet persé zelf mee te rijden.

Ik hoop dat er een liefhebber voor komt waar hij weer in goede handen is.

Died850

Succes met de verkoop! Ben benieuwd naar die Dark Grey R, volgens mij stond die nog niet zo lang geleden bij mij om de hoek in Hilversum te koop voor weinig. Gezien ik een gebrek aan stalling heb was het toen niks voor mij ;) maar ben wel benieuwd hoe de staat van de wagen is en hoe je 'm weer in ere gaat herstellen! ;D