De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Daar moet ik me misschien maar eens gaan in verdiepen.

Ik heb nu een bigfront (radio-cassette) en op de cassette-ingang is een mp3-ingang gemaakt. Dat is ook eigenlijk de enige functie van de radio die ik gebruik. FM gebruikt ik enkel als de batterij van mijn MP3-speler eens leeg is.

Geluidskwaliteit vind ik eigenlijk prima. Navigatie heb ik op mijn telefoon. De locatie van de bigfront is sowieso niet ideaal om als GPS te gaan gebruiken.
Kan je zoiets nog nieuw kopen? Googlen naar "grom" geeft maar weinig relevante resultaten.

Edit: grom audio did the trick!

NinaPaul

Ikzelf gebruik de navigatie ook niet, het scherm zit echt veel te laag.

Grom audio heb ik ook vaker ingebouwd, ik vind het ontzettend veel geld, zeker als je al het moderne comfort wil. (Basis set ~ € 160,- bluetooth set ~ € 60,- ex inbouw)
Maar dan heb je nog steeds geen apple carplay/android auto en DAB+ radio, verder hoef je niet met extra mp3 spelers rond te lopen en is de handsfree interface veel beter.

Andere voordelen die ikzelf heb zijn b.v. achteruitrijcamera, film kijken achterin (of voorin tijdens file rijden, best gezellig).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Het is inderdaad aan de dure kant, zeker als je de prijs van zo'n moderne dubbeldin bekijkt. Ik zal de Yatour optie ook eens bekijken.

Vandaag overigens eens proberen te troubleshooten of het aan de radio, versterker of bekabeling ligt.
Zonder versterker aangesloten springt de zekering ook direct. Daarna de hele radio afgekoppeld en dan kreeg ik hetzelfde fenomeen. Bij nadere inspectie van de kabels/stekkers in het dashboard zag ik zat er in het verleden al mee gekloot is. De "herstellingen" bestaan uit aan elkaar getorste stukjes koper beschermd met een stukje plakband. Ik zag nergens bloot koper of iets dergelijks, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit de oorzaak is van de ellende.

Hopelijk zijn de bigfront en versterker niet overleden.

Edit: de yatour optie kost de helft, maar daar kan je geen muziek afspelen vanaf een USB-stick...
edit 2: er bestaan blijkbaar twee soorten.

De USB-variant: https://www.carinterface.nl/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-volvo-autoradios_ytm06-volsc

De bluetooth variant: https://www.carinterface.nl/yatour-aux-ingang-bluetooth-interface-audio-adapter-usb-lader-voor-volvo-autoradios_yt-bta-volsc

Echter, wil ik via USB kunnen muziek afspelen EN handfree bellen, dan moet ik de USB-variant kopen samen me deze. https://www.carinterface.nl/bluetooth-opties/yatour-bluetooth-module_yt-btm

NinaPaul

Yatour heb ik zelf slechte ervaringen mee, geluid van slechte kwaliteit (erg vervelend met bellen, wablief... wablief... wablief...).
En een na een jaar al stuk. Van alle opties is deze het minst aan te bevelen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MichielM850

Citaat van: NinaPaul op 08-09-2020 22:53:18
Yatour heb ik zelf slechte ervaringen mee, geluid van slechte kwaliteit (erg vervelend met bellen, wablief... wablief... wablief...).
En een na een jaar al stuk. Van alle opties is deze het minst aan te bevelen.

Klopt, werd mij ook afgeraden, daarom ben ik voor de Grom gegaan.
Ik heb 'm hier aangeschaft, https://motrade.nl/nl/audio-interface-carkit/volvo/grom-audio-sc-of-cr-radio/g-20000108
Voor mijn combinatie was ik 130 kwijt.
Het bevalt mij uitstekend. Persoonlijk vind ik de look van de oude SC radio's veel mooier passen bij onze brikken.
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

KIM

Ik heb de Yatour met Bluetooth al een paar jaar in mijn XC en ben er erg tevreden mee. Telefoneren is wel erg omslachtig omdat je alleen geluid krijgt in de CD wisselaar stand. Ook pakt ie de telefoon niet altijd en moet je m op de telefoon nog eens handmatig selecteren. Als het 1x werkt met de telefoon is de verbinding prima; ik heb er nog geen klachten over gehad.
In het Yatour kastje zelf zit USB en SD alleen is het nadeel van USB dat je er niet een hele HD aan kunt koppelen. Het systeem kan max 6 mapjes aan of zoiets. In de R heb ik een Pioneer enkeldins en daar kan een HD van 1 TB aan.

Ik heb overigens nog wel een Yatour zonder BT liggen als je wilt proberen...

V70geRwin

Heb ook een grom met BT gehad omdat ik de originele looks en sound toen ok vond.
Maar het blijft lastig dat bellen alleen via de CD wisselaar gaat.

Heb nu al tijden een moderne met BT en USB front ingang en losse microfoon en dat werkt allemaal wel heel veel prettiger hoor.
Geen omkijken met pairen, mute de radio, cd op pauze etc.

Als ik geld ging uitgeven dan wist ik het wel, zet er een modern in met hergebruik van de versterker en speakers.

elianmars

Ik heb zo'n 7 jaar een Yatour in de V70N gehad. Deed het altijd zonder problemen.
Ook in de C70 heb ik er eentje en deze werkt ook al jaren perfect.

Vulk

Zoveel forumleden, zoveel meningen...

Een nieuwe dubbeldin sluit ik momenteel even uit omdat ik er van uit ga dat mijn bigfront nog werkt. Ook het argument looks-originaliteit is een belangrijke hier.

Eigenlijk zoek ik vooral de usb-optie voor muziek, het handsfree bellen is voor mij niet echt nodig. Al kreeg ik van Timo een link waarbij je de Yatour optie via Amazon kon kopen met alle opties voor 80 euro. Aan de andere kant, als het bellen dan maar half werkt en de USB-muziek optie is gelimiteerd tot 6 mapjes...

Ik denk dat het dus eerder de GROM-USB zal worden. Al is dan nog maar de vraag wat de grote meerwaarde is tegenover mijn aparte MP3-speler.

Wat betreft de remmen, sinds de achterste remmen in orde gebracht zijn, is alles vanvoor terug in orde qua temperaturen en remstof (verschil links/rechts). Gisteren heb ik de 850 nog gebruikt als volgwagen voor een ballonvaart en nadien hebben we nog een uitstap naar zee gemaakt. Gisteren 300 probleemloze kilometers weggetikt. En met de 5 cylinder mis je eigenlijk de radio niet echt...

)()()sT

Een MP3-speler? Hallo 2004!

;D

Ik neig wel naar een moderne radio, vooral nu ik de setup van de V60 gewend ben.
In de saffron R zit een GROM met carkit, werkte prima. USB gebruikte ik nooit; wel streamen vanaf de iPhone met BT. Zit er in een SC811 een wisserlaar ingang waar die grom op kan?

De radio miste ik net vanuit Best ook niet; wel airco en een kachelventilator ::) ;D

Vulk

Volgens de website zou die GROM moeten werken.

BBS

Citaat van: )()()sT op 13-09-2020 15:06:44

De radio miste ik net vanuit Best ook niet; wel airco en een kachelventilator ::) ;D
Wat moet je dan ook met zo'n oud hok? ;D
Volvoloos....

arjen850

Overweeg eens de parrot MKI9200, streamen, maar ook gewoon originele radio. En bellen bij wat je ook doet. Grom wil alleen bellen als je hem gebruikt, niet tijdens radio luisteren bv

NinaPaul

Zo een MKI9200 is net zo "erg" als een dubbeldin?
CiteerOok het argument looks-originaliteit is een belangrijke hier.
-Gottfried Leibniz

arjen850

Citaat van: NinaPaul op 13-09-2020 21:43:49
Zo een MKI9200 is net zo "erg" als een dubbeldin?

Is dat een vraag aan mij? Want ik vind juist van niet. Het display is zoveel kleiner als een dubbel din, zelf heb ik een volvo embleem als achtergrond, maar je kunt er ook voor kiezen de display niet zichtbaar te monteren. Zie je alleen niet wie er belt. Maar dmv deze parrot is miz de originaliteit zoveel mogelijk gewaarborgd.