Ritje Urk gehad en weer wat geleerd. (pomptiming)

Gestart door Rianne, 24-07-2012 22:10:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rianne

Haai... ben ik ook weer eens :)

Na een heerlijke zomerdag vandaag eindelijk de tijd gehad om richting Jaap Pul te gaan in Urk. Netjes gebeld dat we er aan kwamen en hij had wel tijd... mooi.. :)

Echte klachten heb ik momenteel niet met de auto maar het bleef maar knagen of het toch de pomptiming zou zijn na alle verhalen hier dus toch maar erheen.

Pomptiming is gecheckt, stond wel een beetje verkeerd. Hij stond op -3 en dat was te laat zoals hij mij uitlegde.
Na nader onzoek bleek ook dat mijn pompriem zo goed als vergaan was. Die had mij binnen nu en 14 tot 40 dagen in de steek gelaten zoals de beste man het vertelde. Ook was hij in de breedte al aangetast, hij was tegen het beschermplastic ervan aangelopen en was al een mm of 3-4 dunner (in de breedte) dan normaal. Dit had nooit gemogen. En ook niet de bedoeling. Waarschijnlijk niet vervangen met de vorige db-riem wissel.  Dat is op 460.000 gedaan, km stand is inimiddels 514.000.
Ik heb de auto pas met 468.00 gekocht en niemand heeft er ook aan gedacht om het te controleren..weer wat geleerd.

Hij was erg positief over de motor, liep nog mooi en met zoveel km's zag hij er goed uit en vond hem goed klinken.


Wel vertelde hij, terwijl hij bezig was met het vervangen van de pompriem én met een sleutel iets aan de distributie-kant van het blok deed (ik heb hem niet gevraagd wat), dat mijn blok te "vast" zat. Hij zou niet zo veel moeite moeten doen om hem los te krijgen (maar ik weet eigenlijk niet wat hij los maakte?)
Hij heeft het mij geprobeerd uit te leggen maar erg duidelijk was het mij (nog) niet.  Klinkt erg vaag allemaal maar het had er mee te maken dat het uiteindelijk wel een probleem wordt, onvermijdelijk is en ook niet verholpen of voorkomen kan worden. Wel vertelde hij dat hij dit vaak tegenkomt bij blokken die gechipt zijn. Iets wat ik ook niet weet of dit gebeurd is of niet.

Iemand die het mij hier kan verduidelijken?
Anders ga ik de beste man morgen maar even bellen :D

Had wel het idee tijdens de rit naar huis (zo'n 60km) dat hij veel stiller liep. Misschien wordt hij ook iets zuiniger nu.  :eusa_dance: (hij red nu 1:12).
Jaap Pul zelf dacht dat dit wel mee zou vallen, omdat als hij eenmaal gestart is hij de pomptiming zelf regelt.

Bedankt voor de tip iig mannen! ........... nu maar km's maken en es kijken of het verschil maakt... dat Jaap Pul een echte specialist is, is wel duidelijk!















BrianTDI

Kan niet direct je vragen beantwoorden denk dat ik de zelfde vragen zou hebben als jouw op dit moment.

Vind mooi om te lezen dat ook jij toch maar eens langs bent gereden, zelf wil ik het ook graag langs om hem te laten oordelen hoe mijn dieseltje ervoor staat en de pomp eventueel te perfectioneren :),

Ik lees dat jij ook 1 : 12 rijdt, ook automaat?, die van mij verbruikt dat ook namelijk soms 1:13, wel getankte liters gerekend,

Veel plezier met je diesel!


evdborn

Zie mijn post bij "wat verbruikt de jouwe"  Mijn TDI met 430.000 km op de teller gebruikt nu over de laatste 3000 km 6.1 liter per 100 km. (1 op 16,4).
Na de TDI tuning box en de laatste 550 km verbuikt die 5,2 liter per 100 km (1 op 19,2)
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

FGG

Mooi dat je wat wijzer bent geworden! Altijd handig zo'n babbeltje met specialisten.

Overigens loopt mijn V70 ongeveer 1:14.5 , handbak.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Boemeltje

Bij mij is het tussen de 1 op 13,5 en de 1 op 16,5. Nogal afhankelijk van de hoeveelheid stads/snelwegverkeer. Bij 50/50 is het ongeveer 1 op 13,5 :)

Rianne

Citaat van: BrianTDI op 25-07-2012 00:11:01
Kan niet direct je vragen beantwoorden denk dat ik de zelfde vragen zou hebben als jouw op dit moment.

Vind mooi om te lezen dat ook jij toch maar eens langs bent gereden, zelf wil ik het ook graag langs om hem te laten oordelen hoe mijn dieseltje ervoor staat en de pomp eventueel te perfectioneren :),

Ik lees dat jij ook 1 : 12 rijdt, ook automaat?, die van mij verbruikt dat ook namelijk soms 1:13, wel getankte liters gerekend,

Veel plezier met je diesel!


ja vergeten te vermelden het is wel automaat en "maar" een 4 traps dus superzuinig zal hij nooit worden :)

Hier inderdaad ook veel stads verkeer maar ook wel veel snelweg.
Rijd dagelijks een 75/80 km waarvan 60 sowieso op de snelweg.

Ach, als hij zuiniger wordt merk ik het vanzelf. En anders verandert er niks.. ook niet zo'n probleem, moet toch rijden haha


hathü

Mijn TDI automaat verbruikt al jaren zo,n 1 op 15 volgens mijn eigen berekeningen, lig er overigens niet wakker van of tie nou 1 op 15 of 1 op iets meer verbruikt, belangrijkste voor mij is dat ie lekker rijd. 

Rianne

Dat vind ik ook het belangrijkste hoor.

Heb de beste man nog even gebeld, het probleem was met de hoofdlagers. Die zijn te vast komen te zitten door óf omdat mijn motor gechipt is, of omdat hij heel vaak heel veel zware aanhangers heeft moeten trekken. Nou beide feiten kan ik niet uitsluiten of bevestigen.

Hij zei wel dat het héél vaak voorkwam bij gechipte motoren en dat hij dat eigenlijk niet adviseerde voor deze auto's, simpelweg omdat het bijna altijd hun einde wordt..  (de reperatiekosten kunnen niet op tegen de dagwaarde vaak.)
Dan is het maar net hoeveel de eigenaar er aan wil uitgeven.

Hugo111

Dank je voor de uitleg. Ik had altijd nog dat chippen in m'n achterhoofd. Maar met de opmerking van Jaap is dat voor mij toch minder aantrekkelijk.

Ik ben een paar maanden geleden bij Jaap geweest, voor een distributiewissel / pompriem / timing. Dit na een hoop ellende bij een Bosch service center. Een wonderlijk groot verschil vond ik, in rijgenot. Veel soepeler. Bij mij maakt het voor de brandstof niet veel uit, maar ik rij dan ook erg rustig / zuinig.

Veel plezier met je diesel. 'Pul getimed' - dan weet je zeker dat het goed is ;-)

Hugo

berkel

Welke lagers worden er bedoeld met de hoofdlagers?

degroenetuinman

hoe is het afgelopen met die vast zittende hoofdlagers in je tdi blok, nav bezoek aan Pul?

Claudia

Dat zijn ze na 4 jaar vast allang vergeten!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!