Vraagje kabelboom achterbak

Gestart door Komkommer, 04-07-2016 09:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Komkommer

Ik ben sinds enige weken trotse eigenaar van een 850 2.5 V20 Sedan uit 1994 in zeer goede staat. Mijn eerste Volvo en ben er erg blij mee. Er zijn slechts een paar kleine probleempjes die ik nu probeer te tackelen. Één van de lastige puntjes is dat het slot van de kofferbak niet automatisch meegaat met de centrale deurvergrendeling.
Meest logische oorzaak zou een defecte slotmotor zijn en die heb ik dus als eerste uitgewisseld. Dit ging bijzonder makkelijk maar helaas bleek dit niet de oplossing. Dus toch maar meten:
De motor zit aangesloten op Geel en Geel/Bruin en inderdaad blijkt daar geen spanning te meten te zijn als de sloten openen en sluiten. Dus maar in de schema's gedoken:



Het slot blijkt parallel aan het slot van de tankdop aangesloten te zijn. Die werkt wel. Nameten op de aansluiting van het slot van de tankdop wijst ook uit dat de methode van meten werkt. Daar meet ik wel netjes spanningspulsen bij openen en sluiten van de centrale deurvergrendeling.

Conclusie: Ergens tussen de "junction" van de aders van het slot van de tankdop en het slot van de achterbak zit een verbreking. Dus tenslotte mijn concrete vraag:

Waar komen deze aders bij elkaar? Dit om te voorkomen dat ik zinloos allerhande interieurpanelen ga verwijderen.

Tot slot: De quick-and-dirty oplossing zou zijn de aders van het slot van de tankdop en die van de achterbak achter in de kofferbak door te verbinden. Daarmee zal het probleem opgelost zijn. Echter is dit niet het soort oplossingen dat ik nastreef. Ik wil weten wat de bronoorzaak is het het daar oplossen.



Sbv

kabelboom welke door de achterklep loopt nabij het scharnier. Deze wil wel eens defect raken

Komkommer

Citaat van: Sbv op 04-07-2016 09:29:55
kabelboom welke door de achterklep loopt nabij het scharnier. Deze wil wel eens defect raken

Dat is inderdaad wel de meest logische plek gezien de mechanische belasting van de kabels op die plek. Ik zal daar spoedig eens naar kijken en mijn bevindingen hier posten.

Maar gewoon ter interesse: Waar komen de kabels van het slot van de achterbak en van de tankdop samen? Ik zie in de dikke kabelboom die naar voren richting achterbak loopt 2x een geel en 2x een Geel/Bruin. Die doorverbinding zit dus niet achterin, maar meer naar voren.

maruska

doorverbindingen zitten meestal goed ingetaped.. als je ergens een zwarte bult tegenkomt zit je meestal bij een knooppunt.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Komkommer

Citaat van: Sbv op 04-07-2016 09:29:55
kabelboom welke door de achterklep loopt nabij het scharnier. Deze wil wel eens defect raken

100 Punten. De kabels waren precies bij het scharnier door het midden. Niet een beetje breuk maar volledig door. Mijn 850 is voorzien van spoiler met 3e remlicht en het is duidelijk te zien dat deze niet door een vakman is aangesloten. Daarbij heeft hij ook het gedeelte van de kabelboom na het scharnier verkeerd teruggelegd. De kunstof geleider om het scharnier heeft aan de linkerzijde een doorvoer waardoor de kabelboom haaks op het scharnier komt te staan. De prutser had de kabel gewoon rechtdoor laten lopen waardoor het bochtje langs de gasveer liep.

Weer een puntje van mijn lijstje. Altijd fijn om met geslaagde reparaties je nieuwe aanwinst meer eigen te maken.

Sbv

Mooi dat je het gevonden hebt