Waar komt dat gerammel vandaan ???

Gestart door LeRa, 08-04-2005 10:44:41

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Deze topic komt geheel overeen met de problematiek die ik thans ook heb: een vaag gerammel dat ergens aan de rechterkant vandaan lijkt te komen (maar het kan ook net zo goed ergens vanachter vandaan komen). Mijn garagist dacht dat het de stabilisatorstang was (er zat ook speling in), maar na vervanging is het gerammel er nog steeds. Volgens hem moet het dan een 'loszittend' onderdeel zijn. Ik lees hier als oorzaken:
- stabilisatorstang (valt af);
- loszittende remblok;
- speling op draagarm;
- veerschotels;
- handrem(kabel);
Als ik al deze opties af moet lopen ben ik nog wel even bezig en een hoop euro's armer. Weet iemand wat de meest logische/voorkomende oorzaak van dit gerammel is?

thuur

Loszittende remblok?? Dan moet je remklauw vastzitten...

Draagarmen heb je achter niet. Veerschotels zijn altijd de moeite waard om te inspecteren.

Als je er niet zeker van bent dat het van buiten komt, kun je de achterbanksloten nog eens goed invetten (heel goed zelfs!). Willen ook nog wel eens de meest vreemde rammels, piepen en kraken produceren als ze droog staan.

Verder heb ik een keer een rammel gehad van een loszittende velg :o Kwam net van de bandenboer maar 2 van 4 bouten zaten helemaal los en 1tje ook niet echt vast. De remschijf rammelde overigens aardig mee. Inmiddels heb ik nieuwe velgen en remschijven, zelf gemonteerd en geen gerammel meer ;)

Suc6 met je zoektocht!

Gr 8)

ewing

Even een korte aanvulling/reactie op het 'rammel'-probleem: inmiddels heb ik op een klinkerweggetje geprobeerd de oorzaak te achterhalen. De handrem lijkt het niet te zien, maar als ik het rempedaal lichtjes indruk houdt het gerammel wel op. Zou een remschijf/klauw/blok los kunnen zitten? Hoe gevaarlijk is dit?? (lijkt mij niet echt gezond zogezegd)

thuur

Citaat van: Ludo op 18-06-2005 14:10:13
remblokje zit los, kan op zich niet veel kwaad.
de metalen beugeltjes zijn daar meestal de oorzaak van.
even demonteren, beugeltjes naar buiten buigen zodat ze goed klemmen.

En wat doe je als deze beugeltjes in 3 stukken op de garagevloer vallen en niet eens meer een metaal-geluid maken als ze het beton raken? :-X

Gr ;)

thuur

Citaat van: Ludo op 19-06-2005 09:53:42
Citaat van: thuur op 18-06-2005 23:37:12
En wat doe je als deze beugeltjes in 3 stukken op de garagevloer vallen en niet eens meer een metaal-geluid maken als ze het beton raken? :-X

Gr ;)

nieuwe remblokjes halen.  ;)

Oh.. :-[

Soms zijn oplossingen simpeler dan je verwacht ;D

Thnx!

Gr ;)

baco

Bij mijn v70 hoor ik ook een rammel geluid ,en mij hebben ze verteld, misschien wel de veerpootlager/rubber.

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

@®-

Citaat van: baco op 26-01-2012 23:56:23
Bij mijn v70 hoor ik ook een rammel geluid ,en mij hebben ze verteld, misschien wel de veerpootlager/rubber.
Als het je veerpootlager rubber zou zijn kan je dat heel sneel zien door je motorkap open te doen en goed te drukken op je scherm. Dan zie je vanzelf op je schokbreker te ver naar boven komen en hoor je het geluid ook.

Snellebaksteen

:o
Dat is nog eens een opgraving!!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Rainbird

Citaat van: mehn op 08-04-2005 18:36:38
Citaat van: LeRa op 08-04-2005 16:32:24
Ik heb het wiel rechtsvoor er al eens afgehad voor een "snelle" check. Ik heb daarbij ook aan alle stangen getrokken, maar kon op deze manier geen speling ontdekken. Misschien moet dit ook op een andere manier?

Ik had mijn versleten stabilisatorstang ook nooit gevonden als er geen monteur bij was geweest. Er was namelijk flink wat kracht nodig om de speling te ontdekken.

Ik ook niet tot dat op de sleutel dag bij Bennie Arendsen MARCO er aan ging hangen werd het probleem duidelijk. Terwijl ik het idee had dat het achterzat (uitlaat)