Hoe lang gaat een koppeling mee?

Gestart door fkrkawd, 11-02-2005 09:34:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fkrkawd

Hallo allemaal,

Een vriend heeft een V70 2,4T van het nieuwe type (....) gekocht met ruim 230.000km. Hij heeft de history van de auto grotendeels in beeld en de koppeling is nooit vervangen. Hoe lang gaat deze eigelijk mee? De auto heeft tot op heden een comfortabel snelwegleven achter de rug maar gaat nu worden ingezet voor wat meer korte stukjes en moet zijn caravan (1500kg beladen) gaan trekken. Hij maakt zich zorgen dat hij de komende vakantie in Frankrijk op een berg blijft steken. Wat is jullie mening? Moet hij preventief vervangen? Hoe zit het eigelijk met een turbo? Houdt die het zo lang vol?

Ik hoor het graag.

Frans :-\

JCviggen

#1
Als de koppeling nu nog feilloos werkt gaat ze echt niet ineens "de geest geven" maar ze zit wel ongeveer op het punt dat ze stilaan versleten is en een caravan de bergen in is wel erg belastend natuurlijk. Maar sommige doen ook 300.000 met de eerste koppeling...als de auto niet rookt is de turbo wellicht nog in goede staat.

Koppeling preventief vervangen is waarschijnlijk niet echt nodig, maar persoonlijk zou ik het misschien toch overwegen. De koppeling heeft sowieso minder dagen voor zich dan achter zich en dan is ie weer 200+ goed ;)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

janmulder

De levensduur van een koppeling is onlosmakelijk verbonden met de rijstijl van de bestuurder en een portie geluk. Ik had indertijd een 745 turbo 2.3 intc. en heb die zakelijk meer als tractor, verhuiswagen en trekpaard benut dan ik dacht dat goed voor hem was. Na 400.000 km heb ik hem laten poetsen, een gereviseerde turbo en startmotor eringezet en hem aan mijn schoondochter gegeven omdat ik het een veilige auto vond voor haar en mijn kleinkinderen. Zij heeft er 5 jr in gereden en toen de klok op 525 km stond hebben we hem verkocht voor fl2500,- met nog steeds dezelfde koppeling. Wel hoorde ik het druklager enigzins bij stilstand in vrij. Nooit preventief vervangen, je maakt het ene en het andere gaat stuk, het enige waar je op moet letten met een turbo is dat je de eerste paar meter de koppeling meteen op laat komen en dan pas kan gaan trappen. Nooit laten slippen, twee keer goed laten slippen is hetzelfde als 50.000km rijden! Veel succes en plezierige vakantie! De mens is het meest bevreesd voor het lijden dat hij vreest!

fkrkawd

Hallo Jan,

Ik zit een beetje op hetzelfde pad als jij. Wat haal je je op de hals bij preventieve vervanging. Aan de andere kant begrijp ik het gevoel van liever nu vervangen dan straks naast de peage.

Moeilijk!

TTT242

Ik heb nu 253.0000 km met m'n V70 2.5T en de koppeling trilt al wat meer maar gaat nog goed mee, ondanks sportief rijden. Maar zoals hierboven al vermeld; veel hangt af van de rijstijl en idd eerst de koppeling goed laten opkomen en als ie even aan het rijden is kun je voluit planken. Meetstal als ik vertrek in eerste doe ik het wat kalmer, dan schakelen naar 2e, laten opkomen en dan gaat het gas er goed op. Ik denk dat mijn koppeling ergens tussen de 250D en 300D km moet gaan vervangen.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

daytonawim

Mm ik heb er 350.000 opzitten en volgend de volvo monteur,is er niets mis met de koppeling. :-)))

Luc

Mijn collega rijdt een Alfa Romeo GTV... die heeft nu 130.000 gelopen en nu wordt voor de tweede keer de koppeling en drukgroep vervangen.
Een andere collega heeft een Daewoo Tacuma met 160.000 km, die is ook al aan zn tweede koppeling toe, maar hij rijdt ook als een gek en dr is wel meer aan die wagen... je wordt moe van een daewoo...

Mijn GLT heeft nog zn eerste koppeling (191.000 inmiddels), mijn 460 zat tegen de 2 ton toen die weg ging, voor zover ik heb kunnen achterhalen, had die ook nog de eerste koppeling.

Het zal heus wel wat van het merk en kwaliteit en zo afhangen, maar mijns insziens kan een koppeling gerust twee ton mee, als de chauffeur(s) er met enig respect mee omspringen.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Rijns_t5r

#7
 8)ik heb nu 175 dkm op mijn teller staan en ben vorig jaar ook met de caravan op pad geweest naar spanje,cruise aan in zijn 4 de versnelling,reed hij het zuinigst op,op deze lange stukken gebruik je koppeling zeer weinig en zal deze ook haast niet slijten,ik had er een caravan in beladen toestand van 1600kg achter,ik heb bij twee of drie bergbeklimmingen moeten schakelen en de rest in zijn vierde versnelling,maar mooi fluiten joh deed het turbootje en zeker de berg op,geef je wel het advies trek niet te hard op want het motortje wil wel,maar je banden slijten des te harder ;D ;)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Rad

Citaat van: Rijns_t5r op 18-02-2005 10:42:01
8)ik heb nu 175 dkm op mijn teller staan en ben vorig jaar ook met de caravan op pad geweest naar spanje,cruise aan in zijn 4 de versnelling,reed hij het zuinigst op,op deze lange stukken gebruik je koppeling zeer weinig en zal deze ook haast niet slijten,ik had er een caravan in beladen toestand van 1600kg achter,ik heb bij twee of drie bergbeklimmingen moeten schakelen en de rest in zijn vierde versnelling,maar mooi fluiten joh deed het turbootje en zeker de berg op,geef je wel het advies trek niet te hard op want het motortje wil wel,maar je banden slijten des te harder ;D ;)
[offtopic]
ff nieuwsgierig: hoe hard rij je dan en wat is het verbruik met zo'n bakbeest er achter?
[/offtopic]

toycar


Citeer
[offtopic]
ff nieuwsgierig: hoe hard rij je dan en wat is het verbruik met zo'n bakbeest er achter?
[/offtopic]
Citeer

Tussen 90 en 100 km per uur en soms harder, maar het is wel opletten voor auto´s waaruit zo´n spiegelei kan komen. Gebruik 1:7 (zonder turbo).

Keesjan

Hallo Frans,

Als de auto een comfortabel snelweg-leven achter de rug heeft, is 230d km niet zo veel voor de koppeling lijkt mij.
Al hangt natuurlijk veel af van de koude start en optrekken uit stilstand. Ik hoor iedere dag bij mij in de straat een sufferd wegrijden in z'n splinternieuwe fiat met een slippende koppeling van jewelste. Die zal beslist eerder dan bij 230d km aan de beurt zijn.
Maar, als je vriend niks merkt of voelt aan zijn koppeling, zou ik er zeker niks aan laten doen. Hij valt er tijdens een ritje naar Frankrijk van pak 'm beet maximaal 3000km retour echt niet spontaan onderuit.
Ik zou hem als hij echt zekerheid wil, gewoon adviseren om de auto bij een volvodealer of specialist specifiek op die koppeling te laten keuren/nakijken. Dan kan hij altijd nog zien wat hij doet. Ik vind persoonlijk zoiets als een koppeling preventief vervangen weggegooid geld.

Keesjan

V70TDIaRica

Hallo,

Ik heb een V70 TDI automaat en heb bij van Aarle een S70 uit 97 gekocht. Leuk voor erbij. Nu vind ik deze koppeling erg "hoog" zitten. Is dit normaal bij dit type of duidt dit op slijtage. km stand is 214000.

Overigens heb ik gevraagd om hier specifiek naar te kijken.

Gr,
Jeroen

Rai

Citaat van: Rad op 18-02-2005 14:56:20
[offtopic]
ff nieuwsgierig: hoe hard rij je dan en wat is het verbruik met zo'n bakbeest er achter?
[/offtopic]
Niet schrikken, maar ik heb er ongeveer 1350 kilo achterhangen en kom op een vlakke weg (met 95 a 100km) niet beter dan 1:6.

Gelukkig heb ik nog een auto (zonder turbo), daar haal ik de 1:8 mee,.

Zippo

Ligt aan je rijstijl!
Ik vindt 't moeilijk te zeggen.......
Caravan, leeftijd bestuurder......etc.