Michaell stelt zich (weer) voor.

Gestart door Michaell, 15-09-2016 17:41:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi Allemaal,

Een aantal jaartjes geleden heb ik mijn oude Volvo 855 (2.5, 10V AUT) moeten verkopen. De auto was gewoon te duur geworden ivm LPG-G1 installatie in combinatie met het verliezen van mijn baan ivm faillissement toenmalig werkgever.

Ik heb inmiddels gelukkig weer een nieuw roffeltje op de kop kunnen tikken voor een goed prijsje!
Het is een Volvo 855, 2.5, 10V uit 1996 handgeschakeld (heb toch liever een handbak ben ik achter gekomen. More fun, power and less fuel consumption!) op LPG-G3.
Ik heb deze gekocht ivm grote afstanden rijden naar mijn werk. Namelijk 110Km. En ik kan maar 1 auto verzinnen voor deze job! :)
De 2 cilinder tanken in het reserve wiel plekje geven best wel een goede actieradius naar mijn mening. Valt me niks tegen (c.a. 400Km met 1 tank).

Hij heeft weinig kilometers voor een Volvo en is net ingereden (bijna 600.000Km op de klok volgens de computer. De teller op het dashboard doet het al jaren niet meer). Als ik de 1000.000 haal wil ik dat vieren!  :eusa_dance:




Maar natuurlijk is hij niet perfect. Hij is 20 jaar en veel Km's Ik ben inmiddels goed bezig met zelf sleutelen en heb een lijstje van dingen te doen voordat hij perfect is.

Gedaan:
Airco compressor is vervangen (nieuw).

Airco condensor is vervangen (nieuw).
1x Airco leiding is vervangen (nieuw).
Airco filter droger uiteraard ook vervangen.
Verdeelkap vervangen (nieuw).

Motorkap klem rechts vervangen (via de sloop)
ruitenwissers voor vervangen Bosch (nieuw)
Remschijven en blokken achter vervangen (nieuw natuurlijk en uiteraard zowel links als rechts)

Wielen balanceren.
Koppakking controle (via chemisch experiment https://www.youtube.com/watch?v=QA7KVQq9vKA) en was OK.
Volledige controle lekkages, speling en roest van het onderstel. Alles is OK.


Te doen:
Airco verdamper vervangen (wil ik zelf doen). Deze heeft een heeeeeeeeel klein lekje. De airco werkt! en is ijskoud (Is al ruim een maand 5 graden Celsius volgens thermometer). Maar via een meting en druktest weet ik dat er een heeeeeeel klein gaatje in zit volgens een airco specialist. Al ben ik verbaast hoe lang hij blijft werken zonder temperatuur verhoging tot heden.
Uitlijnen wielen (mijn voorband links voor is raar afgesleten)
Gordel achterbank zit vast.
Spatbord rechts voor heeft roest schade. Wil ik vervangen via de sloop.
Distributieriem, Waterpomp, geleiderol en spanrollen vervangen ivm ontbreken notitie laatste vervanging (al oogt het vrij nieuw en de waterpomp enzo ook maar geen risico die ik ga nemen)
PVC systeem nog eens goed controleren. De "Handschoen test" is OK (https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4) .
De radio antenne sux. Ik ontvang maar 1 zender echt goed.

Genoeg te doen dus. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen. En dat is maar goed ook. Een 850 is een solide auto, maar je moet wel zelf kunnen en druven sleutelen. Anders is het een grote geld put zonder bodem in mijn ervaring. Nu valt het nog reuze mee,  8)

Van de week ben ik ermee naar Bormio Italie geweest met een motorkar met motorfiets en volle bepakking op via de Stelvio. Geen centje pijn en geen druppel olie of koelvloeistog gebruikt. Erg netjes van deze auto. In Italie en Oostenrijk heb ik volledig op benzine gereden ivm geen LPG tankstations op de route. Maar vooa €1,10 per lieter Euro95 heb ik hem volledig vol gegooid met benzine.  ;D :eusa_dance:

850blues

Welkom terug op het forum!

Respectabele km-stand, maar ik zag dat je vorige 10-klepper ook al wat km-ers had gemaakt toen je 'm kocht.
Zo'n vakantie tripje geeft vertrouwen voor de toekomst, veel plezier ermee!
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Michaell

Bedankt 850blues!

Het voelt ook weer goed om weer mee te kunnen praten en weer een 855 te bezitten. Dit is toch mijn favoriete type auto geworden zelfs boven de Audi A8 die ik heb gehad.  :)
Mijn historie vervoermiddelen in volgorde met bouwjaar:

VW Jetta 1988 Diesel
Motorfiets: Suzuki GSF Bandit S1200 1998 (nog steeds in bezit)
VW Golf III 1993 Turbo Diesel
BMW 312i LPG-G3 1998
Audi A8 4.2L V8 Quatro full option benzine. 2010
Volvo 855, 10V, LPG, AUT 1996
Spartamet  1988  8) (nog steeds in bezit)
Volvo 855, 10V, LPG-G3 handbak. 1996 (huidig)

De vakantie was inderdaad een goede test. Deze heeft hij boven verwachtingen doorstaan. Voelt dan ook geruster om er geld in te steken voor b.v. de airco. Dat was een dure fix! (en nog een verdamper te gaan!)
Maar ja, het oude systeem was dan ook 20 jaar oud en volledig verrot en lekte overal. 1 leiding was zelfs volledig doormidden doorgeroest.  :P
En ik kan er gewoon niet tegen als iets aanwezig is, maar niet werkt!  >:(

Het leuke van Volvo rijden is dat het de enigste type auto is waar men kan opscheppen over de hoge kilometerstand!  8)
Mijn vader heeft een Opel Corsa 1.2 benzine uit 2006 en wil nu al kijken naar een andere auto vanwege de "hoge" kilometerstand van 150.000.  :eusa_shifty:



850blues

Graag gedaan.

Met zo'n A8 zou ik nog wel eens een keertje willen rijden, altijd al een bijzondere auto gevonden.

Mocht je pa ook een 850 overwegen, stuur mij maar ff een pb, de 10v van mij staat in de stille verkoop (ivm aanschaf automaat).
De Km-stand is +/- 240 dkm, dat moet toch meevallen voor hem (tov die 600 dkm van de jouwe)  ;)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Michaell

Zeker een hele mooie auto de A8. Rijdt ook zeer lekker met een enorm krachtige 4.2L V8 motor met veel funfactor. De 450PK (als ik het me goed herinner) twinturbo motor liet iedereen bij een stoplicht sprint in het stof bijten.  ;D

Maar helaas erg duur in onderhoud (Je bent volledig afhankelijk van de dealer!) en bezit en tevens is de auto erg dorstig (Gaf je veel gas, dan hoorde je vreemde zuigende geluiden uit de benzine tank  :eusa_shifty: ).
Dat waren voor mij de voornaamste redenen te kijken voor een andere auto toen die tijd.

Hey gaaf! Ik zal dat aan mijn vader doorgeven. Als hij intresse heeft, stuur ik je ff een BP.