Lekstroom

Gestart door Huppel, 11-03-2005 09:57:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huppel

Iemand ervaring met lekstroom, ik heb ongeveer 2.5Ah en da's wat veel.
Heb inmiddels het dashboard eruit gehaald en de nodige Scotch Locks verwijderd (die blauwe dingen). maar zie eigenlijk geen rare dingen meer aan de originele kabelboom.

De radio werkt ook met sleutel eruit en de kachelfan loopt ook gewoon door ????groene lampje
motor is soms aan en dan weer uit ....maar fan draait altijd.
Kachelrelais gechecked achter het dashboard maar die is ok .....

Ik vermoed dat er een relais niet "afvalt" maar welke ??

Al het advies welkom want ik weet aardig met een multimeter om te gaan ...maar er zitten zoveel kabels in die auto....




 ???

thuur

Wow! 2,5 A is way too much!

Sowieso dat je radio aanblijft is vreemd. Dit zou betekenen dat ie op de verkeerde plus zit (aftermarket of origineel?) , ik dacht dat er geen relais tussen zat. Is de kabelboom van de radio intact? Geel is continu +, rood is + na contact bij aftermarktet. De gele is lichtelijk dikker dan de rest van de kabels.

Dat je ventilator blijft draaien kan ook komen door een defecte schakelaar. Die willen wel eens de geest geven met allerlei elektrische narigheden van dien. Trek de kabel maar eens uit de schakelaar (verwijderen paneeltje staat mega-duidelijk op het forum, ff zoeken dus).

Relais zijn makkelijk te controleren. Gewoon met het handvat van de schroevedraaien tikken op de relaistjes (1 voor 1). Maar ik denk niet dat daar het probleem ligt.


Suc6

Gr 8)

mr T

Contactslot gecontroleerd?
Gr. Marcel

855-Champagne

Trek er maar een voor een een zekering uit dan weet je een beetje waar je moet zoeken.

Huppel

Radio is een 805
En de radio is middels originele stekkers aangesloten op de hoofdkabelboom
wel zat er gloof ik vroeger ook nog een verterker achter dit nav 2 zwarte rode en 2 zwarte kabels die ik nog gevonden heb en nu niet meer gebruikt worden...waren en zijn afgenipt en geisoleerd.
 
De zekering om de radio te stoppen is 15 en deruit geeft dus stilte

Maar het contactslot .......ik weet het niet ...ik heb hem inderdaad wel even verdacht maar heb niet de andere zoals op dit forum beschreven problemen dus ik denk dat ie afvalt ???

Mbt de kachelschakelaar hij werkt gewoon zonder morren .....dus zou dat het zijn???
Als ik de zekering van de kachel eruit haal stopt ie ook gewoon

Hij ligt nu gewoon los want het dashboard ligt uit elkaar dus ik ga wel even de duw en trek methode toepassen wellicht dat e.e.a wat oplevert ....

Maar pls meer suggesties welkom want ik heb inmiddels al 2 dagen meten achter de rug.
NB....is trouwens een 2.5 GLT uit 1992 zonder airco

Huppel

Hoi,

Nou eindelijk .....gevonden .......

De stekkerdoos van de trekhaak......


Deraf en de lekstroom in rust is 0.15ah hetgeen normaal is denk ik

Groeten

Remco

thuur

Aha, zal wel flink gecorrodeerd zijn, niet?

Da's 1,8 Watt, das zeer acceptabel! Je hebt tenslotte minstens de tijd (klokje) en een berg radiozenders die je graag wilt vasthouden ;)


Gr 8)

ivanho

Stekkerdoos komt vaak voor.
Mijn achterlichten hielden er spontaan mee op.
Was eerst niets te vinden. Het eerste antwoord van de Volvomonteur was; "stekkerdoos loshalen en alle contacten schoonmaken en opnieuw aansluiten"
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

Huppel

Nou daar zijn we weer ..........:-(

Het probleem is weer terug .....radio en kachelventilator draaien gewoon door wanneer de sleutel uit het
contact is.

Contactslot is reeds vervangen maar gaf geen oplossing.

Ik sta open voor suggesties ......Kan het spoken in een 850 ?????

thuur

#9
Kachelweerstand defect of schakelaar van de ventilator al gecontroleerd?


Gr 8)

Huppel

Hoi Thuur bedankt voor de suggestie

Aangenomen dat de schakelaar en of weerstand de boosdoener zijn hoe "verbind"ik dit met het
blijven spelen van de radio .......

De shuifschakelaar doet gewoon zen werk in alle standen  


Maar ik ga er wel naar kijken ...is zo gepiept en doorgemeten.
Wat is een acceptabele R waarde voor de weerstand ?.
En schakelaar controleren op lekkage naar massa neem ik aan ??


Het kan echt geen "plak"relais zijn ???.....ik heb ooit een sierra gehad waarbij precies het omgekeerde aan de hand was ....nix werkte meer ....een soort inschakelaar van het hoofdstroomcircuit als je het contact aan zet .


thuur

En je hebt uiteraard al de stekkerdoos van de trekhaak nagekeken?

Vwb die weerstand: zoek even op het forum, er is al veel over geschreven.

Ik weet niet precies wat er met de schakelaar aan de hand is als ie defect is, ik heb het me ooit laten vertellen door een dealer en het resultaat is allerlei vreemde elektrische storingen. Hoe ik een schakelaar controleer: een paar keer flink op en neer bewegen (contact uit) en kijken of er verandering optreedt. Anders zou de schakelaar even moeten openmaken en beoordelen of e.e.a. nog technisch correct in elkaar steekt.

Versterker gaat over relais 2/30 (als je aan de zijkant van de auto staan en het relaiskastje ligt open, is het het kleine relais linksbovenin, nr. 105). Radio zit niet geschakeld middels een relais. Relais 2/30 (icm nr.106) schakelt ook de stroom voor de ventilatorsnelheid zie ik .......................

Suc6 ;)


Gr 8)

konniekip

Doormiddel van logische deductie kom je uit op het contactslot. Daar ontstaat de bron van het kwaad.

Huppel

Hoi Thuur,

Jij bent wel errug snel ........Thanks !!!

Ik ga die schakelaar wel even bekijken ...wellicht dat ik hem open kan maken .......maar het relais .....wellicht is dat toch een mogelijkheid ....tis wel errug toevallig .....want als het inderdaad zo is dat fan en versterker eenzelfde relais zijn denk ik dat je de  link naar de radio verklaard hebt ...........

Ik ga maar eens op het relais zen hoofd tikken en kijken of er iets veranderd.

Wat betreft de trekhaakdoos .....die heb ik afgekoppeld en kan het dus nooit meer zijn....dan maar geen sleurhut :-)  .......het gebruik is nul van een trekhaak en heb al overwogen hem er af te halen.

De R waarde zoek ik wel ff op.

Nogmaals bedankt !



Voor Konniekip.........het contactslot was al vervangen ...............:-)

Huppel

Middag allemaal,

FF voor de update ........het was dus een "plak"relais .....[%^&#@!^*zoek je je dus helemaal een slag in de rondte naar .....zeker omdat ie soms wel afvalt ....maar het tikje op zen hoofd met de schroevendraaier gaf het doorslaggevende bewijs.

Heb nu voor de zekerheid alledrie maar vervangen ......