Buitenkant remzuiger schoonmaken

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 02-10-2016 15:15:35

Vorige topic - Volgende topic

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Peultje op 03-10-2016 10:13:54
Waarom zou je dat randje schoon willen hebben?
Onwetendheid is toch zo'n mooie motivator, je wilt niet weten!

Maar kijk, dit is weer heel interessant! Het leed is al geleden in de vorm van de manuren die ik erin gestopt heb en de buitenkant van de zuiger is weer redelijk mooi en glad. Maar goed om te weten voor een volgende keer :)

Dank voor je link PeteRRR. Ik zie daar ook dat het uitstaande randje het korte stukje voorbij de inkeping is. De andere kant gaat dus de zuiger in terwijl dat korte kantje (redelijk) buiten blijft.

Niet uiterst noodzakelijk als ik het zo begrijp, wel uiterst leerzaam.

Daarom alsnog tevreden ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Piet

Waar je je al niet mee onledig kunt houden  :D

stuuraandeverkeerdekant

jkV70

Scotchbrite ipv schuurpapier gebruiken, behalve voor hardnekkige aanslag?
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

NinaPaul

Dan kan je net zo goed een revisie setje steken, is het 100% schoon :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

vincen tdi

Citaat van: NinaPaul op 03-10-2016 13:57:07
Dan kan je net zo goed een revisie setje steken, is het 100% schoon :D

maar dat is mij nog nooit gelukt zonder ontluchten  :eusa_angel: ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Vulk

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 03-10-2016 11:37:06
Citaat van: Peultje op 03-10-2016 10:13:54
Waarom zou je dat randje schoon willen hebben?
Onwetendheid is toch zo'n mooie motivator, je wilt niet weten!

Maar kijk, dit is weer heel interessant! Het leed is al geleden in de vorm van de manuren die ik erin gestopt heb en de buitenkant van de zuiger is weer redelijk mooi en glad. Maar goed om te weten voor een volgende keer :)

Dank voor je link PeteRRR. Ik zie daar ook dat het uitstaande randje het korte stukje voorbij de inkeping is. De andere kant gaat dus de zuiger in terwijl dat korte kantje (redelijk) buiten blijft.

Niet uiterst noodzakelijk als ik het zo begrijp, wel uiterst leerzaam.

Daarom alsnog tevreden ;)

Wat moet je dan wel schoonmaken? Hoe druk je de zuiger er uit? (Op het rempedaal drukken?)
Eens de zuiger er uit is, krijg je die er terug in zonder speciale tools?

stuuraandeverkeerdekant

Het kleine stukje dat ik schoongemaakt heb was eigenlijk zinloos. Wat wel zin kan hebben is dezelfde ronding als waar ik mee bezig was, alleen dan het stuk dat voorbij de rubberen hoes zit.  

EricTheCarGuy krijgt m er trouwens uit met compressed air: https://youtu.be/I4FzXGrSrmU?t=7m03s (in de video zie je ook precies het stuk dat schoongemaakt kan worden wanneer het verroest is)

Ik heb t zelf nog nooit gedaan maar gok dat wanneer je de caliper van de rotor hebt (maar nog wel verbonden met de brake line) je het ook zou kunnen doen door op het rempedaal te drukken - maar dan zou t ook wel eens een hele vieze boel kunnen worden....

Peultje

De zuiger uit de cylinder drukken als ie nog aan de remleiding hangt zal prima gaan. Echter niet zonder het morsen van veel remolie. De cylinder even van de remleiding schroeven is zo gebeurd en de zuiger er met perslucht uitdrukken is een fluitje van een cent. Pas wel op voor je vingers.

Als er roest op het gedeelte van de zuiger dat in de cylinder gaat zit is het niet goed. Dat zal de afdichtring die in een groef bovenin de cylinder zit gaan beschadigen en tot lekkage leiden. Lichte roest krijg je wel weggepoetst met heel fijn schuurpapier maar bij ergere roest zou ik de zuiger vervangen door een nieuwe en ook de afdichtring (een revisiesetje is niet duur).

Roest daar komt niet zomaar. Remvloeistof is erg hygroscopisch en als het oud is kan er water in zitten met corrosie als gevolg. Eens in de twee jaar de remvloeistof vervangen is aan te raden
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Peultje op 19-01-2017 21:13:54
De zuiger uit de cylinder drukken als ie nog aan de remleiding hangt zal prima gaan. Echter niet zobnder het morsen van veel remolie.
Daar zat ik ook al aan te denken. Niet optimaal natuurlijk. Tenzij je een excuus zoekt om de auto eens opnieuw te laten spuiten  ;D ;D

Vulk

Citaat van: Peultje op 19-01-2017 21:13:54
De zuiger uit de cylinder drukken als ie nog aan de remleiding hangt zal prima gaan. Echter niet zobnder het morsen van veel remolie. De cylinder even van de remleiding schroeven is zo gebeurd en de zuiger er met perslucht uitdrukken is een fluitje van een cent. Pas wel op voor je vingers.

Als er roest op het gedeelte van de zuiger dat in de cylinder gaat zit is het niet goed. Dat zal de afdichtring die in een groef bovenin de cylinder zit gaan beschadigen en tot lekkage leiden. Lichte roest krijg je wel weggepoetst met heel fijn schuurpapier maar bij ergere roest zou ik de zuiger vervangen door een nieuwe en ook de afdichtring (een revisiesetje is niet duur).

Roest daar komt niet zomaar. Remvloeistof is erg hygroscopisch en als het oud is kan er water in zitten met corrosie als gevolg. Eens in de twee jaar de remvloeistof vervangen is aan te raden

Ik ben benieuwd. Mijn klauwen zijn amper 3 jaar oud. Remolie is 2 jaar oud en is enkele weken geleden nog getest met een testapparaat.

Peultje

Ik denk dat bij veel auto's de remvloeistof nooit vervangen wordt. Dus zo'n drama is het niet. Door het vocht in de remvloeistof gaat het kookpunt daarvan echter ook omlaag waardoor als het er op aan komt (in de bergen rijden of anderszins veel remmen) de boel zo heet wordt dat de remvloeistof gaat koken waardoor je dampbellen in het systeem krijgt en dat remt heel beroerd.

Nieuwe DOT 4 kookt bij zo'n 230 graden. Hetzelfde spul met een dikke 3% vocht kookt bij 155 graden. Als je de Col de Telegraph afdendert, zeker met de sleurhut op je welstandsknobbel, woorden de remmen echt wel heter dan die 155..
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70R^2

Soort van vrijwillige IS terroristen. Met je oude remvloeistof (olie???) de bergen ingaan..
Mijns inziens een bewuste poging tot doodslag  ;D  :eusa_wall:  :evil:

KIM

Je blokken faden eerder bij een 280 setje dan dat je remvloeistof gaat koken.

stuuraandeverkeerdekant

Hoe voelt dat eigenlijk, fadende remmen? Vorige week heb ik mijzelf even een slipcursus gegeven op een leeg maar besneeuwd veldje. Ging overigens heerlijk! Achterwielslip creeeren met handrem ( :P :eusa_drool:) om daarna overstuur te corrigeren (wat voelt dat lekker zeg!). Geen bochten kunnen nemen door onderstuur (toch wat minder), en een paar keer flink de remmen intrappen. Op een gegeven moment voelde het rempedaal wel wat raar aan, maar was ook heel snel weer normaal. Was te kort om goed te kunnen beschrijven. Vandaar de vraag: hoe voelt dat eigenlijk, fadende remmen?