Turbo druk

Gestart door skipper, 15-10-2016 17:14:16

Vorige topic - Volgende topic

Nordschleife850R

Citaat van: skipper op 18-10-2016 12:52:34
Roel en Maarten bedankt voor jullie reacties.
@ Roel: hij is van december 95 misschien een overgang?
@Maarten: ik denk idd dat de TCV om een of andere reden niet goed aangestuurd wordt.
Ik heb al gekeken naar het koelfanrelais maar geen rare dingen gezien. Het lambda lampje is uit alleen het service lampje brand..
Ik denk dat ik eerst de TCV bekabeling moet doormeten.
Weet jij welke pinnen van de ecu voet ik dan moet hebben?

Als je de pin nummers op de ECU wilt weten kan ik je misschien helpen. Heb je Motronic 4.3 of een andere?

mvg Emiel

skipper

Inmiddels na wat zoeken zeer nuttige info van Thuur gevonden met een duidelijke uitleg met tekening over de aansturing van de turbo.....lees wastgate.

De ecu stuurt de TCV aan en krijgt hiervoor info van bepaalde sensoren.
als het goed is zijn dat de lmm, gasklepstand sensor, motortoerental sensor en de temperatuur sensor.

als eerste wil ik meten of de tcv überhaupt een signaal van de ecu krijgt.
heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen meten (van ecu voet naar stekker tcv)

Als deze connectie in tact is zal ik de eerder genoemde sensoren moeten controleren op correcte werking.

online wel een schema gevonden maar hier kon ik niet uithalen welke pin van de ecu in contact staat met de tcv.

misschien iemand die weet hoe dit te testen?

In ider geval bedankt voor het meedenken.

skipper

Hallo Emiil,

het gaat om een 4.3 ecu handbak

Nordschleife850R

Je hebt toch wel een snelheidssignaal?

Pin nr: 41 connector B GR-SB (grijs-zwart) 
Dit zou het aansturingssignaal van je TCV moeten zijn. Massa geschakeld!

Op de andere zou bij mijn weten een + op moeten staan. BL-BN (blauw-bruin)

Nordschleife850R

LMM is wel goed? Alles kan zo van de ene op het andere moment defect gaan. Zelf al diverse malen mee gemaakt.

skipper

Emiel bedankt voor de moeite.

Ik heb idd gewoon een snelheidssignaal.
ik ga van de week ff kijken of ik dit kan meten.

dus met ingeschakeld contact moet is spanning op blauw/bruin van de tcv stekker hebben en ik moet de weerstand tussen pin 41 en grijs/zwart van de tcv stekker.

Nordschleife850R

Citaat van: skipper op 18-10-2016 21:12:24
Emiel bedankt voor de moeite.

Ik heb idd gewoon een snelheidssignaal.
ik ga van de week ff kijken of ik dit kan meten.

dus met ingeschakeld contact moet is spanning op blauw/bruin van de tcv stekker hebben en ik moet de weerstand tussen pin 41 en grijs/zwart van de tcv stekker.

Idd, maar weerstand meten zonder spanning hé ;) Weet niet wat je doet voor de kost, maar hier kan je mooi de mist mee ingaan :angel:

skipper

Thanks!

Ik ben in ieder geval geen elektriciën  ;D

maar bedankt voor deze info.

vindt het best leuk om aan de wagen te klooien.
:)

skipper

Nog even een vraagje voor wat betreft het meten aansturing tcv;
Kan ik het beste de spanning op de stekker meten met de auto op contact of met draaiende motor?
En welke waarden moet ik meten? Wat zou jij adviseren om als massa te nemen, blank chassis of de - pool van de accu?

Wat bedoel je precies met weerstand meten zonder spanning? Ik ben voornemens de weerstand te meten met een Fluke multimeter met de auto van het contact af. Echter, een multimeter genereert toch altijd een (kleine) spanning om een weerstand te meten?

Hartstikke bedankt voor je hulp en het meedenken!

leons850

Om de stekker van de TCV te meten moet je de ecu er uit halen (zit in de zwarte doos bij je ruitensproeiervloeistof potje). Dan moet je weten welke pin nummers je moet hebben (zou ik eventueel thuis voor je kunnen kijken) en dan dus zonder ecu en zonder op contact doormeten. Dus je multimeter op Ohm zetten en 1pin in de tcv stekker en de ander in de ecu voet, die voor volgens mij beide draadjes.
Dat is een beetje beknopt hoe 't werkt (volgens mij).
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

skipper

Oke dat was mij al duidelijk.

volgens Emiel moet ik pin 41 hebben voor wat betreft de massa.

Voor de spanning heb ik gelezen dat er 12 volt op de plus van de tcv stekker moet staan en als je de gasklep opent de voltage zal afnemen.
alleen weet ik niet of de motor dan moet draaien of dat contact genoeg is.

ik denk zelf dat de motor moet draaien

Maarten-t5

Ik zou eerst eens weerstand meten tussen pin B41 en de stekker.

En wat emiel al zegt, de lmm uitwisselen met een ander is misschien geen slecht idee.

skipper

Maarten,

bedankt voor je reactie.

ik ga idd morgen even meten.
en de llm uitwisselen met die van een vriend.

skipper

Net even gemeten,

op de stekker van de tcv met contact aan 12 volt gemeten.
bij draaiende motor 14 volt.
op pin 41 van de ecu voet naar de stekker van de tcv 0,02 Ohm.
op de stekker van de gasklep positie sensor 5,5 volt.
de nokkenas sensor heb ik niet kunnen meten.

morgen maar even de lmm wisselen met een uit een goed lopende t5.
Wordt vervolgd ???

skipper

Nou ik ben er achter wat het probleem was.
vanavond de lmm van een vriend gewisseld. ...geen verbetering.
toen toch voor de zekerheid even zijn ecu er in gedrukt , en hij gaat weer als een speer.
ik denk toch dat mijn ecu in een soort van nood loop staat.

maar goed.....ik weet nu wel waat het probleenm zit.