Pablo de Volvo: onderhoud en avonturen

Gestart door Paulsson, 05-11-2016 00:46:09

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ja die bedoelde ik. Hij hangt in een rubber ophanging aan het ventilatorhuis.

Paulsson

Super! Ik ga dan even kijken of ik hem kan vinden. Ik weet bijna zeker dat het gewoon aan die klep ligt inderdaad. Moet die actieve koolstof filter (onderdeelnummer 1 in het plaatje) om de zoveel KM worden vervangen, of is dat onderhoudsloos?

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

KIM

Paulsson

Citaat van: KIM op 15-03-2017 16:45:49
Die is onderhoudsvrij.

Dat is heerlijk om te horen :D

Hoe kom je aan al deze kennis KIM? Zeer waardevol! Dank

Paulsson

Nou, het lijkt erop dat onderdeel nummer 12 in dit schema...

... een klep is die gemaakt wordt door Pierburg, met als onderdeelcode PA6-GF30<2. Let op, foto is op zijn kop genomen

Wat is het advies? Vervangen of reviseren/doorspuiten?

Paulsson

Kofferdekselstrip verwijderen

Ik was vandaag het Grote Stage 0 topic aan het lezen, en kwam toen een probleem in de lijst tegen die ik ook herkende: de bobbelende kofferdekselstrip.

Bij Pablo was hij aan beide zijkanten al langzaam eruit aan het komen door de roest, en hij heeft ook meerdere roestplekken onder de strip zelf gecreëerd, dus het was tijd om dit kwaad uit te roeien! :evil:

Beginsituatie overzicht:

Bobbelende zijkanten...

En dan aan de slag. Eerst met de vingers, uiteindelijk met behulp van een tang. Als je vanuit rechts werkt moet je met de klok meedraaien en trekken, vanuit links vice versa (zoals hier wordt aangeraden door meerdere forummers  ;D)

Er kwam ongelofelijk veel rotzooi uit, voornamelijk (Sahara)zand dat uit de atmosfeer komt gevallen, met name tijdens regenachtige periodes (jazeker mensen, ik ben een bioloog dus I know this stuff). Zonder strip maar nog vies:

Daarna alles lekker weggewassen en gepoetst, en ik moet zeggen dit is zó een verbetering, zeer happy met deze korte maar mooie ingreep! ;D

Eén kleine vraag: ik heb meerdere roestplekken op de kofferdeksel door die verdraaide strip, hoe kan ik deze mooi behandelen en waar koop ik een lakstift? Enige tips/aanraders?

portlock

Lakstift kan je bij de dealert halen, geef ff de kleurcode door en ze bestellen hem
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Paulsson op 27-03-2017 15:35:59

... een klep is die gemaakt wordt door Pierburg, met als onderdeelcode PA6-GF30<2. Let op, foto is op zijn kop genomen

Weet je zeker dat dit niet de turboregelklep is, dat levert Google op als je op dit nummer zoekt. Al mis ik op de foto wel de derdeslangaansluiting. De evapklep ziet er ook anders uit, is ronder.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Misschien klopt het toch wel, want een turbo is niet in het spel, lees ik net.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Paulsson

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 30-03-2017 14:34:45
Misschien klopt het toch wel, want een turbo is niet in het spel, lees ik net.

Pablo heeft inderdaad geen turbo. Ik vermoed dat dit onderdeel van Pierburg voor verscheidene functies kan worden gebruikt, waaronder turbo zaken. Daarom zal een Google search dat ook weergeven gok ik

stuuraandeverkeerdekant

Roestplekken kun je ook wat opschuren en daarna roestomvormer erop zodat het niet verder doorvreet.  En dan lakstift om t af te maken.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 30-03-2017 16:32:07
Roestplekken kun je ook wat opschuren en daarna roestomvormer erop zodat het niet verder doorvreet.  En dan lakstift om t af te maken.

Klinkt als een plan! Heb jij trouwens jouw kofferdekselstrip nog erop zitten? Het is zo mooi zonder ;D

Hans Duiven

Ik heb ooit eens een strip voor onder de achterruit besteld voor de V70 classic.
Dat was geen strip die geknipt leek te zijn maar een strip met een soort van eindstops.

Die zoek ik, dus als iemand dat nummer boven water kan krijgen, alvast dank!

Paulsson

Citaat van: Paulsson op 27-03-2017 15:35:59

http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-69996.jpg

http://i65.tinypic.com/345buqc.jpg

Wat is het advies? Vervangen of reviseren/doorspuiten?

Weet iemand waar ik dit onderdeel kan verkrijgen? Ik wil hem graag vervangen :(

volvobug

Google eens op de combinatie "pierburg" en  "PA6-GF30".
Handtekening? 85011806 en Saffronie.