Pablo de Volvo: onderhoud en avonturen

Gestart door Paulsson, 05-11-2016 00:46:09

Vorige topic - Volgende topic

Paulsson

Citaat van: leons850 op 07-08-2017 11:31:35

Wat betreft die zware voet, viel volgens mij best mee.

Klopt ;D

Mijn voet is gewoon behoorlijk licht denk ik  :angel: Het zou wat zijn als Pablo zoveel pk had  :evil:

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Paulsson

Inhouden in eerste versnelling?

Vandaag met dit mooie weer dacht ik tijdens een ritje ik ga af en toe Pablo op zijn staart trappen en eens af en toe goed stampen.

Het valt mij op dat na 3000 toeren in de eerste versnelling er niet veel meer accelereren plaatsvindt.

Wat een contrast met de tweede versnelling: daar blijft hij gewoon eindeloos doortrekken. Iemand tips? Wat kan dit zijn? Lijkt echt alleen in de eerste versnelling te gebeuren. Je krijgt eerst een lekkere duw en daarna vanaf 3000 voel je die niet meer...

BBS

Wat wil je dan doen in de eerste versnelling? 6000 rpm draaien en 23 km/h rijden?
De 1 is er voor om van de plaats af te komen, als tie verder wel goed doortrekt in de overige versnellingen is er toch geen probleem?

Ik denk dat het een soort van bescherming is dat de wagen niet torenhoog in de toeren komt en over de kop kan draaien...
Hoewel ik dat zelf met de handhark nooit geprobeerd heb ;)
Volvoloos....

Vulk

Citaat van: BBS op 02-09-2017 18:20:22
Wat wil je dan doen in de eerste versnelling? 6000 rpm draaien en 23 km/h rijden?
De 1 is er voor om van de plaats af te komen, als tie verder wel goed doortrekt in de overige versnellingen is er toch geen probleem?

Ik denk dat het een soort van bescherming is dat de wagen niet torenhoog in de toeren komt en over de kop kan draaien...

Handbak in de 1 moet je gewoon kunnen doortrekken tot in de begrenzer hoor.

BBS

Citaat van: Vulk op 02-09-2017 18:58:50
Citaat van: BBS op 02-09-2017 18:20:22

Handbak in de 1 moet je gewoon kunnen doortrekken tot in de begrenzer hoor.
Okee wist ik niet, nooit geprobeerd ook eigenlijk....
Volvoloos....

)()()sT

Ik wilde al zeggen, 6000 rpm, dat ken jij niet hè ;D ;)

NinaPaul

Volgas minimaal 3500 toeren houden op de koppeling, zonder teveel bandenslip = lekker snel vertrekken.

Bij automaten zitten er wel eens koppelbegrenzers tussen.

En volgas in de eerste versnelling is echt wel sneller dan 23km/h :D op kleine rotondes (ronde punten) zelfs terug naar de eerste versnelling om lekker snel te zijn.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

BBS

Citaat van: )()()sT op 02-09-2017 19:26:18
Oh jawel hoor, die 2,5T ging tot 6100 ;D ;D
Volvoloos....

Paulsson

Ik ben niet verder dan de 3500 gekomen, dus ik ga morgen met warme motor eens even goed doortrekken. Maximaal koppel (230 nm) hoort bij 4100 tpm te zitten. Misschien zit het gewoon in mijn hoofd allemaal, maar tot de 3000 ging het lekker en daarna hield ik op met vol gassen en ging ik naar zijn 2 omdat ik elke keer minder koppel voelde boven de 3000.

Vulk

Citaat van: BBS op 02-09-2017 19:37:12

Daar zeg je het: ging

;D

BBS

Citaat van: Vulk op 02-09-2017 21:09:35
Citaat van: BBS op 02-09-2017 19:37:12

Daar zeg je het: ging

;D
Van dat blok hebben ze allang cola blikjes gemaakt die al weer gerecycled zijn ;D ;D
Volvoloos....

V70R^2

Als die echt inhoud, wat is de leeftijd van je ontstekingsdelen?

Paulsson

Citaat van: V70R^2 op 02-09-2017 21:55:58
Als die echt inhoud, wat is de leeftijd van je ontstekingsdelen?

Oei, dat moet ik even opzoeken. Heb niet de volledige onderhoudshistorie ontvangen toen ik hem kocht vorig jaar, maar staat er misschien nog wel in. Heb inmiddels alles netjes in een Excel bestand gezet en houd daarin al mijn onderhoud en reparaties bij ;D

leons850

Nokkenas versteller al vervangen?
Je weet ook dat bij een 2.4 140pk het vermogen begrensd wordt? En dat gebeurt daar ergens. Een 170 pk begint daar juíst. En een gechipte schijnt een beetje van beide te hebben.

@a3 is een 2.4, heeft penbonines. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Paulsson

Citaat van: leons850 op 03-09-2017 10:26:57
Nokkenas versteller al vervangen?
Je weet ook dat bij een 2.4 140pk het vermogen begrensd wordt? En dat gebeurt daar ergens. Een 170 pk begint daar juíst. En een gechipte schijnt een beetje van beide te hebben.

@a3 is een 2.4, heeft penbonines. ;)

Sorry voor de late reactie heren, ik was op vakantie!

Die nokkenasversteller moet ik nog steeds vervangen, alsmede ook even Sandor de timing check laten doen. Denk dat dat essentieel zal zijn om verdere dingen uit te sluiten.

Pablo is de 170 pk versie dus verwacht niet dat het de vermogingsbegrenzing betreft die het probleem veroorzaakt. Ik moet wel zeggen dat ik het 'probleem' nu wel minder merk, maar ik ben ontzettend benieuwd of mijn timing goed staat en wat een nieuwe nokkenasversteller voor mijn blok kan betekenen. Wordt vervolgd!