Aangetrokken handrem: toch beweging op de achterwielen

Gestart door markf, 09-11-2016 15:23:26

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Bereikbaar met een schroevendraaier via een wielboutgat net voor of net achter de "12 uur" stand (afhankelijk van rechter of linker achterwiel).
Soort nokkenwieltje die je kunt verdraaien.

Eerst spanner bij handrem hekemaal los. Dan per wiel stellen tot handrem net niet aanloopt, vervolgens handrem stellen

GekkeBelg

Heb hetzelfde verschijnsel, kabels vervangen, alles schoongemaakt en netjes afgesteld. Auto rolt ook gemakkelijker voorruit dan achteruit. Handrem systeem v Volvo suxks gewoon :) maar het doet wat het moet doen
Volvo4Life
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GlXi'96
Volvo V40 1.9d '03
Volvo V40 1.9d '03
- BMW k1200S '08
Volvo S60R
- Porsch 944 Cabrio '98 - BWM K1200S '09
Audi A3 '99
BMW 320i '96
Suzuki TL1000s '98
Volvo 480 es 86

Volvo V70R '98 - Volvo 740 turbo 2.0 16v

san

Gisteren en vandaag de remschoenen vervangen van de S70..torxs stelschroef bij middenconsole helemaal los.Aan 1 kant draait het wiel vrij,aan de andere kant vrij stroef/vast.
Heb de stelschroefjes helemaal "dicht" zitten.
Zodra de handrem erop gaat blijft 1 kant vrijlopen.Maakt het nog uit hoe de stelschroef bij het wiel gemonteerd zit?
Of zouden de kabels "op" zijn.
Ik ben d'r al weer klaar mee..dacht simpel klusje.eraf erop en klaar.Halve auto weer uit elkaar.😡

UserID6342

;D ;D ;D. Verkeerde volgorde van montage dus ;D. Als je de kabel hebt terug gesteld onder de middenconsole, de nieuwe remschoentjes er goed op hebt zitten, dan moet je deze eerst afstellen met idd het tandwieltje. Dus schijf er weer op monteren en net zolang aan het tandwieltje draaien met een schroevendraaier (er zit een opening hiervoor in de schijf) zodat de remschoentjes net vrij lopen.  Je mag ze rustig iets horen als je het wiel draait.  Vervolgens stel je de kabel binnen in weer op en controleert ondertussen dat je deze kabel niet te strak nu zet zodat de remschoentjes aanlopen op de schijf.

Altijd alles (op)stellen met de handrem in rust positie.

NinaPaul

Citaat van: Dirk342 op 12-06-2017 06:03:26
.... Dus schijf er weer op monteren en net zolang aan het tandwieltje draaien met een schroevendraaier (er zit een opening hiervoor in de schijf) zodat de remschoentjes net vrij lopen.  Je mag ze rustig iets horen als je het wiel draait. ...

Ik draai ze eerst helemaal vast (wiel niet meer met de hand te draaien) en stel ze daarna iets terug, zo zetten de handremschoenen zich zetten (op de glijvlakken) en heb je minder kans dat je het nog een keer mag doen.

Tip: Rand uit de buitenkant van de trommel slijpen/vijlen/schuren, zo blijft demonteren makkelijk.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Peultje

Als een welwillende nono in het verleden een stelschroefje ondersteboven achterstevoren of op de kop gemonteerd heeft kan je draaien tot de aanslag maar het wiel blijft dan ook draaien als je begrijpt wat ik bedoel. Stelschroefje zit dan ondersteboven. Als je denkt dat je hem uitdraait (dus remschoenen naar buiten draait) dan draai je hem in. Dan trommel eraf en stelschroefje omdraaien. Heb ik gehad.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Maestro12

Citaat van: NinaPaul op 12-06-2017 11:22:53

Ik draai ze eerst helemaal vast (wiel niet meer met de hand te draaien) en stel ze daarna iets terug, zo zetten de handremschoenen zich zetten (op de glijvlakken) en heb je minder kans dat je het nog een keer mag doen.

Tip: Rand uit de buitenkant van de trommel slijpen/vijlen/schuren, zo blijft demonteren makkelijk.

Zo doe ik het ook.
Maar wat is het toch met iedereen met die slechte remmen, als ik mijn handrem aantrek komt de rook van de achterbanden af.
Ik heb toch ook gewoon hetzelfde systeem als iedereen, dus wat is dat ??? ???
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

san

Moest ze inderdaad een aardig eindje opdraaien met de stelschroef...gelukkig geen handremkabels vervangen.
Denk dat er wel nieuwe schijven op komen heb de boel toch los liggen.
Al  moet ik wel zeggen dat ik de schoenen wel hoor zodra ik het wiel draai...

Ries van de Zilverschuit

Die schoenen hoor ik ook nog elke dag. Zeker bij een koude start tijdens het wegrijden, als ik het raampje open heb tenminste. Na een paar keer remmen is het weg. In bochten hoor ik ze af en toe ook.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

san

san

Het werkt weer zoals het hoort.
Oude situatie:

Oude schijven er ook maar af:

Dikte oude schijven,dikte kon ik niet goed meten:

Nieuwe schijven:

Het schuurt heel lichtjes tijdens het rijden.
;)